Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Raderat alla skivor, inget att installera från


ticket2ride
 Share

Rekommendera Poster

ticket2ride

Hej! Jag har haft mac i flera år men klassar mig som nybörjare då jag är hopplös med teknik. Jag älskar min mac men har på sistone haft alltfler problem då jag gång på gång stött på kernel panics.

 

Jag beslutade mig därför för att blåsa ut alltihop (efter att ha gjort en backup) och raderade då omdömeslöst a l l a startskivor. Nu startar datorn automatiskt i internetåterställningsläge, laddar nån kvart och sen är jag tillbaka och kan välja i menyn bland verktygsprogram. Dock hittar den ju inte längre några startskivor från vilka jag kan installera datorn, så jag är litegrann i låst läge. När jag kör cmd+R får jag upp en blinkande mapp.


Jag kan heller inte installera från min externa hårddisk då jag inte har nån installationsfil på den och tyvärr ej heller någon möjlighet att lägga över det nån annanstans ifrån.

 

Datorn är en Macbook Pro Late 2016 (men nyligen totalrenoverad efter vattenolycka). 

 

Har sökt för fullt på nätet men hittar mest tips på hur man Skulle ha gjort när man installerade om datorn, och inte för oss som redan skitit i det blå skåpet. Skulle verkligen uppskatta er hjälp, stort tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ticket2ride

Edit: Jag testade att skapa en ny skiva, vilket resulterade i att jag nu istället får prohibitary sign och inte alls kommer åt verktygsprogrammen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova tangentbordskombinationerna alt + cmd + R eller skift + alt + cmd + R

 

Läs mer här: https://support.apple.com/sv-se/HT204904

 

Du kan behöva ändra datumet innan installation, beroende på version av macOS. Du kör följande kommando i Terminal under Verktygsprogram:

date 0808080818

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ticket2ride

Tack för svar! Jag har testat detta (alt + cmd + r / skift + alt + cmd + r) men kommer då bara till prohibitary sign. Tidigare kom jag till en blinkade mapp. Kontentan är att jag sedan min Edit inte kommer åt någonting alls på datorn, och även innan det kunde jag inte göra en vanlig återställning enligt länken då jag som sagt raderat startskivorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du bara håller inne alt-tangenten vid start?

Får du upp en liten rullgardinsmeny nedtill på skärmen där du kan välja ett WiFi-nätverk?

Om, anslut till ditt WiFi.

När du gjort detta tryck på alt+cmd+r för att starta internet recovery

 

Du borde visserligen blivit uppmanad att ansluta till ett WiFi direkt om du startar datorn med alt+cmd+r nedtrycka

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ticket2ride

Jag kommer till rullgardinsmenyn, loggar in på det trådlösa nätverket, startar internetåterställning och nu är jag tillbaka i menyn för macOS-verktygsprogram. Hur går jag tillväga härifrån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ticket2ride

Edit: Jag har valt ”Installera om macOS” varpå den hittar Catalina. Men i nästa skede ber datorn mig att markera vilken skiva jag vill installera på, vilket jag då saknar.

BAB2F375-7AAA-4948-BB9E-D00D58F6EE65.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, ticket2ride säger:

Edit: Jag har valt ”Installera om macOS” varpå den hittar Catalina. Men i nästa skede ber datorn mig att markera vilken skiva jag vill installera på, vilket jag då saknar.

BAB2F375-7AAA-4948-BB9E-D00D58F6EE65.jpeg

Du måste formatera skivan först i Skivverktyg under Verktygsprogram. Ska se ut ungefär så här:

 

dump.png.791154927ced21800e3cec12f2895253.png

 

Så gå tillbaka och gör det först. Du kan döpa volymen till vad du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ticket2ride

Lösning:

 

Gjorde som Alix instruerade. Dvs raderade och skapade en ny AFPS-volym via skivverktyget och installerade sen macOS på den. Nu funkar datorn igen. Förhoppningsvis blir jag av med mina kernel panics.

 

Stort stort tack till alla för all hjälp!

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
5 timmar sedan, ticket2ride säger:

Lösning:

 

Gjorde som Alix instruerade. Dvs raderade och skapade en ny AFPS-volym via skivverktyget och installerade sen macOS på den. Nu funkar datorn igen. Förhoppningsvis blir jag av med mina kernel panics.

 

Stort stort tack till alla för all hjälp!

Kernel Panic, har du installerat mer minne? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

@Poca: På en 2016-modell??!!

 

Nä det går ju inte.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
12 minuter sedan, Stereotypen säger:

@Poca: På en 2016-modell??!!

 

Nä det går ju inte.....

Du har så rätt, trött i skallen idag ? 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Skyll på värmen eller pollen......

:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ticket2ride
21 minuter sedan, Pocahontas säger:

Kernel Panic, har du installerat mer minne? 

Dessvärre så fortsätter den att lägga av (kernel panics) trots rebooten. Om och om och om igen. Man får ju god lust att skicka den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, ticket2ride säger:

Dessvärre så fortsätter den att lägga av (kernel panics) trots rebooten. Om och om och om igen. Man får ju god lust att skicka den.

Har du hårdvarutestat? Tryck D medan den startar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Du skriver att den är lagad efter en spillskada........

Den kanske börjar göra sig påmind.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

13" eller 15"?

Och det är en 2016 års modell?

 

Inte 2015 eller 2017?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ticket2ride
11 minuter sedan, Alix säger:

Har du hårdvarutestat? Tryck D medan den startar om.

Ja, gjorde det precis och fick till svars att inga problem hittades.

 

8 minuter sedan, Stereotypen säger:

13" eller 15"?

Och det är en 2016 års modell?

 

Inte 2015 eller 2017?

Det är en 13” från 2016. 2 Ghz Dual-Core Intel Core i5. 8 GB 1867 MHz LPDDR3. Intel Iris Graphics 540 1536 MB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Har inte den modellen problem med hårddisken......??!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, ticket2ride säger:

Ja, gjorde det precis och fick till svars att inga problem hittades.

Fick du tillbaka problemet med KP före eller efter du återställde backupen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ticket2ride
1 timme sedan, Alix säger:

Fick du tillbaka problemet med KP före eller efter du återställde backupen?

Jag har inte återställt från backupen, av rädsla för att det ligger en eller flera skadliga filer nånstans, utan jag har just nu allt kvar på min extern hårddisk. Har bara installerat ett program (Final Cut Pro; har även googlat om det är ett vanligt förekommande samband mellan FCP och kernel panics men så verkar inte vara fallet).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, ticket2ride säger:

Jag har inte återställt från backupen, av rädsla för att det ligger en eller flera skadliga filer nånstans, utan jag har just nu allt kvar på min extern hårddisk. Har bara installerat ett program (Final Cut Pro; har även googlat om det är ett vanligt förekommande samband mellan FCP och kernel panics men så verkar inte vara fallet).

Då återstår nog tyvärr bara att totalrenoveringen från vattenolyckan inte har blivit helt tillfyllest. :( 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...