Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ny eller beg. iMac -- vilket ger mest för pengarna?


haller
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ska köpa en iMac och önskar i första hand en riktigt bra och stor skärm. Jag kör inga tunga spel eller program och behöver ingen kraftfull processor eller extremt stor hårddisk. Funderar på en begagnad iMac 2015 med Retinaskärm, men vet av erfarenhet att livslängden på Macar är begränsad. Har tidigare kört med bärbara Macar av olika slag och de brukar efter ca fem år nå en punkt där det i princip blir dyrare att reparera än att köpa nytt.

 

Får jag flest Mac-år per krona om jag väljer en äldre begagnad iMac eller en ny, tror ni?

 

Stort tack på förhand för input!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, haller säger:

Hej!

 

Ska köpa en iMac och önskar i första hand en riktigt bra och stor skärm. Jag kör inga tunga spel eller program och behöver ingen kraftfull processor eller extremt stor hårddisk. Funderar på en begagnad iMac 2015 med Retinaskärm, men vet av erfarenhet att livslängden på Macar är begränsad. Har tidigare kört med bärbara Macar av olika slag och de brukar efter ca fem år nå en punkt där det i princip blir dyrare att reparera än att köpa nytt.

 

Får jag flest Mac-år per krona om jag väljer en äldre begagnad iMac eller en ny, tror ni?

 

Stort tack på förhand för input!

Jasså? Skulle dom vara mer begränsad än något annat märke?

Mina tre Mac-datorer är en Mac Mini min 2013, MBP 13" mid 2014 och en iMac 2010 och alla fungerar felfria och får fortfarande uppdateringar.

 

Angående din fråga så är det bara något du själv kan svara på om du tycker det är värt att lägga 25k på en ny eller 10-15k på en begagnad. Beror helt på hur djup din plånbok är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, haller säger:

Hej!

 

Ska köpa en iMac och önskar i första hand en riktigt bra och stor skärm. Jag kör inga tunga spel eller program och behöver ingen kraftfull processor eller extremt stor hårddisk. Funderar på en begagnad iMac 2015 med Retinaskärm, men vet av erfarenhet att livslängden på Macar är begränsad. Har tidigare kört med bärbara Macar av olika slag och de brukar efter ca fem år nå en punkt där det i princip blir dyrare att reparera än att köpa nytt.

 

Får jag flest Mac-år per krona om jag väljer en äldre begagnad iMac eller en ny, tror ni?

 

Stort tack på förhand för input!

Det beror på om du vill kunna använda de flesta av de program du använder nu och inte är jättenoga med uppdateringar av själva programmen och Mac OS. Om du har 32-bitars program du inte kan vara utan så fungerar inte dessa i senaste Mac OS heller. Googla lite på vilken modell som är bäst med den skärmstorleken när det gäller begagnat är mitt råd. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• Nästa OS, Big Sur, kräver iMac från 2014 och senare. Samma år kom 5K-skärm på 27-tummaren.

• Köp inte en iMac med långsam snurrhårddisk, och välj helst en med snabb PCIe-SSD.

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, haller säger:

Hej!

 

Ska köpa en iMac och önskar i första hand en riktigt bra och stor skärm. Jag kör inga tunga spel eller program och behöver ingen kraftfull processor eller extremt stor hårddisk. Funderar på en begagnad iMac 2015 med Retinaskärm, men vet av erfarenhet att livslängden på Macar är begränsad. Har tidigare kört med bärbara Macar av olika slag och de brukar efter ca fem år nå en punkt där det i princip blir dyrare att reparera än att köpa nytt.

 

Får jag flest Mac-år per krona om jag väljer en äldre begagnad iMac eller en ny, tror ni?

 

Stort tack på förhand för input!

Jo livslängden är begränsad. Men ofta längre liv på en Appledator än en pc om du tänker på hårdvaran.

Din erfarenhet från bärbara, kommer du hantera en iMac på samma vis? laddare, sladdar, batterier, snurrande hårddiskar, det blir ju annorlunda på en stationär tänker jag.

Om du alltid ska köra senaste macOS, alltid kunna köra senaste programversionen, ja då vet man inte. Men datorn blir inte sämre med åren. Min iMac 2010 kan inte köra senaste macOS men duger till det jag skaffade den för.

