Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bärbar dator


treebeard

Rekommendera Poster

Är påväg att köpa en bärbar dator, tittat en del på pb 12"

är den värd att köpa? eller är det bättre att vänta tills en G5 bärbar kommer, men det dröjer väl....

 

ska väl använda den till lite allt möjligt, men inget väldigt speciellt. kanske spela snood nån gång

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp nu. Om du ska "pilla med lite allt möjligt" så duger PB G4 utmärkt… Även till snood :D Verkar ju ondöigt att vänta på bärbar G5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
tänkte bara på skillnaden på tekniken på G4 och G5, gårdagens och morgondages etc...

Som alltid - köp när du måste och inte en sekund tidigare.

 

Sannolikheten för att dagens G5:or hittar in i en bärbar i närtid, dvs inom de närmaste 12 månaderna, är inte så hög. G5:an som processor betraktad är inte heller så enormt, vansinnigt mycket snabbare än G4:an - det som gör Power Mac G5:an så snabb är att processorn och i stort sett alla andra system samtidigt uppgraderats. Hur mycket av det som är direkt översättbart till bärbara prestanda vågar jag mig dock inte på någon gissning om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur mycket skiljer sig G5 mot G4 i hastighet. G5:an har 64 bitar-processor, hur mycket gör det i prestanda jämfört med 32bitar?? Går det, rent teoretisk få vissa program att gå dubbelt så snabbt med samma klockfrekvens?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu med nya iBook är det intresssant. Vilken dator är mest prisvärd?

Det skiljer ungefär 5000 på 12tummarna. Det är ganska mycket pengar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror helt på vilken iBook du fundrar på. Om du funderar på 12-tummaren så kan jag inte säg annat än grattis, den verkar grym för det priset!

 

PB 12-tum har dock möjlighet att fås med SuperDrive, vilket kan vara en avgörande faktor ifall man vill bränna dvd-skivor.

Dessutom kan man fläska i mer internminne samt ansluta till extern skärm och därmed få större arbetsyta.

 

Rent prestandamässigt skiljer det nog inte så fasligt mellan de två modellerna. Visst har PB 12-tum 200 MHz mer samt dubbelt så biffigt nivå 2 cache, men jag tror inte skillnade är så stor så du kommer att gråta vid jämförelse…

 

Det hänger nog mer på om du vill köra fler/extern skärmar/skärm eller bränna dvd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklar menar jag 12tummaren

Blir bara lite orolig när det står (i annan tråd) att velocity engine är borttaget från iBooken

Jag kan väl leva utan DVD-brännare, om det är stor prisskillnad. Bestämmer jag mig däremot för att köpa PB blir det nog med DVD-brännare, för då är prisskillnaden inte så stor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om iBook nu saknar Velocity så lär ju oxå prestandaskillnaden vara rätt stor jämfört med PB. Fast inget verkar ju helt klart ännu…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det koppla samman datorn med min iMac, med Airport, utan att ha en basstation?

Isåfall, går det dela på internetanslutning också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...