Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Installation av OpenOffice på en MacBook


abethecat

Rekommendera Poster

Hej!

Har under några dagar försökt installera OpenOffice på min nya (och helt suveräna) MacBook. OpenOffice är det officeprogram som jag använt i flera år, ända sen det med regelbundenhet kraschade;-) Nu - för en månad sen sa jag upp bekantskapen med Bill och gick permanent över till Mac, vilket jag hittills inte ångrat. Det har då uppstått ett problem med installationen av OpenOffice. Programmet kräver att jag har X11 installerat - vilket jag försökte installera med resultatet att Macen talade om för mig att en nyare version av X11 redan var installerat - hmmm? Kan det vara så att OpenOffice installationsprogram inte hittar sökvägen till X11? Skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta problem.

 

Mvh, abethecat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för välkomnandet! Ska använda en stund till att försöka lösa problemet med ditt tips. NeoOffice verkar som du säger vara lite taffligt. Återkommer med information i forumet om hur allt avlöpte. Snabb respons förresten - lite som Linux communitys;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Har nu provat alla upptänkliga varianter och inte fått det att fungera. Vad jag än gör så talar operativsystemet om att jag inte har Apple X11 installerat. När jag försöker installera X11 talar op:t om att jag har en nyare installation redan installerad??? Har försökt att följa instruktionerna att avinstallera X11 (User), men kan inte detta eftersom jag ej hittar filen??? Ok, jag är en "switcher" men inte en riktig "newbie", så vad gör jag för fel. Det brukar vara så att man stirrar sig blind på något fast lösningen finns mitt framför ögonen . men det verkar som om jag har någon form av temporär starr just nu;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om X11 redan är installerat, så har jag för mig att det räcker att browsa fram till och välja:

 

/Applications/Utilities/X11.app

 

när installeraren frågar om var X11 finns någonstans

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej på er! OpenOffice är installerat nu på min macbook. Lösningen fanns gömd i FAQ på OO-sidan;-)

 

Så här ska man göra:

 

"Intel or 10.4.x cannot install the X11User.dmg that Apple supplies on its web site. It will tell you newer software is already installed. Instead insert your installation disc 1 and look up

 

/Volumes/Mac OS X Install Disc 1/System/Installation/Packages/X11User.dmg"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej!

 

Jag hade också problem vid installationen men lyckades till slut. Dock har jag ett "problem" som kvarstår. Jag ser inte programmet under "Program". Jag trodde det skulle "packas upp" och installera ikoner under "Program" men det hände inte. Någon som har förslag på åtgärd?

 

Tack på förhand.

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...