Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp mig frigöra utrymme på min Mac


Dng
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Jag vill frigöra utrymme på min mac.

Det som tar upp mycket av minnet är bilder! Alltså bilder från min icloud. jag förstår inte varför dem ö h t finns på min mac?!!

jag har redan ändrat inställningar så att bilder och foton komprimeras och det är inte tillräckligt. 

 

Jag hittade originals mappen som jag raderade men den va inte boven utan det är en annan mapp photo photo.library -nånting som tar halva min hårddisk. Jag provade att radera ett par foton från den foldern och dem försvann nämligen från min andra enhet (mobil)också. 
 

jag vet att man på en PC kan enkelt logga in på icloud.com för att få tillång till sina foton UTAN att de tar upp minne på hårddisken . 
 

Varför är det inte så på Mac? Jag vill inte ha min bilder lagrade på min dator!!!!! Hjäääääääälp! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har dina bilder på Mac eftersom du har påslaget iCloud bildbibliotek på Macen, inställningen finns i programmet Bilder. Starta Bilder, välj inställningar där och bocka ur iCloud bildbibliotek så kommer du bara ha tillgång till det på webben. 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag som trodde att om man bockar ut icloud så lagas bara bilderna lokalt på datorn..? Raphael, kan klargöra var jag kommer åt bilderna på webben om inte i icloud?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hänger inte med på Raphaels förslag. Om man bockar ur iClould slutar väl synkningen mot iCloud? Borde man inte kryssa ur "Hämta orginal till datorn" och istället välja "Optimera Mac-lagring"?

 

1893350771_Skarmavbild2020-10-06kl_13_32_05.thumb.png.37e66bd318a24237544fe8dd1cee96cb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, Raphael säger:

Du har dina bilder på Mac eftersom du har påslaget iCloud bildbibliotek på Macen, inställningen finns i programmet Bilder. Starta Bilder, välj inställningar där och bocka ur iCloud bildbibliotek så kommer du bara ha tillgång till det på webben. 

 Detta har jag gjort men bilderna försvann inte från min dator och som jag tidigare förklarat kunde jag inte radera dem utan att dem raderades från min Icloud. 
 

1 timme sedan, jan.s säger:

Och jag som trodde att om man bockar ut icloud så lagas bara bilderna lokalt på datorn..? Raphael, kan klargöra var jag kommer åt bilderna på webben om inte i icloud?

Så uppfattar jag det också. 
 

 

förövrigt har jag i icloud inställningarna på min Mac INTE bockat i att bilder ska synkas. Alltså borde dem inte vara där ö h t? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilder som kommer från iCloud bildbibliotek tas bort från datorn när iCloud bilder stängs av.

De bilder där man hämtat ner originalen till Macen, (om man har bockat i första alternativet under iCloud bilder, om att hämta ner original) de bilderna försvinner inte eftersom man har hämtat ner originalen och sparat dem lokalt. Men de bilder där man inte hämtat ner originalen, de försvinner från Macen när iCloud bilder stängs av i Macen. 

Bilderna kan man se på www.icloud.com, där finns valet Bilder under ens Apple ID. 

Om man har iCloud bilder avaktiverat och man ändå får synk från mobilen, då har man troligen aktiverat Bildström istället. Bildström är en äldre funktion än iCloud bilder och finns kvar för kompatibilitet med äldre enheter. Bildström finns som val om iCloud bilder är avaktiverat. (Apple vill helst att man kör iCloud bilder istället för bildström).

Om du har iCloud bilder avaktiverat, så ska den inte kunna ta bort bilder från iCloud på webben/mobilen, bara lokalt.

Har man iCloud avaktiverat och lägger till bilder i programmet Bilder från Macen, så sparas de bilderna lokalt. De synkas inte. 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Raphael säger:

Bilder som kommer från iCloud bildbibliotek tas bort från datorn när iCloud bilder stängs av.

De bilder där man hämtat ner originalen till Macen, (om man har bockat i första alternativet under iCloud bilder, om att hämta ner original) de bilderna försvinner inte eftersom man har hämtat ner originalen och sparat dem lokalt. Men de bilder där man inte hämtat ner originalen, de försvinner från Macen när iCloud bilder stängs av i Macen. 

Bilderna kan man se på www.icloud.com, där finns valet Bilder under ens Apple ID. 

Om man har iCloud bilder avaktiverat och man ändå får synk från mobilen, då har man troligen aktiverat Bildström istället. Bildström är en äldre funktion än iCloud bilder och finns kvar för kompatibilitet med äldre enheter. Bildström finns som val om iCloud bilder är avaktiverat. (Apple vill helst att man kör iCloud bilder istället för bildström).

Om du har iCloud bilder avaktiverat, så ska den inte kunna ta bort bilder från iCloud på webben/mobilen, bara lokalt.

Har man iCloud avaktiverat och lägger till bilder i programmet Bilder från Macen, så sparas de bilderna lokalt. De synkas inte. 

Jag förstår din beskrivning och det känns som att jag gjort precis det, även raderat Originalmappen med alla bilder (som visade sig inte ta upp stor del av hårddisken).

 

Men du menar att jag ska lämna inställningarna det såhär:

och då ska alla bilder försvinna? (kan inte se att dem gör det men det kanske tar tid?

För jag kan fortfarande se alla mina bilder när jag öppnar "Bilder".)

