Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Helskärm i QT?


FarmerBoY

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

I fredags blev jag stolt ägare av en MacBook.

Jag har inte hunnit använda den så mycket än, mest till att se på DVD-filmer och sånt.

Hur som helst: Finns det nåt sätt att köra fullscreen på QT?

Jag har hört att man kan göra detta om man skaffar QT Pro, vilket leder mig till min nästa fråga: Om man skaffar QT pro, borde det då inte vara fritt fram att kolla på sina avi-filer osv. i Front Row? :D

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det specifikt front row detta handlar om eller kan VLC vara en lång hjälp på vägen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte QT pro direkt, eftersom jag tittar på mycket film och vill ha fullskärmsläge.

 

Om du inte vill betala för PRO-uppgraderingen, testa VLC eller Mplayer OSX, som båda har stöd för fullskärmsvideo. Dessutom klarar de lite fler format än QT har jag märkt (funkar filmen inte med QT, testar jag MPlayer, och då brukar det fungera).

 

I FrontRow tror jag filmerna spelas upp i helskärmsläge, oavsett om du har QT pro eller ej. Är itne helt säker dock, använder inte Front Row......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser ur MacWorld sid. 31 nr. 8 2005

Tips 131

Visa en film i Fullskärm. Starta terminalen och skriv in

osascript -e ´tell application"Quicktime player"to present movie 1´

och slå retur så kommer filmen som är aktiv i Quicktime Player att visas i fullskärm. Om du vill ha kommandot lättåtkomligt så väljer du Spara från Arkiv-menyn. Döp den till Quicktime Fullskärm eller liknande och skriv sedan in raden i rutan under rubriken >>Kör detta kommando (ange fullständig sökväg)<< Nu kan du välja kommandot från Arkiv-menyn under Bibliotek

Hoppas det kan vara till hjälp! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det inte så att itunes klarar av att visa filmer i fullskärm fast man inte har quicktimepro?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iTunes kan inte importera .avi och Front Row kan inte spela den heller (iaf hittar jag den inte, kanske funkar om man har Pro?). Vill du inte ha Pro och nöjer dig med att titta på helskärm utan fjärrkontroll kan du skaffa Real Player eller den här widgeten. Båda gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, tack och bock för svaren. Jag kollade och front row kör fullscreen oavsett pro eller inte. Dock har jag inte prövat med codecs och sånt än. I värsta fall får det bli VLC :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en bra spelare: Divx Player

Är helnöjd med den. Klarar av fullskärm samt de vanligaste filmformaten. Körde med VLC tidigare men har gått över till denna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en bra spelare: Divx Player

Är helnöjd med den. Klarar av fullskärm samt de vanligaste filmformaten. Körde med VLC tidigare men har gått över till denna...

385841[/snapback]

 

Tack, men om den är lika värdo som den är till PC så undviker jag den helst ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en fråga angående VLC lite off topic, går det att ändra utseende ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet ej hurpass lätt det är.

 

To launch VLC with the skins2 interface:

 

* Download and install the latest VLC version

* (X11 users) Launch VLC with the following command-line: vlc -I skins2

(or, for the old deprecated skins module: vlc -I skins)

 

# If you don't want to use the default skin, just download another one on the skins download page

# Once VLC is started with the skins2 interface (or with the skins one), you can use the CTRL+S shortcut to load the new one. Enjoy!

 

http://www.videolan.org/vlc/download-skins2.html

 

If you think you have the artistic fiber, feel free to create your own skin, it does not require any programming skill. We will be glad to add your new skin to the website!

 

http://www.videolan.org/vlc/skins2-create.html

 

(http://www.videolan.org/vlc/skins.html)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Är det någon som fått skinsen att fungera? Om man ska köra på linuxbeskrivningen så ska man altså skriva in vlc -I skins2 ngnstans.. Var?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen

Ingenting linux på det....

 

 

I Terminalen. /Applications/Utilities/Terminal

 

Men tro rinte det är så enkelt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en bra spelare: Divx Player

Är helnöjd med den. Klarar av fullskärm samt de vanligaste filmformaten. Körde med VLC tidigare men har gått över till denna...

385841[/snapback]

Jag hoppas att du skojar... DivX Player är slö, tar upp mycket plats, installeras över halva hårddisken, kör få format och kör dem sämre än VLC...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Quicktime pro ar riktigt bra.

Man maste dock lagga till "Perian" for att den ska lasa divx.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller divx plugin

462204[/snapback]

DivX plugin kör bara divx, perian kör fler format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, tack och bock för svaren. Jag kollade och front row kör fullscreen oavsett pro eller inte. Dock har jag inte prövat med codecs och sånt än. I värsta fall får det bli VLC :)

385817[/snapback]

 

Alla kodec du har till QT kommer rulla fenomenalt i FrontRow. För att se avi och liknande lägger du bara in dem i Filmer i Findern :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är onördigt att lägga pengar på QT Pro, detta är enbart värt pengarna ifall du ska livestreama eller podcasta filmer och filmsnuttar.

 

I annat fall finns otaliga mediaspelare som är gratis som gör jobbet bättre än QT Pro, VLC är en av dem. Utöver detta finns även Windows Media Player 9 (för de som gillade den :/) även till OSX.

 

Men som sagt, vänta lite innan du lägger pengar på QT Pro, testa de mediaspelare som är gratis först!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill också ändra skin, kan man göra det i OS X?

Står ingenting på sidan hur man gör i OS X...

 

Sjuuuukt sugen!

 

Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag gör en image av en DVD-film och mountar den som en enhet, då kan jag se den i Front Row va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...