Dock står Apple inför övergång till egna processorer. Om det innebär en förkortad supporttid för nuvarande Intel-setup eller att kommande A-processorer blir optimerade för ett snävare spektrum Apple-program,  kan vara värt att fundera på inför ett köp.

En iMac 27 tum 5K max 2 år gammal utan snurrdisk, utan fusiondrive kommer ge dig många års användning. Om plånboken tillåter en ny så tror jag det blir många mac-år per krona, minimalt med bekymmer och ett flertal år med senaste programversion, t ex denna för 25000 https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/imac/27-tum-3,3-ghz-sexkärnig-processor-med-turbo-boost-upp-till-4,8-ghz-512gb

(hellre större SSD förstås, RAM kan du komplettera med själv senare om behovet uppstår)

då får du en utprovad Intel-maskin, slipper vara testpilot på kommande A-processormaskin och kommer ha en begärlig maskin längre fram för dem som inte kan köra sina favoritprogram på A-processor

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, haller säger:

Hej!

 

Ska köpa en iMac och önskar i första hand en riktigt bra och stor skärm. Jag kör inga tunga spel eller program och behöver ingen kraftfull processor eller extremt stor hårddisk. Funderar på en begagnad iMac 2015 med Retinaskärm, men vet av erfarenhet att livslängden på Macar är begränsad. Har tidigare kört med bärbara Macar av olika slag och de brukar efter ca fem år nå en punkt där det i princip blir dyrare att reparera än att köpa nytt.

 

Får jag flest Mac-år per krona om jag väljer en äldre begagnad iMac eller en ny, tror ni?

 

Stort tack på förhand för input!

Sett ur mitt perspektiv är en begagnad Mac bäst. Jag vet med erfarenhet att det är lång livslängd på Macar. Vet inte hur du fått till det du påstår. Skriver just nu på en iMac 21" 2013 som jag köpte billigt för tre år sedan. Eftersom jag inte spelar spel eller behöver redigera video så duger den utmärkt fortfarande. Med en bra SSD är den största svagheten botad. Jag skulle satsa på en 2015 om jag var du. Nya är hysteriskt dyra och jag vill göra mer än att köpa en dator för mina pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack till alla, framför allt Sven och Axelman. Det lutar åt en kompromiss, dvs. en begagnad men inte alltför åldrad iMac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, haller säger:

Tack till alla, framför allt Sven och Axelman.

Jaha, skrev jag för lite, eller? Jag tycker att jag skrev det du behöver veta, inte mer.

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, Alix säger:

Jaha, skrev jag för lite, eller? Jag tycker att jag skrev det du behöver veta, inte mer.

Helt onödigt och surt inlägg enligt mig.

Endast TS vet vad och vilka som fick hen att göra sitt val. 
Alla fick ett tack, två fick ett speciellt d.o.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, boevil säger:

Helt onödigt och surt inlägg enligt mig.

Endast TS vet vad och vilka som fick hen att göra sitt val. 
Alla fick ett tack, två fick ett speciellt d.o.

 

Verkligen men jag har slutat att förvånas över bitterheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, haller säger:

Tack till alla, framför allt Sven och Axelman. Det lutar åt en kompromiss, dvs. en begagnad men inte alltför åldrad iMac.

Det blir ju att kolla noga. Det finns ju både grus och guld. Jag är ju så gammal att jag vill se och känna på en sådan sak på plats och inte köpa i blindo om jag inte verkligen kan lita på personen i fråga.

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Axelman säger:

Jag är ju så gammal att jag vill se och känna på en sådan sak på plats och inte köpa i blindo om jag inte verkligen kan lita på personen i fråga.

Sist köpte jag osett på Tradera av en säljare som har många positiva omdömen. Det blev ett till efter köpet. :) 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Telly82 säger:

Sist köpte jag osett på Tradera av en säljare som har många positiva omdömen. Det blev ett till efter köpet. :) 

Vi bor i ett fritt land där vi får kasta våra pengar på vad vi vill när vi vill. :ThumbsUp:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej igen! Nu väljer jag mellan två specifika 27-tumsmodeller:

 

1.Begagnad Intel Quad-Core i5 3.4 GHz / 24 GB RAM / 1 TB Fusion Drive / Mid 2017 -- 18399 kr

 

2. Ny iMac 2019: ”Intel Core i5-8500-processor, 8 GB RAM, 1000 GB Fusion Drive, AMD Radeon Pro 570X-grafik, WiFi och Thunderbolt 3”, 21000 kr på Mediamarkt.