Kan inte se att jag har "Bildström"

 

1842044852_Skrmavbild2020-10-06kl_16_06_33.png.e0d7ef4d8d09d7dcb5a7803cfb4e9e84.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Hjälp mig frigöra utrymme på min Mac

Bilderna som ligger på iCloud bildbibliotek försvinner när du bockar av iCloud bilder. 
Om du har hämtat ner original så försvinner inte de bilderna du har hämtat hem originalen till.
Om du har andra bilder sparade lokalt så försvinner inte de heller, eftersom de räknas som original.
Att gå in och peta i Bilders mappstruktur är inte tillrådigt, du får inte bort bilder den vägen eftersom bilderna sparas på flera ställen. Bland annat så gör ju Bilder mindre förtittar och de sparas inte under original. Och varje gång du har bearbetat en bild eller gjort någon ändring av en bild så görs en kopia automatiskt och de sparas inte heller som original. Bilder har versionshantering. Det är bara originalen som ligger under originalmappen, inte de andra versionerna. 
Så du får inte bort bilder genom att radera mappen original. 
Om du vill radera bilder från Bilder så måste du in i programmet och radera bilder. 
 

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillägg: Efter radering i Bilder kom ihåg att tömma den interna papperskorgen "Senast raderade" i Bilder också. Bilder som ligger där raderas automatiskt efter upp till 40 dagar, så de raderas inte direkt. Vill man ha snabbare radering får man gå in i den mappen och tvinga en radering. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Raphael säger:

Tillägg: Efter radering i Bilder kom ihåg att tömma den interna papperskorgen "Senast raderade" i Bilder också. Bilder som ligger där raderas automatiskt efter upp till 40 dagar, så de raderas inte direkt. Vill man ha snabbare radering får man gå in i den mappen och tvinga en radering. 

Det är väl 30 dagar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag slår av icloudlagring, raderas bilder som redan lagrats i icloud efter 30 dagar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, jan.s säger:

Om jag slår av icloudlagring, raderas bilder som redan lagrats i icloud efter 30 dagar?

Ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, jan.s säger:

Om jag slår av icloudlagring, raderas bilder som redan lagrats i icloud efter 30 dagar?

Vet inte vad du menar med slår av iCloudlagring och vad du vill åstadkomma?

Undrar du vad som händer när du bockar ur "Bilder" under Systeminställningar->Apple-ID->iCloud->Bilder ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte åstadkomma någonting utan vill bara vet vad som händer med mina tidigare lagrade bilder (i icloud som jag använder) om jag bockar av Bilder enl Systeminställning - icloud - Bilder eller Bilder - Inställningar - icloud.  Vilket lappen svarat på. Tack båda tvåda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, lappen71 säger:

Det är väl 30 dagar

Det kan ta upp emot 40 dagar innan allt är raderat. Står så i Bilder "Senast raderade" i Catalina. 752650919_Skrmavbild2020-10-07kl_14_20_15.thumb.png.eadb125bda8ab3895d0782108a18c066.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, jan.s säger:

Jag vill inte åstadkomma någonting utan vill bara vet vad som händer med mina tidigare lagrade bilder (i icloud som jag använder) om jag bockar av Bilder enl Systeminställning - icloud - Bilder eller Bilder - Inställningar - icloud.  Vilket lappen svarat på. Tack båda tvåda.

De kommer ligga kvar iCloud. Eventuella bilder i papperskorgen kommer raderas automatiskt inom 30 dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, Raphael säger:

Det kan ta upp emot 40 dagar innan allt är raderat. Står så i Bilder "Senast raderade" i Catalina. 752650919_Skrmavbild2020-10-07kl_14_20_15.thumb.png.eadb125bda8ab3895d0782108a18c066.png

Stämmer men efter 30 dagar går det inte att återställa bilden. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

Stämmer men efter 30 dagar går det inte att återställa bilden. 

Stämmer det med. :) Jag skrev inte något om att återställa bilden, bara att de raderas efter upp mot 40 dagar. :) 

Redigerad av Raphael
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har ett liknande problem. Min sambo har råkat aktivera iCloud-bilder på sin Macbook med 128GB disk, vilken nu är smetfull med bilder och som omöjliggöra installation av Big Sur. Hon vill inte ha bilderna på mac:en, räcker gott och väl med att ha dem i telefonen (och på iCloud där originalen ligger). 

 

Men det är extremt rörigt tycker jag vad som händer, beroende på om man "klickar ur" iCloud-bildlagring under inställningar för systemet eller om man gör det i Bilder-appen.

 

Jag har inaktiverat iCloud-lagringen i Bilder-appen, så nya foton som tas med telefonen kommer inte ner till mac:en längre. Gott så!

 

Det borde väl även innebära att jag kan ta bort bilderna på datorn (i appen) för att frigöra utrymme? 

 

Men systeminställningen/iCloud då? Vad händer om jag klickar ur där?938876661_Skrmavbild2020-11-19kl_23_01_16.thumb.png.7defc12eaf62b12e200a0860b44df1e7.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I och med att du använder iCloud med Optimerad Mac-lagring så är inte iCloud problemet. Snarare tvärt om, att det hjälper till att frigöra utrymme i datorn

 

Klickar du ur iCloud drive laddas originalen ner till datorn. Du får en notis om detta när du klickar ur iCloud drive

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...