Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp med Bilder i iPhone


6948
 Share

Rekommendera Poster

17 minuter sedan, 6948 säger:

Kan man göra om ”Delade album” till ”Mina album” på nåt smidigt sätt?

Det går inte att omvandla ett delat album till ett eget album.

Utan du får markera bilderna och spara till ditt eget bibliotek och sen skapa ett album.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, misstänkte det. Trist, blir mycket jobb. ”Mina album” har kommit nån gång sista halvåret va?

 

Tack för snabbt och tydligt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, 6948 säger:

Okej, misstänkte det. Trist, blir mycket jobb. ”Mina album” har kommit nån gång sista halvåret va?

 

Tack för snabbt och tydligt svar.

Nä det har varit så sedan 2014 när iOS 8 lanserades. Då försvann "Kamerarullen" och ersattes av i princip den vy vi har nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkte nu att det inte funkar som jag hoppades ändå. Har nog testat detta innan när jag tänker efter.

Om jag flyttar en bild till ett nytt skapat album och sen raderar bilden i ”huvudalbumet” så försvinner den i båda. Helt meningslös funktion enligt mig. Vill kunna flytta bilderna helt.

Tack för att du tog dig tid!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, 6948 säger:

Märkte nu att det inte funkar som jag hoppades ändå. Har nog testat detta innan när jag tänker efter.

Om jag flyttar en bild till ett nytt skapat album och sen raderar bilden i ”huvudalbumet” så försvinner den i båda. Helt meningslös funktion enligt mig. Vill kunna flytta bilderna helt.

Tack för att du tog dig tid!

Bilder i ett album är länkade bilder. Dvs man kan aldrig ta bort en bild från fliken "Alla bilder" och tro att bilden finns kvar i ett album.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, och det fyller noll funktion för mig. Jag vill kunna dela upp bilderna i album och rensa i ”Alla bilder”. Så jag kör vidare på ”Delade album” och stänger av alla delningsfunktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, 6948 säger:

Precis, och det fyller noll funktion för mig. Jag vill kunna dela upp bilderna i album och rensa i ”Alla bilder”. Så jag kör vidare på ”Delade album” och stänger av alla delningsfunktioner.

Njae noll funktion kan jag inte påstå men det är lätt att man tycker det när man inte förstår helheten.

 

Som det är nu så kan du ha bilderna i flera olika Album eftersom dom länkas. Du kan tex ha bilder från ett bröllop i både Album för bröllop och i Album för årtal utan att den upptar mer utrymme på din enhet.

 

Skulle det fungera som du vill kommer du att få en massa dubbletter om du vill att bilden ska finnas i flera album. 

 

Så som det är löst nu är det bäst dels i fråga om utrymme och kontroll på var bilden finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du missförstår mig. Jag vill inte ha samma bilder överallt i olika album. Jag vill ha en bild i ett album, jag vill ha ordning och reda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, 6948 säger:

Du missförstår mig. Jag vill inte ha samma bilder överallt i olika album. Jag vill ha en bild i ett album, jag vill ha ordning och reda.

Jag missförstår ingenting. Du kanske inte vill det men många många milljoner andra användare vill ha det. Apple har valt ett sätt som är lättförståeligt och enhetligt system som gör att inte man får en massa dubbletter genom att lägga bilder i två olika album.

 

Du kan fortfarande ha ordning och redan genom att skapa dina album. Se fliken Alla bilder som dom gamla hederliga negativen man sparade för att inte förlora sina bilder.

 

Här är den väldigt bra sida att läsa om man vill fördjupa sig i hur Album fungerar.

https://support.apple.com/sv-se/HT207368

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, du missförstår mig eller så var jag otydlig.

 

Jag hade enkelt velat hitta ett smidigt sätt att flytta bilden helt från ”Alla bilder” till ett av mina album.

Vad miljoner andra Apple-användare efterfrågar har ingen relevans för mig i det här sammanhanget.

 

Tack och god jul!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, 6948 säger:

Vad miljoner andra Apple-användare efterfrågar har ingen relevans för mig i det här sammanhanget.

Jo för Apple utformar funktioner för den stora massan och inte enskilda individers specifika önskemål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att du är okej med att jag hade en förhoppning om en funktion som i dagsläget inte finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, 6948 säger:

Jag hoppas att du är okej med att jag hade en förhoppning om en funktion som i dagsläget inte finns.

Jag hoppas att du är okej med att man inte alltid kan få som man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart, men jag tar gärna hjälp om någon har bättre koll. Tycker inte det är konstigt att jag då ställer frågan i ett seröst forum.

Trist med så märklig attityd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, 6948 säger:

Självklart, men jag tar gärna hjälp om någon har bättre koll. Tycker inte det är konstigt att jag då ställer frågan i ett seröst forum.

Trist med så märklig attityd.

Du kan fråga vem du vill men svaret kommer bli detsamma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla bilder är ”alla bilder”, det går inte att komma ifrån att alla bilder ligger där. 
Du kan skapa mappar och ha bilder där också, det blir en undersortering men det går inte att komma ifrån att bilder ligger i alla bilder. Bilder ligger i alla bilder, i mapparna ligger bara en länk till bilderna så de ligger fysiskt inte på olika ställen även om de är i olika mappar. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se @6948 ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...