Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Forumet låses 2022-06-20. Tråkigt.


sefr
 Share

Rekommendera Poster

Idag har chefredaktören för MacWorld meddelat att forumet låses i juni. Tråkigt tycker jag som lärt mig mycket tack vare mångas frågor, funderingar och inlägg. Det föreslagna alternativet Facebook lockar inte. Ingen överblick, inte lätt att snabbt hitta intressanta trådar.

 

Sven

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, sefr säger:

Idag har chefredaktören för MacWorld meddelat att forumet låses i juni. Tråkigt tycker jag som lärt mig mycket tack vare mångas frågor, funderingar och inlägg. Det föreslagna alternativet Facebook lockar inte. Ingen överblick, inte lätt att snabbt hitta intressanta trådar.

 

Sven

Mycket tråkigt.

 

Jag har startat en grupp på MeWe där vi i skrivande stund nu är sju medlemmar:

 

https://mewe.com/join/mwf

 

Välkommen! :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Hur funkar MeWe då? Är det som ett forum, eller nån sorts instagram-tjohejsan med tomtar och smileys?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför kan man inte logga i här som förut när forumet har vaknat till igen

det borde ju fungera ?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, marcushedenstrom säger:

Hur funkar MeWe då? Är det som ett forum, eller nån sorts instagram-tjohejsan med tomtar och smileys?

Typ forum, tror jag. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, ronny säger:

varför kan man inte logga i här som förut när forumet har vaknat till igen

det borde ju fungera ?

De vill nog inte lägga ned resurser på att forumets programvara ska fungera till exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Just nu, Alix säger:

Typ forum, tror jag. :fundersam:

Säkert? Jag reggade mig men det ser snarare ut som man skriver i nåt "flöde".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

De vill nog inte lägga ned resurser på att forumets programvara ska fungera till exempel.

OK!

jag har den kvar som startsida!

och hoppas på att vi får veta vad som hänt till hösten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, marcushedenstrom säger:

Säkert? Jag reggade mig men det ser snarare ut som man skriver i nåt "flöde".

Tja, jag vet inte. Det ser inte ut som här i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är tveksam till MeWe, känns inte som för mig. 
MeWe's loose moderation has made it popular among conspiracy theorists, including proponents of the far-right QAnon conspiracy theory, which was banned from Facebook in 2020, and the "Stop the Steal" conspiracy theory relating to the 2020 United States presidential election.[3][4][13][16]According to Rolling Stone, MeWe has "played host to general interest communities related to music and travel, but it has also come to be a haven for anti-vaxxers, QAnon conspiracy theorists, and, as reported by OneZero, far-right militia groups."[4]Vice has described MeWe as a "major anti-vaxx forum".[2] BBC News has described some of the content on MeWe as "extreme" and compared it to that of Gab.[17] Business Insider has reported that some of the most popular groups on MeWe focus on "extreme views, like anti-vaccine rhetoric, white supremacy, and conspiracy theories" and that in 2020 the platform was used to organize anti-lockdown protests.[13][18][19] 

https://en.wikipedia.org/wiki/MeWe

 

Jag orkar inte med konspirationsteorier, myter och desinformation. Det möter inte mitt behov av saklighet och fakta. 
 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Raphael säger:

Jag är tveksam till MeWe, känns inte som för mig. 
MeWe's loose moderation has made it popular among conspiracy theorists, including proponents of the far-right QAnon conspiracy theory, which was banned from Facebook in 2020, and the "Stop the Steal" conspiracy theory relating to the 2020 United States presidential election.[3][4][13][16]According to Rolling Stone, MeWe has "played host to general interest communities related to music and travel, but it has also come to be a haven for anti-vaxxers, QAnon conspiracy theorists, and, as reported by OneZero, far-right militia groups."[4]Vice has described MeWe as a "major anti-vaxx forum".[2] BBC News has described some of the content on MeWe as "extreme" and compared it to that of Gab.[17] Business Insider has reported that some of the most popular groups on MeWe focus on "extreme views, like anti-vaccine rhetoric, white supremacy, and conspiracy theories" and that in 2020 the platform was used to organize anti-lockdown protests.[13][18][19] 

https://en.wikipedia.org/wiki/MeWe

 

Jag orkar inte med konspirationsteorier, myter och desinformation. Det möter inte mitt behov av saklighet och fakta. 
 