Vilken är mest prisvärd? Viktigast är som sagt skärmkvaliteten och att den håller länge.

Stort tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-09-14 på 20:20, Alix säger:

Köp inte en iMac med långsam snurrhårddisk, och välj helst en med snabb PCIe-SSD.

Gäller fortfarande.

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, haller säger:

Hej igen! Nu väljer jag mellan två specifika 27-tumsmodeller:

 

1.Begagnad Intel Quad-Core i5 3.4 GHz / 24 GB RAM / 1 TB Fusion Drive / Mid 2017 -- 18399 kr

 

2. Ny iMac 2019: ”Intel Core i5-8500-processor, 8 GB RAM, 1000 GB Fusion Drive, AMD Radeon Pro 570X-grafik, WiFi och Thunderbolt 3”, 21000 kr på Mediamarkt.

Vilken är mest prisvärd? Viktigast är som sagt skärmkvaliteten och att den håller länge.

Stort tack på förhand!

Det var i dyraste laget för den begagnade. Är det från ett företag som lämnar garanti?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-09-15 på 14:55, boevil säger:

Helt onödigt och surt inlägg enligt mig.

Endast TS vet vad och vilka som fick hen att göra sitt val. 
Alla fick ett tack, två fick ett speciellt d.o.

 

Snarare surt inlägg av dig (som vanligt). Det hör till allmän hyfs att tacka alla berörda som har givit TS råd. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, iMarc säger:

Snarare surt inlägg av dig (som vanligt). Det hör till allmän hyfs att tacka alla berörda som har givit TS råd. 

Hur menar du nu?- är jag vanligtvis sur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, boevil säger:

Hur menar du nu?- är jag vanligtvis sur?

Bry dig inte om dom där två bitter gubbarna ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, haller säger:

Hej igen! Nu väljer jag mellan två specifika 27-tumsmodeller:

 

1.Begagnad Intel Quad-Core i5 3.4 GHz / 24 GB RAM / 1 TB Fusion Drive / Mid 2017 -- 18399 kr

 

2. Ny iMac 2019: ”Intel Core i5-8500-processor, 8 GB RAM, 1000 GB Fusion Drive, AMD Radeon Pro 570X-grafik, WiFi och Thunderbolt 3”, 21000 kr på Mediamarkt.

Vilken är mest prisvärd? Viktigast är som sagt skärmkvaliteten och att den håller länge.

Stort tack på förhand!

OM du rotar lite på Blocket mm finns det 2017 för 12-13.000:-  DET är prisvärt. Jag tycker inte det är prisvärt med en tre år gammal dator till nästan nypris. Det måste vara större skillnad annars är det lika bra att köpa en ny som står sig tre år längredefault_laugh.png.564900fa66e148a30ec9c8cf2adc51c1.png

Redigerad av Axelman
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min pappa köpte den enklaste 27" 2019 med 1TB Fusion för ett halvår sedan.

Han blev lite missnöjd med FusionDrive då SSD-delen bara är på 32GB.

I övrigt en väldans fin och kompetent dator. Petade i lite extra Apple RAM i den för några fjuttiga hundringar från Tradera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, SirKnasen säger:

Han blev lite missnöjd med FusionDrive då SSD-delen bara är på 32GB.

Det förstår jag. Min käpphäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man betänker hur vansinnigt snabb de nya PCIe-hårddiskarna kan gå så känns det meningslöst med en FusionDrive. Allt annat är då tiptop i datorn utom hårddisken som blir som ett bojsänke. FD var en bra ide när den kom då SSD kostade skjortan. Det gör de inte längre. Apple är dumsnåla så klockorna stannar. Faktiskt sitter det bara PCIe-SSD i 27" i årets modell. Värt varenda krona enligt mig.

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mekanisk hårddisk - 120 MB/s

PCIe-SSD - 3000 MB/s

Dvs de nya SSD är i runda slängar 30 gånger snabbare än mekaniska. Vilket ger lika mycket snabbare av allt som inkluderar hårddisken. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...