Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Minne i MB Air räcker inte för att säkerhetskopiera. Hur löser jag det?


DanE
 Share

Rekommendera Poster

Minnet i datorn räcker inte, och jag vet inte hur jag går vidare. Jag har bockat i backup på iCloud, och har tjafsat fram och tillbaka med Google Drives inställningar. Det verkar som att det inte funkar som jag trodde, att Google drive avlastar datorns lagringskapacitet, utan allt kopieras både till drive och blir kvar i något format på datorn. Eftersom jag inte riktigt förstår hur det går till, så törs jag fan inte göra något som äventyrar allt. Hur ska jag tänka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkerhetskopiera vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, DanE säger:

...Jag har bockat i backup på iCloud, och har tjafsat fram och tillbaka med Google Drives inställningar. Det verkar som att det inte funkar som jag trodde...

är det två frågor? iCloud och backup? Google Drive?

Hur tror du det fungerar?

Vad vill du uppnå?

Har du satt dig in i "optimerad lagring"?

Kan en extern disk underlätta för dig?

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, DanE säger:

Minne i MB Air räcker inte för att säkerhetskopiera. Hur löser jag det?

Skaffar en extern hårddisk och kör Time Machine?

 

Eller (för att instämma i frågekören): Vad menar du egentligen med "säkerhetskopiera"?

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske formulerade mig oklart. Jag försöker igen och tackar för engagemang! Jag vill använda Time Machine för att säkerhetskopiera aka back-up(a)  MBA (har den via jobbet, och den har ju inte stor intern HD, bara 250 GB). Jag har för ändamålet en extern HD som funkat bra, men så  ändrade jag nåt i nån inställning i Google Drive, och plötsligt gick det inte att göra det jag ville (se ovan...) utan får meddelande om att minnet i datorn inte räcker till för att utföra den begärda åtgärden, alltså säkerhetskopiera till extern HD gm Time Machine. Jag måste alltså ta bort en massa saker från datorn för att frigöra hårddiskutrymme, och är osäker på om jag kan börja plocka bort jättestora filer från google drive, och dom bara tas bort från min dator, men är kvar i driven. 
Är detta tillräckligt med information för att föreslå en åtgärd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, DanE säger:

utan får meddelande om att minnet i datorn inte räcker till för att utföra den begärda åtgärden,

När, exakt, får du meddelandet?

Hur ser det ut? (Skärmdump, tack. :) )

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, DanE säger:

Jag måste alltså ta bort en massa saker från datorn för att frigöra hårddiskutrymme

Rensa onödiga filer

 

Det följer med en massa onödiga språkfiler med OS X och program som man laddar ner. Det kan vara 1-2 GB som tas bort med Monolingual. Men se till att spara svenska och engelska!

http://ingmarstein.g...io/Monolingual/

...

Beroende på så kan det finnas 0,5 GB skrivardrivrutiner. Alla kan slängas utom den du använder. Hittas på

Användare/Bibliotek/Printers

...

Garageband kan ha så mycket som 4 GB filer som bara ligger och tar plats. Själva programmet tar kanske 0,5 GB så det är alla ljudfiler som är "boven". Programmet och ljudfilerna drar man bara till papperskorgen. Ljudfilerna hittas

Användare/Bibliotek/Audio/Apple Loops/Apple/Apple loops Garageband

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, DanE säger:

Jag kanske formulerade mig oklart. ...men så  ändrade jag nåt i nån inställning i Google Drive, och plötsligt gick det inte att göra det jag ville (se ovan...) utan får meddelande om att minnet i datorn inte räcker till för att utföra den begärda åtgärden, alltså säkerhetskopiera till extern HD gm Time Machine. Jag måste alltså ta bort en massa saker från datorn för att frigöra hårddiskutrymme, och är osäker på om jag kan börja plocka bort jättestora filer från google drive, och dom bara tas bort från min dator, men är kvar i driven. 
Är detta tillräckligt med information för att föreslå en åtgärd?

Var ändringen i inställning Google Drive nödvändig/viktig/önskvärd?

är det din privata Google Drive eller ingår den i företagets system?

Du behöver berätta hur din Google Drive är inställd för att du ska få råd.

Om du ställt in så att filerna hos Google ska synkroniseras och sparas på din dator hela tiden: kasta bort och de är borta även från Google-molnet!

Hur mycket utrymme tar "de jättestora filerna" på din "jättestora Google Drive"?  Om jag tittar i Google hjälp så finns det en del, se urklippet

 

Google Drive hjälp.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, sefr säger:

Var ändringen i inställning Google Drive nödvändig/viktig/önskvärd?

är det din privata Google Drive eller ingår den i företagets system?

Du behöver berätta hur din Google Drive är inställd för att du ska få råd.

Om du ställt in så att filerna hos Google ska synkroniseras och sparas på din dator hela tiden: kasta bort och de är borta även från Google-molnet!

Hur mycket utrymme tar "de jättestora filerna" på din "jättestora Google Drive"?  Om jag tittar i Google hjälp så finns det en del, se urklippet

 

Google Drive hjälp.png

Jo, det var ju så att jag goofade, jag började få slut på utrymme på datorn, och tänkte dumt nog att jag skulle kunna spara saker på Google Drive i stället för på datorn, men något gick uppenbarligen fel... Jag ska titta på din utmärkta skärmdump, och ta bort en del språkfiler på rekommendation av Axelman, så får vi se om jag fixar att säkerhetskopiera min dator, och sen hoppas jag få en bättre burk genom jobbet. Den här höll inte måttet, för att uttrycka det diplomatiskt. Tack för engagemang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Axelman säger:

Rensa onödiga filer

 

Det följer med en massa onödiga språkfiler med OS X och program som man laddar ner. Det kan vara 1-2 GB som tas bort med Monolingual. Men se till att spara svenska och engelska!

http://ingmarstein.g...io/Monolingual/

...

 

Med monolingual kan även architectures tas bort, default verkar vara att ta bort allt utom Intel 64-bit. Är det nåt att testa, eller? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pustar ut lite och tackar för användbara tips. Det mest akuta löste sig med att ta bort alla språk jag inte behöver, så jag har nu kunnat säkerhetskopiera datorn, för första gången på länge. Nu ska jag se över inställningarna för Google Drive, och hoppas jag får en annan dator från jobbet snart. Förutom det klena lagringsutrymmet i denna, så har den fullständigt ballat ur när det gäller batteridriften. Den stänger ner  med nära nog fulladdat batteri, så vi är inte vänner direkt.

Tackar alla som deltagit i min tråd!

  • Gilla 1
  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...