 

Ingenting av det där kommer du att uppleva i vår lilla grupp, det ska jag och andra admins se till!

 

PS. Eftersom du är moderator idag blir du själv Admin om du går med. Då kan du städa antivaxx och annat trams. :) 

Redigerad av Alix
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
38 minuter sedan, Alix säger:

Ingenting av det där kommer du att uppleva i vår lilla grupp,

Jodå, nu ska jag in och diskutera hur ödlefolket spionerar på oss genom vaccin och 5G och låter oss inte äta vad vi vill för att göra oss svaga och suga ur oss vår energi och göra om oss till batterier. Det har jag läst nämligen. Såjodå! :totaltgalen:

  • Haha 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Raphael säger:

Jag är tveksam till MeWe, känns inte som för mig. 
MeWe's loose moderation has made it popular among conspiracy theorists, including proponents of the far-right QAnon conspiracy theory, which was banned from Facebook in 2020, and the "Stop the Steal" conspiracy theory relating to the 2020 United States presidential election.[3][4][13][16]According to Rolling Stone, MeWe has "played host to general interest communities related to music and travel, but it has also come to be a haven for anti-vaxxers, QAnon conspiracy theorists, and, as reported by OneZero, far-right militia groups."[4]Vice has described MeWe as a "major anti-vaxx forum".[2] BBC News has described some of the content on MeWe as "extreme" and compared it to that of Gab.[17] Business Insider has reported that some of the most popular groups on MeWe focus on "extreme views, like anti-vaccine rhetoric, white supremacy, and conspiracy theories" and that in 2020 the platform was used to organize anti-lockdown protests.[13][18][19] 

https://en.wikipedia.org/wiki/MeWe

 

Jag orkar inte med konspirationsteorier, myter och desinformation. Det möter inte mitt behov av saklighet och fakta. 
 

 

Så du är emot alternativa åsikter? Allt som inte passar in i världsbilden MÅSTE vara konspirationsteorier eller något annat lika tokigt? Själva fundamentet till den liberala demokratin är yttrandefrihet. Där är vi också fria att ha vilka tokiga åsikter som helst.

Det är bara i en nation där vi är på väg att förlora den liberala demokratin som det fria meningsutbytet stryps. Demokratur som Moberg kallade det. Bajs. 💩

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag minns att i mitten på 90-talet när man köpte sin 1a mac

så fick man 1 års prenumeration på tidningen macworld 

och de hade alltid en spalt om forumet 

 

Hur macsverige skall skaffa sig medlemmar nu

har Jag svårt att se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öland 4ever

Jag läst först nyheten på EFORUM, dvs IDGs systersajt för PC-användare och där skrev jag DETTA INLÄGGET i morse (29 april -21).

 

Trist att IDG har bestämt sig för att stänga båda forumena. Det förstår naturligtvis att allt enbart är en ekonomisk fråga för IDG. Det som förvånad mest är att ändå sajterna ska få finnas kvar "online" och inte bara stängs ner för gott. Vad som möjligtvis skulle kunna intressera IDG vore om någon vore intresserad av att "köpa" sajterna och fortsätta driva dom under egen domän/subdomän? Eller - kommer SAMTLIGA IDGs sajter att stängas ner? Följdfrågan, eller funderingen blir väl i så fall om nästa steg blir att sluta dvs stoppa utgivningen av papperstidningarna? Det kan väl knappast ha undgått någon att papperstidningarna dvs dagstidningarna minskar i upplaga för varje dag.

 

R.I.P. MacWorld  ☹️

  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Öland 4ever säger:

Jag läst först nyheten på EFORUM, dvs IDGs systersajt för PC-användare och där skrev jag DETTA INLÄGGET i morse (29 april -21).

