Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Iphone 13 Pro – äntligen snabbare skärm


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Mjukare rörelser i gränssnittet är väl alltid välkommet såklart med en så som vanligt elegant implementering som Apples men vi ser knappt mer än 30 fps. Men om några har känslig uppfattningsförmåga, unga människor...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att ge upp. Man kan mata på med vetenskap kring vad det mänskliga ögat/hjärnan kan uppfatta, men det spelar ingen roll. Vi lever i en postmodernistisk era, det är bara att tugga i sig.

 

Edit: Fast den som är genuint intresserad kan läsa denna artikel.

Redigerad av Alix
  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, ronny säger:

Det går hissnande snabbt…man får se upp så man inte blir yr

En del får problem med OLED-skärmar. Det mänskliga ögat kan uppfatta flimmer (PWM frequency) upp till 250 Hz. En del OLED-skärmar som ljusdämpas* går under detta tal, vilket ger en del huvudvärk och andra problem. Min dotter råkade ut för detta när hon spanade in Iphone 12 förra hösten.

 

*Tekniken i OLED är att slå av och på ljuset många gånger per sekund. Fler gånger = starkare ljus, färre gånger = svagare ljus. LCD flimrar alltid oerhört mycket snabbare, så hjärnan uppfattar inte det.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

En del får problem med OLED-skärmar. Det mänskliga ögat kan uppfatta flimmer (PWM frequency) upp till 250 Hz. En del OLED-skärmar som ljusdämpas* går under detta tal, vilket ger en del huvudvärk och andra problem. Min dotter råkade ut för detta när hon spanade in Iphone 12 förra hösten.

 

*Tekniken i OLED är att slå av och på ljuset många gånger per sekund. Fler gånger = starkare ljus, färre gånger = svagare ljus. LCD flimrar alltid oerhört mycket snabbare, så hjärnan uppfattar inte det.

Stämmer bra, får själv huvudvärk av OLED men inte av iPads miniled som funkar bättre för mig!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm... bäst jag går och testar en 12-a innan jag slår till på en 13.:fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Axelman säger:

Hmmm... bäst jag går och testar en 12-a innan jag slår till på en 13.:fundersam:

Även 12 mini har OLED. Sista (?) med LCD är Iphone 11. Iphone Xr och SE 2nd gen har också LCD.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, Alix säger:

Det är bara att ge upp. Man kan mata på med vetenskap kring vad det mänskliga ögat/hjärnan kan uppfatta, men det spelar ingen roll. Vi lever i en postmodernistisk era, det är bara att tugga i sig.

 

Edit: Fast den som är genuint intresserad kan läsa denna artikel.

I spelvärlden bör det kunna göra viss skillnad. Säg att skärmen uppdateras 10 gånger per sekund. Ett objekt som då blir synligt 3 hundradelar av en sekund efter skärmuppdatering kommer då att ritas upp först när det är 7 hundradelar gammal. Hade skärmen istället uppdaterats 20 gånger per sekund så hade det bara varit 2 hundradelar gammalt.

Man kan alltså hinna reagera lite snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

I spelvärlden bör det kunna göra viss skillnad. Säg att skärmen uppdateras 10 gånger per sekund. Ett objekt som då blir synligt 3 hundradelar av en sekund efter skärmuppdatering kommer då att ritas upp först när det är 7 hundradelar gammal. Hade skärmen istället uppdaterats 20 gånger per sekund så hade det bara varit 2 hundradelar gammalt.

Man kan alltså hinna reagera lite snabbare.

Det tas upp i artikeln. Hjärnan arbetar i 20 Hz.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Alix säger:

Även 12 mini har OLED. Sista (?) med LCD är Iphone 11. Iphone Xr och SE 2nd gen har också LCD.

Men jag är ändå väldigt skeptisk till att någon ska kunna uppfatta flimret i OLED-skärmar, även med full respekt för att din dotter och många fler UPPLEVER det så. Kan det inte vara psykologiskt? Alltså om man VET OM flimret och förväntar sig obehag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, Alix säger:

En del får problem med OLED-skärmar. Det mänskliga ögat kan uppfatta flimmer (PWM frequency) upp till 250 Hz. En del OLED-skärmar som ljusdämpas* går under detta tal, vilket ger en del huvudvärk och andra problem. Min dotter råkade ut för detta när hon spanade in Iphone 12 förra hösten.

 

*Tekniken i OLED är att slå av och på ljuset många gånger per sekund. Fler gånger = starkare ljus, färre gånger = svagare ljus. LCD flimrar alltid oerhört mycket snabbare, så hjärnan uppfattar inte det.

