Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Socialen skiter i barn! (Jag är arg så jag kokar!)


fredson

Rekommendera Poster

Usch vad förbannad jag är!!!

 

Såg sista halvtimmen av Dokument Inifrån på SVT i kväll. Det är knappt man tror det är sant! De sociala myndigheterna ska ju vara det sista skyddsnätet som skall rädda familjer från att gå under. Och vilka inkompetenta jävlar jobbar där??? Personer som helt sonika slänger ut barnfamiljer på gatan och hänvisar till föräldrars eget ansvar! Det är uppenbart för mej att man använder maktmissbruk för att på något sätt straffa de vuxna "socialfallen" Men barnen då? Va?!

 

En tvåbarnsfamilj tvingades bo i en husvagn på en camping. Inte förrän Länsstyrelsen grep in fick familjen en lägenhet - tre dagar före jul!!!

 

Det värsta exemplet var det från Haninge kommun där en rullstolsbunden ensamstående mor blev utslängd från sin lägenhet med sin 8-årige son för mer än tre år sedan och socialen har inte gjort ett jävla skit! Familjen är fortfarande hemlös. Både mammans läkare och sonens läkare har skrivit intyg och gjort påstötningar hos socialen för att de skall få hjälp att få ett hem. Mamman har överklagat till Länsstyrelsen två gånger och fått rätt - båda gångerna! men socialnämnden i Haninge säger i att Länsstyrelsen har fel. Istället har de drivit igenom att sonen skall sättas i fosterhem pga sin allt högre frånvaro från skolan (som enligt läkaren har ett klart samband med bostadsfrågan). Detta är ju helt otroligt!

 

I en intervju gjord med de två kvinnliga cheferna på socialtjänsten i Haninge svarar de snällt på allmänna frågor men när de ställs till svars inför "barnens bästa" (som de pratar om) i det specifika fallet med 8-åringen tar intervjun snabbt slut. Det enda som sägs är att föräldrarna har alltid ett ansvar. När kameran fortfarande rullar säger en av kärringarna att "vi lika gärna kan sätta ut en bankomat utanför så kan ju folk hämta vad de vill ha!" Att såna cyniska personer kan ha chefsposter inom socialtjänsten är ju helt horribelt!!!

 

De senaste åren har det uppmärksammats hur hoten mot socialarbetarna ökar. Min egen reflektion är att om det är så här folk behandlas av socialen, när man är i desperat behov av hjälp, kan jag nästan förstå det...

 

När SVT, och då speciellt Uppdrag Granskning, tidigare gjort djupdykningar i samhället har många granskade fått det hett om öronen. Efter denna chockupplevelse hoppas jag att de två satmarorna på socialtjänsten i Haninge kommer att ligga sömnlösa flera månader framöver! Såna jävlar ska inte jobba med människor!

 

Jag är så förbannad!!! <andas> <andas> <andas>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår dig Fredson, såg ett liknande program för nån vecka sedan och jag blev som du urförbannad.

Det dräller av inkompetenta nyutexaminerde socialsekreterare, som inte har den minsta erfarenhet av barn.

Sedan ska de sitta och bedöma vilka som är lämpliga vårdnadshavare.

De låter inte barnens behov gå i första hand, de inte ens lyssnar på vad barnen vill.

Idag ville jag inte se på det för att kunna få en bättre sömn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

Jag har inte sett programmet, undviker "Uppdrag Granskning", så det här är inte en kommentar kring just fallet med de utslängda barnen utan mer om programformen.

 

Det man ska ha klart för sig är att även om de fall de tar upp kanske är korrekt återgivna, så ger de inte nödvändigtvis en representativ bild. Journalisterna hårdvinklar konsekvent, de driver en väldigt tydlig linje. Det som visas är sant, men det är svårt att veta om det är hela "sanningen".

