Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ytterberg, är HP Scanjet 3500 bra?


znozy

Rekommendera Poster

Har beställt en ny scanner nu när jag insett att jag aldrig mer kommer att kunna åtnjuta det förlegade scsi gränssnittet :) Det är en HP *Bläää* scanjet 3500 visst är den ok för hemmabruk?. Men det jag undrar är på vissa sidor (på internet) står det USB 2 anslutning o andra 1 USB, vet du vad som gäller. Menar dom att det är 1 (en) USB 2 kontakt eller att det är rätt o slätt USB:1?.

 

Tänkte att du som vet "allt" kanske vet :lol:

 

//Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det beror lite på hur man definerar hemmabruk, men om du har för avsikt att skanna in påsiktsbilder för eget bruk, hemsidan etc. är jag rätt säker på att man får leta länge (förgäves) innan man hittar en ny produkt som inte klarar uppgiften. Så har det nog varit i fyra, fem år i alla fall.

 

Gissningsvis är det en ensam usb2-anslutning på apparaten.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta det inte för allvarligt, men vore det inte bättre om rubriken på den här tråden istället hade varit lite åt "Är HP Scanjet 3500 bra?"-hållet, eller liknande...

 

Mvh/

Mr. Wesserbisser B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Ta det inte för allvarligt, men vore det inte bättre om rubriken på den här tråden istället hade varit lite åt "Är HP Scanjet 3500 bra?"-hållet, eller liknande...

Done

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
Har beställt en ny scanner nu när jag insett att jag aldrig mer kommer att kunna åtnjuta det förlegade scsi gränssnittet :) Det är en HP *Bläää* scanjet 3500 visst är den ok för hemmabruk?. Men det jag undrar är på vissa sidor (på internet) står det USB 2 anslutning o andra 1 USB, vet du vad som gäller. Menar dom  att det är 1 (en) USB 2 kontakt eller att det är rätt o slätt USB:1?.

 

Tänkte att du som vet "allt" kanske vet :lol:

 

//Danne

Hej!

 

HP är ett bra märke så inget Blää där inte!

 

Bildläsare av idag är riktigt bra generellt jämfört med hur det var för ett par år sedan. Så den klarar nog uppgiften galant!

Spelar ingen roll om det är USB 1 eller 2 när det gäller bildläsare dels för att USB 2 är bakåtkompatibelt dels för att vanlig USB duger gott vad avser hastigheten vid överföringen eftersom en stor bild scannas in rätt sakta tex 30 sek för en bild som genererar en bildfil i datorn på 48MB vilket innebär en belastning på drygt 1.6MB/s i USB kanalen motsvarande 12.8Mbit/s dvs bara 0.8Mbit/s över specifikationen för USB 1.1 så hastighetsökningen mot USB 2 är försumbar och knappt märkbar vad avser prestandan på scannern. Endast vid mer extrema inställningar för kvalitet och vid överföringar av stora bilder börjar det ha någon betydelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack

 

Alla för era svar o rubrikbyte (har glömt vad jag skrev) :) Med Hemmabruk menade jag scanna lite gamla s/v släktfoton (typ 300-600 dpi)för "retuch"/printning. Div skisser för vektorisering o annat kul man kan tänkas ha den till. Men inte till proffsscanning för tryck. Huvudsaken den är pålitlig o ger någolunda "stuns" åt färgerna. Sedan var det ju bra att jag fick reda på att det "inte" är någon skillnad på USB 1 & 2 !?, trodde det gick snabbare med 2, mycket därför jag hållit fast vid min scsi-scanner så frenetiskt i alla år :) (då menar jag scsi vs USB 1). O jag som höll på att beställa ett USB:2 kort, men då tjänar jag 500:- o det är ju inte varje dag man gör sådana bra affärer (Anton Svensson).

 

//Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack

 

Alla för era svar o rubrikbyte (har glömt vad jag skrev) :) Med Hemmabruk menade jag scanna lite gamla s/v släktfoton (typ 300-600 dpi)för "retuch"/printning. Div skisser för vektorisering  o annat kul man kan tänkas ha den till. Men inte till proffsscanning för tryck. Huvudsaken den är pålitlig o ger någolunda "stuns" åt färgerna. Sedan var det ju bra att jag fick reda på att det "inte" är någon skillnad på USB 1 & 2 !?, trodde det gick snabbare med 2, mycket därför jag hållit fast vid min scsi-scanner så frenetiskt i alla år :) (då menar jag scsi vs USB 1). O jag som höll på att beställa ett USB:2 kort, men då tjänar jag 500:- o det är ju inte varje dag man gör sådana bra affärer (Anton Svensson).

 

//Danne

Nja, det är ju inte helt fel att köpa ett USB2-kort. Då kan du ju ha nytta av många andra USB2-prylar i framtiden samt att det naturligtvis även stöder USB1-utrustning. I alla fall om du kör OS X. I en äldre OS 9-dator kan det vara lurigt att få USB2-kort att fungera över huvud taget. (Åtminstone i min gråa Power Mac G3 rev.A.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips: USB2-kort finns hos de flesta pc-säljarna samt Clas Ohlson för ca 200:-. Fungerar inte klockrent med OS 9, men med OS X funkar de fint, t.o.m. i en så pass gammal dator som grå Power Mac G3!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...