Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bränna i lägre hastighet?


kirtap

Rekommendera Poster

Hallå!

Jag undrar om det är någon som vet om det är möjligt att sänka bränningshastigheten för DVD i Toast? När jag bränner får jag upp den lägsta valmöjligheten 4X, vilket i bland är för mycket för vad min gamla G5:a klarar av. Finns det någon möjlighet att välja 1X eller 2X, även om det inte finns som alternativ på Toasts inställningar?

 

/Kirtap (som är tacksam för hjälp)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Toast 7 Titanium ska det gå. Kolla under: Recorder/Recorder settings.

post-7395-1160768483.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Toast 7 Titanium ska det gå. Kolla under: Recorder/Recorder settings.

413767[/snapback]

 

Men det beror väl på vilka skivor man bränner på? Jag får olika alternativ i Toast för olika skivfabrikat, trots att det står samma hastigheter på skivorna. Och samma skiva kan ge olika alternativ i olika brännare, trots att båda brännarna är Pioneer 16x, men med olika modellbeteckningar. Skivan (av bästa klass) är märkt för 8x-bränning, men i den ena brännaren kommer även 12x upp som alternativ i Toast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag bränner får jag upp den lägsta valmöjligheten 4X, vilket i bland är för mycket för vad min gamla G5:a klarar av.

413749[/snapback]

 

Men jag bränner ju i 12x fart med min gamla G4 Quicksilver. Högst en felbränd skiva av 100 brända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, ni har rätt allihopa...det står olika för olika fabrikat, och visst går det att brassa på när det gäller data...men inte med viss film. En del filmer är helt enkelt knepigare, och då är 4X för snabbt, och jag hade gärna tagit till 2X...och det alternativet finns inte i settings på min G5:a, vilket däremot finns i min frus G4:a - frågan är, varför det går att komma åt 2x i G4:an, men inte i G5:an???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, ni har rätt allihopa...det står olika för olika fabrikat, och visst går det att brassa på när det gäller data...men inte med viss film. En del filmer är helt enkelt knepigare, och då är 4X för snabbt, och jag hade gärna tagit till 2X...och det alternativet finns inte i settings på min G5:a, vilket däremot finns i min frus G4:a - frågan är, varför det går att komma åt 2x i G4:an, men inte i G5:an???

413780[/snapback]

 

Som jag var inne på - jag tror att det handlar om kompabilitet mellan skivor och brännare. Är det inte så att varje skiva innehåller en instruktion till brännaren om i vilka hastigheter den låter sig brännas? Och denna instruktion tolkas väl lite olika beroende på hur kompatibel brännaren är med skivan. Detta gäller inte bara högsta hastighet, utan hastigheter i största allmänhet.

 

Rätta mig någon, om jag är ute och cyklar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att det är frågan om detta - frågan är, om man kan komma runt detta och bränna i lägre hastighet än vad som angivs i settings...det BORDE inte vara något problem med skivan, att bränna långsammare, eller???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att det är frågan om detta - frågan är, om man kan komma runt detta och bränna i lägre hastighet än vad som angivs i settings...det BORDE inte vara något problem med skivan, att bränna långsammare, eller???

413799[/snapback]

 

Jo, det kan visst ge problem. Om man bränner saktare än vad brännaren tror att mediet klarar av,finns risk för sk blödning, dvs allt för stor värmeutveckling som riskerar att smälta brännpunkterna så att de liksom flyter ut och stör omkringliggande datas integritet.

 

Testa med olika skivor - gå inte efter märket på skivan, utan efter mediekoden. Det finns en tråd sen tidigare på forumet om mediekod och hur man hittar den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...