Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

DHCP Router UTAN brandvägg


znozy

Rekommendera Poster

Någon som vet var man kan köpa en sådan??, om intresse finns har jag en D-LINK 604 till salu :devil: för 175:- inkl frakt. typ 2 veckor gammal (459:- ).

 

//Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det inte är någon säljestråd så... om jag kör deras DI-604 emulator så ser det ut som att man kan konfigurera 604an så att den inte filtrerar och sätta firewallfunktionen till icke aktiverad. Varför duger inte denna metod?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det inte är någon säljestråd så... om jag kör deras DI-604 emulator så ser det ut som att man kan konfigurera 604an så att den inte filtrerar och sätta firewallfunktionen till icke aktiverad. Varför duger inte denna metod?

Nä det var just därför jag valde "Tillbehör & Kringutrustning" ansåg att D-604, och min "någon som vet" fråga hörde dit, men vem som helst kan göra "feltolkningar" någon kanske kan flytta "tråden" dit där den ska vara, tack på förhand.

 

Det är det där prog jag inte fattar ett jota av, har bara haft macar så jag är helt nollad när det gäller sådant där. Även om det finns en beskrivning så är den på utrikiska o då fattar jag inte termerna som beskrivs i alla fall så det blir lite av ett "moment 22".

 

Fick ett svar från D-link att jag skulle "DMZ" eller något sådant så alla portar stod öppna, Det enda jag hittade om det var att man skulle fylla i en IP adress (som jag fattade det) då är frågan menade han min fasta adress eller den av DHCP tilldelade adressen för min dator???

 

 

///Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en billig Netgear Mr814v2 (finns utan airport mojjset också) och där kan man stänga av SPI Firewallen och lägga ut en ip i DMZ.

 

Du har väl egentligen inbyggd firewall i din 604a i bemärkelsen hårdvaru firewall utan du har ju NAT och det är inte firewall, men visst det är lätt o blanda ihop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägger du din dator i DMZ så får du en intern ip förmodligen men alla anslutningar som sker till din publika ip kommer routas till din itnerna ip.

 

Ev kan du behöva göra en firmware uppgradering på din router, tror dock detta endast kan göras från pc men är inte säker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick ett svar från D-link att jag skulle "DMZ" eller något sådant så alla portar stod öppna, Det enda jag hittade om det var att man skulle fylla i en IP adress (som jag fattade det) då är frågan menade han min fasta adress eller den av DHCP tilldelade adressen för min dator???

Adressen du ska ange är den IP-adress som din dator har innanför routern. Om du låter routern dela ut adresser m h a DHCP och du har flera datorer kan det hända att datorn får olika IP-adress vid olika tillfällen. I så fall är det svårt att använda DMZ som metod för att stänga av brandväggen. Routern kan bara ha en klient (dator) i DMZ åt gången. (DMZ står förresten för "DeMilitarized Zone")

 

Vill du sätta en dator på ditt nätverk hemma i DMZ varje gång den startar föreslår jag att du använder en fast IP-adress på den och anger den adressen i fältet för DMZ.

 

Vill du öppna brandväggen för flera datorer så TROR jag att du måste öppna alla (eller åtminstone flera) portar i brandväggen. Jag har inte sett administratörsgränssnittet för 604:an, men det borde gå att fixa.

 

Förresten, varför vill du inte använda brandväggen i routern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick ett svar från D-link att jag skulle "DMZ" eller något sådant så alla portar stod öppna, Det enda jag hittade om det var att man skulle fylla i en IP adress (som jag fattade det) då är frågan menade han min fasta adress eller den av DHCP tilldelade adressen för min dator???

Adressen du ska ange är den IP-adress som din dator har innanför routern. Om du låter routern dela ut adresser m h a DHCP och du har flera datorer kan det hända att datorn får olika IP-adress vid olika tillfällen. I så fall är det svårt att använda DMZ som metod för att stänga av brandväggen. Routern kan bara ha en klient (dator) i DMZ åt gången. (DMZ står förresten för "DeMilitarized Zone")

 

Vill du sätta en dator på ditt nätverk hemma i DMZ varje gång den startar föreslår jag att du använder en fast IP-adress på den och anger den adressen i fältet för DMZ.

 

Vill du öppna brandväggen för flera datorer så TROR jag att du måste öppna alla (eller åtminstone flera) portar i brandväggen. Jag har inte sett administratörsgränssnittet för 604:an, men det borde gå att fixa.

 

Förresten, varför vill du inte använda brandväggen i routern?

Hej o tack för tipsen, "Adressen du ska ange är den IP-adress som din dator har innanför routern" det var det jag också trode/fattade det som men när jag angav min "fasta adress" började det fungera.

 

"Förresten, varför vill du inte använda brandväggen i routern?" jo det är som så att jag kommer inte in på vissa sidor (menar inte DC) o kan inte skicka kula grejer till syrran via ICQ mm. mm. Har du sett en PC med brandvägg o norton antivurus jobba!?, inte jag heller det blir bara till att sitta o kryssa varningsfönster, o så vill vi inte ha det :)

 

Det fungerar nu hjälpligt iaf sedan jag angav den fasta ip som DMZ, få se hur länge det håller.

 

//Har Mac inte pc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...