Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Temperatur på MacBook Pro


chuloo

Rekommendera Poster

Redan efter 1 timmes användande (surfa och iTunes) känns datorn lagom varm vid handflatorna. Men området där den vänstra högtalargrillen sitter, känns nästan brännande het. Blev lite orolig så jag tog hem CoreDuoTemp för att kolla temperaturen på processorn.

 

Fick följande värden:

 

26 C vid uppstart av datorn

52 C efter 1-2 h normal användning (surfa och iTunes)

 

Om många program är igång samtidigt som jag belastar processorerna med att komprimera en kort film, skjuter temperaturen till 72 C som mest. Är detta normalt? :ermm:

 

Vilka värden får ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena,

 

Det var ganska vanligt alldeles i början att MacBook Pro blev väldigt varma och det berodde tydligen på attman applicerat alldeles för mycket av ngn slags "pasta" som isolering någonstans...

 

Kolla in länken här Tryck och läs lite mer-

 

Jag tror dock att du kan få det åtgärdat hos en Apple reparatör numera. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns en databas med Macbook temperaturmätnigar här:

 

http://www.intelmactemp.com/list

 

Bara att jämföra. Själv har jag en 17-tummare och den är ju större så den ska visst vara lite svalare, men visar också ungefär 50 grader när man inte gör speciellt mycket och kör på nätström. Just nu sitter jag utomhus och slösurfar lite och då visar den bara 40 grader, nu på kvällen är det ju svalare utomhus, och på batteri är den också svalare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns en databas med Macbook temperaturmätnigar här:

 

http://www.intelmactemp.com/list

 

Bara att jämföra. Själv har jag en 17-tummare och den är ju större så den ska visst vara lite svalare, men visar också ungefär 50 grader när man inte gör speciellt mycket och kör på nätström. Just nu sitter jag utomhus och slösurfar lite och då visar den bara 40 grader, nu på kvällen är det ju svalare utomhus, och på batteri är den också svalare.

371088[/snapback]

Tackar för länken! Ska ta en titt på den nu :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redan efter 1 timmes användande (surfa och iTunes) känns datorn lagom varm vid handflatorna. Men området där den vänstra högtalargrillen sitter, känns nästan brännande het.

370743[/snapback]

Värt att tillägga är att de flesta bärbara datorer (inklusive Apples) leder ut värmen ifrån t ex. processorn, hårddisken eller grafikkortet till datorns chassi. På så sätt leds värmen bort så att processorn, hårddisken eller grafikkortet ska bli svalare. Även om det inte känns som det.

 

En annan sak som är bra att tänka på är underlaget du ställer ner MacBook på. Tänk på att inte ställa datorn på en bordsduk eller något liknande. Då kan inte värmen ledas bort medhjälp av underlaget. Trä eller någon form av sten fungerar utmärkt. Det hjälper också att lyfta upp din dator ifrån underlaget en bit. Så att mer luft kan cirkulera under din dator och kyla den ännu mer. En enkel och billig lösning är att t ex. ställa den bakre delen av din dator emot en liggande bok. Då kan mer luft cirkulera under din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
En enkel och billig lösning är att t ex. ställa den bakre delen av din dator emot en liggande bok. Då kan mer luft cirkulera under din dator.

371264[/snapback]

 

Hehe, antagligen helt gratis. Om man nu äger en bok :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Det var ganska vanligt alldeles i början att MacBook Pro blev väldigt varma och det berodde tydligen på attman applicerat alldeles för mycket av ngn slags "pasta" som isolering någonstans...

370747[/snapback]

 

Kylpastan, som man ska applicera ett blygsamt skikt av, hade apple kletat på så mycket av att den snarare isolerade än ledde bort värmen. :lol::lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ganska vanligt alldeles i början att MacBook Pro blev väldigt varma och det berodde tydligen på attman applicerat alldeles för mycket av ngn slags "pasta" som isolering någonstans...

370747[/snapback]

 

Betyder det att de har åtgärdat misstaget och applicerat rätt mängd pasta i min dator? Den var beställd den 20:e juni.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...