Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Upphöjd siffra i iPhone


Masboy
 Share

Rekommendera Poster

När det gäller kvadratmeter, kubikmeter och kvadratmillimeter osv skriver man med m2, m3 och mm2 men man vill ju siffror ska vara mindre och upphöjt.

Finns det någon funktion i iPhone eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått svar från Apple supporten. Den funktion finns inte på iPhone ännu men man kan skapa o spara i Word (fungerar ej i pages på mobilen) och kopiera ur den o klistra in på mailet, går bra o har testat. Fungerar inte på imessage. Jag vet inte om det kommer att fungera i nya IOS 14. Vi får se..

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du får ta en skärmdump från t.ex page

 

09303F1C-FFB2-43CE-922F-4020053BE6C9.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här står mer vad du kan göra med pages

 

9730D3CA-204F-4C68-AE20-F2F630C2903D.jpeg

15C14A69-9DBF-4DD7-B018-D5A0F16ECC9F.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Minns inte detaljerna, men leta upp tangentbordsinställningarna  på din Mac, där kan du välj att viss inmatad text ska ersättas med annan. Exempelvis kan "Hej" ersättas med "Något väldigt opassande om den hälsades mamma". Spara exempelvis "m2" som "m²". Sedan synkas allt genom icloud.

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Minns inte detaljerna, men leta upp tangentbordsinställningarna  på din Mac, där kan du välj att viss inmatad text ska ersättas med annan. Exempelvis kan "Hej" ersättas med "Något väldigt opassande om den hälsades mamma". Spara exempelvis "m2" som "m²". Sedan synkas allt genom icloud.

Funkar tyvärr inte i iOS, jag har testat tidigare. Exponenten ”normaliseras” när man klistrar in den i fältet för frasen.


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
3 timmar sedan, DittDatt säger:

Funkar tyvärr inte i iOS, jag har testat tidigare. Exponenten ”normaliseras” när man klistrar in den i fältet för frasen.


Kommer inte ihåg hur jag gjorde, men jag har exempelvis sparat, i datorn, tecknet ? som ersättning för texten pi. Det är alltså själva ersättningen som är sparad och synkad. Så när jag skriver pi i telefonen blir tecknet ? det förvara alternativet. Samma sak funkar med m³.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
3 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Kommer inte ihåg hur jag gjorde, men jag har exempelvis sparat, i datorn, tecknet ? som ersättning för texten pi. Det är alltså själva ersättningen som är sparad och synkad. Så när jag skriver pi i telefonen blir tecknet ? det förvara alternativet. Samma sak funkar med m³.

Testade nu att logga in med telefonen och skriva ett inlägg. Då, när jag skriver i forumets svarsruta, funkar inte de kombinationerna. Men när jag skriver i ex Mail eller Anteckningar går det bra.

Här på datorn går det dock bra att skriva ? enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Minns inte detaljerna, men leta upp tangentbordsinställningarna  på din Mac, där kan du välj att viss inmatad text ska ersättas med annan. Exempelvis kan "Hej" ersättas med "Något väldigt opassande om den hälsades mamma". Spara exempelvis "m2" som "m²". Sedan synkas allt genom icloud.

jag har även dikterat 1 kubikmeter och det fungerar i Pages

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Kommer inte ihåg hur jag gjorde, men jag har exempelvis sparat, i datorn, tecknet ? som ersättning för texten pi. Det är alltså själva ersättningen som är sparad och synkad. Så när jag skriver pi i telefonen blir tecknet ? det förvara alternativet. Samma sak funkar med m³.

Ja, det gör man ju på telefonen i Inställningar > Allmänt > Tangentbord > Textersättning. Problemet i just detta fall är att även om du kopierar och klistrar in en siffra med exponent där, så flyttas exponenten ned och blir en vanlig siffra. 1 upphöjt till 2 blir alltså 12.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...