Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp med att spara åäö i excel


Herkul
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

Jag behöver uppdatera ett register, där excelfiler måste sparas i kommaavgränsad fil csv.

 

åäö ser OK ut hos mig, men programmet som ska ladda upp filen kan inte ladda upp då åäö blir krumelurer på vägen på något sätt....

 

Har provat alla varianter på csv..

 

Hur gör man?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, Herkul säger:

Hej!

Jag behöver uppdatera ett register, där excelfiler måste sparas i kommaavgränsad fil csv.

 

åäö ser OK ut hos mig, men programmet som ska ladda upp filen kan inte ladda upp då åäö blir krumelurer på vägen på något sätt....

 

Har provat alla varianter på csv..

 

Hur gör man?

Det handlar om något som kallas teckenkodning eller textkodning. Gissningsvis behöver du spara din csv-fil i en teckenkodning som heter UTF-8. Den behöver du välja aktivt när du exporterar filen i Excel. I dialogrutan för export ska det finnas "Avancerat" eller "Avancerade inställningar" där du kan välja textkodning. Välj UTF-8 och exportera en ny kopia. Den borde fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla också så att mottagande program använder samma teckenkodning.

Det handlar om att datorer bara ser och tolkar sekvenser av ettor och nollor. UTF-8 tolkar sekvensen "11000011 10000101" som "Å", vilket inte alls är självklart; det är bara något en standard ("språket" UTF-8) säger. I "språket" ASCII borde samma sekvens tolkas som "C" följt av ett oskrivbart tecken som betyder "enquiry", som kan ses som en föregångare till ping* . Det hela kan jämföras med att samma ord kan betyda olika saker på olika naturliga språk.

Jag kan ha räknat fel, det är mer än 25° varmt hemma hos mig nu.

 

 

https://linux.die.net/man/8/ping

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...