Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nu är Intel-mini här!


KILLINSTINCT

Rekommendera Poster

KILLINSTINCT

Som ni redan kanske vet, är Mac mini med Intel här nu.

Någon som har tänkt sig köpa denna?

 

 

Den verkar ha blivit lite tjockare och med 4 USB portar.

Verkar vara en bra maskin detta!

 

http://www.apple.com/se/macmini/

 

Priset ser inte ut att ändrats någonting..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara 1000kr dyrare än förra modellen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KILLINSTINCT

Nja, alltså, det beror ju iofs på vilken av de 3 versionerna man skulle välja innan..

Om man jämför mellan den nya billigaste intel, och den billigaste PowerPC versionerna så har ju priset höjts men.. Sen får man ju se på fördelarna också, fler usbportar, en såndär fjärrkontroll, större hårddisk osv osv.

 

Men om man vill ha mac mini kan man ju bara få den med Intel numera, eftersom det ser ut som de har tagit bort PowerPC versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer absolut att köpa en! Det kommer att svida lite, men ja. vad gör man :P

 

Skulle bara ha haft en snygg platt skärm också...

 

Frågan är bara. Singel eller Duo Core? hmm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar oxå hur många procent extra två Corer gör gentemot en?

 

Undrar oxå vad för datorer de kan tänkas släppa i april?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

frågan är varför den svenska minin har 7200rpm hårddisk medan den amerikanska bara har 5400rpm?

Detta är sidan som kommer när man klickar på köp och sen "mer info" under val av hårddisk. Vilket stämmer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

daniel_hejhopp

Den billigaste minin har nu airport och bluetooth. Något som den gamla saknade och man då fick lägga till drygt en 1000-lapp för. För dem som inte vill ha airport och bluetooth är det förstås en prisökning, men för oss som utnyttjar sådana funktioner har den fortfarande samma pris

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

En del intressant att läsa idag på

http://www.macfixit.com/

 

Bl.a om GMA950 chipset

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del intressant att läsa idag på

http://www.macfixit.com/

 

Bl.a om GMA950 chipset

288445[/snapback]

 

 

Lät inget vidare som stod där?

 

Funderar du fortfarande på din mini beställning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Blivit lite tvivlande, tur att man inte förhastar sig, är inte i omedelbart behov av "mer" macar :)

Man bör invänta och låta andra pröva på den ett tag.

 

Men vem vet en dag får jag ett "ryck" i köptarmen :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har kanske nästa variant av den dykt upp på hyllan oxå! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Räknade om på konfigurationen, och skulle jag köpt idag så blev det denna.

Då blir det bara mer minne, och väljer den externa HD med USB-hubb, samt tangentbord.

AppleCare är ett måste anser jag på en sån pryl.

 

post-113-1141242458.jpg

 

 

Men som sagt jag väntar lite

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser att oxfilé och potatis och apple4ever läser denna tråd nu, vad hungrig jag blir.

 

Det var bara det jag skulle säga. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser att oxfilé och potatis och apple4ever läser denna tråd nu, vad hungrig jag blir.

 

Det var bara det jag skulle säga. :)

288599[/snapback]

HAHA :devil:

 

Sen angående grafikkortet. Så risigt är det nog inte. Vad var det som satt i den gamla Minin, ett Ati Radeon 9200?...det är ju inte alltför bra. Så undra vilket som har bäst prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

thulesius9

jag funderar.. när du väl är uppe och ger 13000 för en mac mini.. varför inte ta steget till imacen???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den nya Mac minin är dyrare, visst, men den kommer med Bluetooth och Airport. På den förra var dom väl tillval?

 

 

Och angående grafikkortet...

ExtremeTech has a review of the Intel GMA950 from mid-2005, comparing it to the XFX GeForce 6800TC, and reporting poor performance from the former.

6800 är kraftigare än ett integrerat? NO SHIT! :rolleyes: Ett 9200 skulle inte ha mycket att sätta upp emot ett 6800 heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man vill ha mac mini kan man ju bara få den med Intel numera, eftersom det ser ut som de har tagit bort PowerPC versionen.

288109[/snapback]

I studentbutiken hos Apple så fanns bara PPC-versionen i går kväll. Seg uppdatering eller ett tecken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar en sak om grafikkortet. Det stod att det inte var så bra för spelande, men hur är det för spel som är två eller tre år gammalt, det borde väl funka då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag funderar.. när du väl är uppe och ger 13000 för en mac mini.. varför inte ta steget till imacen???

288892[/snapback]

Man kanske vill använda en större skärm än 20". ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar en sak om grafikkortet. Det stod att det inte var så bra för spelande, men hur är det för spel som är två eller tre år gammalt, det borde väl funka då?

288911[/snapback]

Jag kunde spela Warcraft 3 på min blåvita G3:a från 1999. Även om det nya grafik-"kortet" är uselt, är det förmodligen bättre än ett sex-sju år gammalt Rage 128. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu är det ändrat till 5400rpm på svenska äppelsidan. varför kan man inte välja till 7200rpm som på macbooken?

 

funderar på vilket som kommer kännas snabbast, eftersom min mac mini g4 har fått fläktfel* och ber om att bytas ut: imac g4 1.25ghz med 7200rpm hd eller nya mac mini? det är mest finder (när man klickar på mapparna i vänsterlistan) samt menyer som känns som sirap, alltid respektive ibland, och ändå köpte jag till 1gb ram.

 

*så fort nätadaptern är ikopplad till minin går fläkten på max, även när minin är avstängd..går det att fixa billigt? (har ej kvittot)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

För de 13.000 får jag mer minne, mer hårddisk, mer uttag, men inte lika snabb dator, men det struntar jag i.

Bara den fungerar! Skärmen jag har är jag nöjd med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk en Intel iMac och sen kör du din befintliga skärm med utökat skrivbord... mmm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Var ju inte så tokig i testen. :ThumbsUp:

 

Om jag tolkar det rätt så stjäl det integrerade grafikkortet 80 MB RAM från de 512 MB som den normalt levereras med.

Kommer att beställa med 1 GB direkt. :)

 

 

Perhaps the only low point—and for some, a very low point—is that Apple was forced to go with an integrated graphics solution from Intel due to the the extremely small form factor of the machine. With the default installed 512MB of RAM, this compromise will steal 80MB of your system's RAM, making what most people consider to be a "minimum" amount of RAM even smaller. The upside to this is that the GMA950 chipset in these machines are, according to our test results, significantly faster than those found in the G4 models. Whether or not this "problem" will concern the Mac mini's target audience is debatable, but it should be some comfort that those most affected can alleviate a percentage of the performance hit by simply installing more RAM. Having two RAM slots instead of one helps.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...