 

Trist att IDG har bestämt sig för att stänga båda forumena. Det förstår naturligtvis att allt enbart är en ekonomisk fråga för IDG. Det som förvånad mest är att ändå sajterna ska få finnas kvar "online" och inte bara stängs ner för gott. Vad som möjligtvis skulle kunna intressera IDG vore om någon vore intresserad av att "köpa" sajterna och fortsätta driva dom under egen domän/subdomän? Eller - kommer SAMTLIGA IDGs sajter att stängas ner? Följdfrågan, eller funderingen blir väl i så fall om nästa steg blir att sluta dvs stoppa utgivningen av papperstidningarna? Det kan väl knappast ha undgått någon att papperstidningarna dvs dagstidningarna minskar i upplaga för varje dag.

 

R.I.P. MacWorld  ☹️

Det är väl bara PC för alla som är kvar av tekniktidningarna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Botten har ju gått ur tidningsbranschen, vilket inte är så förvånande, däremot är det (tycker jag då alltså) märkligt att så många forum (även sådana inte kopplade till tidningar) mött sotdöden på senare år.

En del kan såklart skyllas på Facebook. Eller Instagram. Etc.

Men jag tycker ändå inte att dessa borde vara direkta konkurrenter till diskussionsforum. (Åtminstone Facebook är ju uselt för diskussioner)
Allt fler människor går online. Största ökningen i Sverige ligger väl bakom oss, men även internationellt sliter traditionella forum känns det som. 

Just när det gäller Mac och Apple-produkter så ökar ju användarbasen överallt...man kan tycka att det borde finnas plats för ett forum på svenska...men icke tydligen. Trist. 

Bra att forumet finns kvar som arkiv åtminstone, ett tag till.

Redigerad av poi ran
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Zop säger:

E-postade forum@idg.se om att radera mitt konto och fick något mejl tillbaka i skräpposten om att den gruppen inte finns på IDG. Hur raderar jag mitt konto?

Testa att mejla chefredaktören direkt: https://m3.idg.se/2.30266/redaktionen

 

Upplys gärna om ditt problem med den epostadress han angav.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars så fixar Andreas Thors detta som är überadmin. PM-a honom i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-04-29 01:40, iMarc säger:

Har gått med där, får se hur det verkar. Får väl slå på VPN 

Behövs inte. Vad jag har sett i loggarna hos NextDNS är att allt innehåll kommer från MeWe utom en tilläggstjänst från en Amazon-server för småbilder. Ingen reklam, inga spårare, ingen utanför MeWe vet om vår närvaro där och vad vi gör. Jag känner mig säker där.

Men helt 100% är det förstås inte vad MeWe kan tänkas göra med data och VPN kan kanske vara en god idé.

MeWe får dock en Grade B precis som Wikipedia, här.

 

mewe_.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte förstå varför man frivilligt använder Facebook eller Mewe istället för ett forum. Ett forum har trådar med olika ämnen, vilket gör det lätt för människor att hitta. 

 

Om vi jämför med ett bibliotek: Lägg samtliga böcker i en enda stor hög, eller ha de sorterade. Jag vet vad jag väljer iallafall.

 

Tragiskt att MacWorld lägger ner forumet. En given samlingspunkt för svenska Mac-användare.

 

:(

  • Gilla 3
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, carlsson säger:

Jag kan inte förstå varför man frivilligt använder Facebook eller Mewe istället för ett forum. Ett forum har trådar med olika ämnen, vilket gör det lätt för människor att hitta.

Gruppen på MeWe ersätter den sociala dimension som har utmejslats här, men vad gäller trådfunktionerna saknar vi dem i gruppen också. Vi nödlöser saken med hashtaggar. Men för att det ska bli kontinuitet i vårt umgänge, vi som är veteraner och vänner, så är MeWe ändå ett hållbart alternativ. Det handlar om perspektiv och motivation. Jag kan mycket väl förstå att de som bara har MWF som forum för faktiska frågor kring Apple inte ser MeWe-gruppen som ett alternativ. Men jag är övertygad om att du ändå skulle få hjälp med dina frågor om du går med i gruppen. Att vi är veteraner beror ytterst på ett stort Apple-intresse.

  • Rösta upp 2
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej, läste först idag att Macworlds forum stängs den 20 juni.

Någon som vet varför?

Tycker också det är väldigt tråkigt, eftersom man får fantastisk god hjälp här av andra. 
Fint att arkivet sparas, men eftersom ”Mac-prylar” utvecklas hela tiden blir det ju behov för nya frågor i framtiden.
Med vänlig hälsning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...