 

Självklart ska inte barn slängas ut på gatan, och åker de ut ska socialen självklart så snabbt det bara är möjligt ta hand om dem. Det intryck av socialen jag fått av media (i brist på egen erfarenhet) är dock inte att de generellt går in för att göra livet svårt för sina klienter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OBS. Jag hade inte möjlighet att se uppdrag granskning, så jag diskuterar allmänt. OBS

 

Det finns också ett inbyggt problem i att bevaka socialtjänsten för journalister. Ofta kan inte socialarbetare kommentera enskilda fall på grund av sekretessen, vilket gör att ibland felaktiga uppgifter av de som kritiserar/är drabbad får stå obesvarade. Då kan rapporteringen bli ensidig. Samtidigt ska även socialtjänsten granskas på olika sätt av medier, vilket gör det hela lite svårt.

 

En klient hos socialtjänsten kan dock ge tillstånd för journalister att ta del av sin journal. Det är ett sätt att komma runt sekretessen åtminstone delvis.

 

Jag tror inte heller att "sociala" överlag vill drabbade människor ont, men det finns väl några rötägg där som på de flesta alla andra ställen (privata som offentliga).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det intryck av socialen jag fått av media (i brist på egen erfarenhet) är dock inte att de generellt går in för att göra livet svårt för sina klienter.

Vad är generellt? 51%? Tyvärr finns det rötägg på alla arbetsplatser men just på socialen får misstag ödesdigra konsekvenser. Socialen fungerar ibland som en stat i staten där man kan köra över polis och rättsväsende på grund av misstanke om barnmisshandel. Bekantas bekanta har bittert erfarit ett stolpskott som försökte rasera deras familj. Man är maktlös mot dem....

 

Men också ett stort fång rosor till dem som sliter och engagerar sig trots enorm arbetsbörda. Tack och lov finns det suveräna människor även på sos!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte sett programmet, undviker "Uppdrag Granskning", så det här är inte en kommentar kring just fallet med de utslängda barnen utan mer om programformen.

Vill bara klarlägga att programmet som jag såg inte var "Uppdrag Granskning" utan "Dokument Inifrån". Jag vet att det förstnämnda programmet ofta är omdebatterat för sin ofta starka vinkling. Hur det är med "Dokument inifrån" vet jag inte.

 

Oavsett detta finns det i mina ögon inga som helst ursäkter för att låta en tvåbarnsfamilj bo i husvagn på en camping i smällkalla vintern eller att låta en 8-åring vara bostadslös i tre år!!! Sedan kan SVTs journalister få vinkla detta hur som helst!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv
Oavsett detta finns det i mina ögon inga som helst ursäkter för att låta en tvåbarnsfamilj bo i husvagn på en camping i smällkalla vintern eller att låta en 8-åring vara bostadslös i tre år!!! Sedan kan SVTs journalister få vinkla detta hur som helst!!!

Enig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det programmet jag såg på TV för några veckor sedan handlade om en vårdnadstvist och

där fadern kämpade för att få ha hand om sin lilla flicka, då han bildat ny familj och hade

hur bra möjligheter som helst att ha hand om henne.

 

Mamman till flickan hade psykiska problem och hade varit intagen för detta ett par ggr.

När pappan hade flickan hemma hos sig kom modern dit och krävde att få hem flickan

och stormigt gräl uppstod så polis tillkallades. Mamman avvek då men kom tillbaka senare eller om

det var nästa dag, och ställde till nytt bråk och drog och slet i flickan så grannarna kallade på polis igen.

 

Polisen kontaktade socialjouren, som tyckte att flickan skulle följa med sin mamma hemma hem.

Polisen var mycket tveksamma, och pappan vädjade till socialsekreteraren att flickans liv skulle vara i fara

om mamman fick hand om flickan.

De tyckte att han pratade strunt i stort sett. Så mamman fick flickan med sig.

 

Nästa dag var flickan död, mamman hade proppat henne full med alla sina mediciner.

Socialchefer och andra slingrade sig som fan och skyllde på personalbrist och nya orutinerade socialsekreterare

och ville inte alls känna skuld över det inträffade.

 

Det var så man kokade av ilska att se deras attityd..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...