Just nu, mikaellq säger:

Men jag är ändå väldigt skeptisk till att någon ska kunna uppfatta flimret i OLED-skärmar, även med full respekt för att din dotter och många fler UPPLEVER det så. Kan det inte vara psykologiskt? Alltså om man VET OM flimret och förväntar sig obehag?

Som sagt, det är vetenskap, inte nocebo. Du kan läsa mer nedan. Fast det klart, många mår nog sämre när de vet varför de mår dåligt. I hennes fall är det inte speciellt kul att i längden kanske inte kunna ha Iphone. Eller mobil överhuvudtaget...

 

https://www.notebookcheck.net/Why-Pulse-Width-Modulation-PWM-is-such-a-headache.270240.0.html

 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

Det tas upp i artikeln. Hjärnan arbetar i 20 Hz.

Ja? Med högre uppdateringsfrekvens finns möjligheten att hjärnan blir medveten i en tidigare "arbetscykel".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

Som sagt, det är vetenskap, inte nocebo. Du kan läsa mer nedan. Fast det klart, många mår nog sämre när de vet varför de mår dåligt. I hennes fall är det inte speciellt kul att i längden kanske inte kunna ha Iphone. Eller mobil överhuvudtaget...

 

https://www.notebookcheck.net/Why-Pulse-Width-Modulation-PWM-is-such-a-headache.270240.0.html

 

Blev skeptisk men det gick att se flimret perifert om jag drog ned skärmens intensitet ned mot min och var i ett mörkt

rum. 
 

Men vid normala intensitetsnivåer kunde jag knappt urskilja något även om jag flyttade telefonen snabbt. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Mr Walker säger:

Blev skeptisk men det gick att se flimret perifert om jag drog ned skärmens intensitet ned mot min och var i ett mörkt

rum. 
 

Men vid normala intensitetsnivåer kunde jag knappt urskilja något även om jag flyttade telefonen snabbt. 

De allra flesta får inga problem. Vilket ju inte är speciellt konstigt. I annat fall hade tekniken inte kunnat användas.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

De allra flesta får inga problem. Vilket ju inte är speciellt konstigt. I annat fall hade tekniken inte kunnat användas.

Precis. Jag vill ha en OLED när det blir dags för ny mobil. Kontrast och svärta, mycket mindre energiåtgång speciellt då jag älskar dark mode...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marques Brownlee ska testa den snabbare skärmen säger han.

Ingen upphetsande presentation verkar han antyda.

Jag håller med. Det mest intressanta i år finns i mjukvaran.

Noterar att YouTube bara vill ge mig 720p trots snabb uppkoppling och en 5k skärm men det är ok, ser ingen skillnad iallafall.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, mikaellq säger:

Noterar att YouTube bara vill ge mig 720p trots snabb uppkoppling och en 5k skärm men det är ok, ser ingen skillnad iallafall.

Om du inte tittar i helskärm blir det 720p i regel. Men du kan tvinga kvaliteten genom att ställa in den via ⚙️.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, mikaellq säger:

Noterar att YouTube bara vill ge mig 720p trots snabb uppkoppling och en 5k skärm men det är ok, ser ingen skillnad iallafall.

Haha, du måste se jävulskt dåligt :D

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, pajj säger:

Haha, du måste se jävulskt dåligt :D

Intressant uttalande med tanke på vad som tidigare har diskuterats i tråden plus andra diskussioner i forumet om 4K till exempel. Länkar gärna till en upplysande video i ämnet:

 

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Alix säger:

Om du inte tittar i helskärm blir det 720p i regel. Men du kan tvinga kvaliteten genom att ställa in den via ⚙️.

Jo jag vet men det känns bra ändå efter insikten om att de högsta upplösningarna inte ger så mycket iallafall. Mestadels inbillad kvalitet. Vet inte varför YouTube gör så här, ibland 720p, ibland 1080p eller högre men som sagt jag inte ser någon större skillnad på trots väl fungerande ögon (inga glasögon på längre håll än en halvmeter).

 

17 minuter sedan, pajj säger:

Haha, du måste se jävulskt dåligt :D

Du ser vad du vill se. I verkligheten är skillnaderna på upplösningarna 720p och större försvinnande små. Den STORA skillnaden är istället datamängden som växer dramatiskt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-09-15 09:09, Axelman säger:

Hmmm... bäst jag går och testar en 12-a innan jag slår till på en 13.:fundersam:

 

1D822EA9-0FED-4FAF-99EB-C0B141E751CE.jpeg

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-09-16 19:19, mikaellq säger:

I verkligheten är skillnaderna på upplösningarna 720p och större försvinnande små.

Det stämmer verkligen inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, pajj säger:

Det stämmer verkligen inte.

Har du tittat på klippet Alix postade igår? Vi ser vad vi vill se. Psykologi. De högsta upplösningarna har många inte ens en skärm bra nog till. Osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...