Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ruta kommer upp ”low on memory”


KANCHO
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

464186961_Skarmavbild2020-05-01kl_19_28_16.png.b78bec66db03917a65f984a999474675.png En son skylt dykte upp på min skrivbord . får inte bort den den står på mitt på fönstret "överst "på allt ,men går inte rubbas  flytta eller tas bort... hjälp.  macke ha några år på nacken "el capitan"  och har 100 gb minne kvar

Redigerad av Raphael
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är RAM (arbetsminne/internminne) som avses, inte lagring (hårddisk), alltså inte ”100 gb minne”. Gör som det står och stäng ned program. Eller så har du kanske en massa flikar öppna i webbläsaren? Stäng då dem. Om du har en Imac med stor skärm kan du enkelt sätta i mer RAM. Vilken modell är det?

 

PS. Om du föredrar att skriva på engelska går det säkert bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Redigerade rubriken för tråden så att det blir mer tydligt. 
 

Hälsar

Raphael - moderator. 

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

262871271_Skrmavbild2020-05-01kl_19_28_16.png.ef66a901028f1c5da3d31075e8320a8c.png mitt i mitt skrivbord -fönster har det dyk upp en sköld, jag kan inte få bort detta eller rubba  nånstans huur får jag bort detta elände den står överst på all helatiden

 min back har några år på nacken OS X CAPITAN 10.11.6 jag har ledigt utrymme över 100GB hjälp behövs irriterar till 100 annas funkar alt till belåtenhet. .bortset Facebook sidors öppnings trögheten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte utrymme på hårddisken den larmar om utan att RAM-minnet är fullt.

Beroende på vad det är för dator du har kanske en uppgradering är aktuell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Tidigare tråd med samma ämne från samma TS:

 

En av dem borde stängas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slog ihop dem. 
Det räcker med en tråd om detta. :) 

Hälsar
Raphael - Moderator

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-05-02 på 10:22, Alix säger:

Det är RAM (arbetsminne/internminne) som avses, inte lagring (hårddisk), alltså inte ”100 gb minne”. Gör som det står och stäng ned program. Eller så har du kanske en massa flikar öppna i webbläsaren? Stäng då dem. Om du har en Imac med stor skärm kan du enkelt sätta i mer RAM. Vilken modell är det?

 

PS. Om du föredrar att skriva på engelska går det säkert bra.

tack ....

nu har jag städat och funkar bättre men den jä... ikonen eller...<+ får jag inte  bort hyr jag än försöker, ja dom ramarm var köper man dom passar alla markerna till mack  nu har jag 2 g 2 om man köper 4g 2 eller 8x 2 vilken rekommenderas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack ....

nu har jag städat och funkar bättre men den jä... ikonen eller...<+ får jag inte  bort hyr jag än försöker, ja dom ramarm var köper man dom passar alla markerna till mack  nu har jag 2 g 2 om man köper 4g 2 eller 8x 2 vilken rekommenderas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, KANCHO säger:

... ja dom ramarm var köper man dom passar alla markerna till mack  nu har jag 2 g 2 om man köper 4g 2 eller 8x 2 vilken rekommenderas

Vilken modell är det? Om jag får veta det ska jag lämna exakt besked med flera alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Alix säger:

Vilken modell är det? Om jag får veta det ska jag lämna exakt besked med flera alternativ.

OS X EL CAPITA N  10.11.6  MINNE 4GB 800 MHz ddr2 sdram .20 tums i mack f

rå 2008

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, KANCHO säger:

OS X EL CAPITA N  10.11.6  MINNE 4GB 800 MHz ddr2 sdram .20 tums i mack f

rå 2008

Jag har en likadan Imac, om det är en Early 2008. Den klarar maximalt 6 GB RAM (1x2+1x4). Det är inte så lätt att få tag på en 4 GB-sticka för att byta ut en av dina 2 GB. Den är dessutom dyr. Min rekommendation är att du skaffar en nyare mac.

Men jag lovade länka så här kommer det:

https://www.ebay.co.uk/itm/Hynix-4GB-8GB-PC2-6400S-DDR2-800MHZ-200Pin-CL6-1-8V-SODIMM-Notebook-Memory-Ram/353042086882?hash=item5232f2bbe2:m:mDmIDZpcyN6s8Fp_q_U17rA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Min rekommendation är att du skaffar en nyare mac.

Precis.

 

Men i brist på det så stäng program och webbläsarflikar så fort du är klar.

En omstart varje dag (inte bara vila) kan också lösa problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips att beta av:

 

Sammanställning av åtgärder när datorn krånglar:

 

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

1. Håll ner Shift under uppstart.

2. Låt datorn jobba klart.

2. Logga in.

4. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

 

Återställa NVRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

 

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

 

Reparera skiva - lagar filträdet som OS X "hänger" på. Lagar inte mekaniska fel. Skiva i detta fallet menas inte den fysiska skivan. Skivverktyget, hittas i verktygsmappen i mappen Program. Från OS X 10.7 gäller Återställning. Se

http://support.apple.com/sv-se/HT4718

Observera att skivverktyget kan behövas köras flera gånger då den lagar i etapper om det är flera fel.

....

Not 1:

De tre första är ofarliga åtgärder. De två sista bör/ska inte göras om det inte finns backup.

 

Not 2:

Alla tecken på strul med datorn kan betyda att hårddisken är på väg att ge upp. Se till att ha Backup innan du gör något annat!!

 

Not 3:

Seg Mac kan bero på nått så enkelt som att hårddisken är överfull. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering, läsning och skrivning av tillfälliga filer/chachefiler. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen där datorn kan börja sega ihop på allvar. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den överhuvudtaget fungerar…..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, KANCHO säger:

OS X EL CAPITA N  10.11.6  MINNE 4GB 800 MHz ddr2 sdram .20 tums i mack f

rå 2008

Då får du räkna med strul. 2008 är en evighet sedan den tillverkades. Lägg pengarna på en nyare iMac. 2011 gjorde Apple en genomgripande uppgradering så alla Macar blev ca 100% kraftfullare över ett modellbyte. Dvs 2010 och tidigare är stenålder idag. USB 3 kom 2012 på alla Macar så det är min rekommendation. Sådana finns billigt. Men med en SSD-hårddisk och max RAM-minne går de fortfarande som tåget. Enda svagheten är grafikkortet som duger till Tetris...

...

Jag gick från iMac 21" 2009 till iMac 21" 2013 för tre år sedan. Stoppade i en SSD och fick en raket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Alix säger:

Jag har en likadan Imac, om det är en Early 2008. Den klarar maximalt 6 GB RAM (1x2+1x4). Det är inte så lätt att få tag på en 4 GB-sticka för att byta ut en av dina 2 GB. Den är dessutom dyr. Min rekommendation är att du skaffar en nyare mac.

Men jag lovade länka så här kommer det:

https://www.ebay.co.uk/itm/Hynix-4GB-8GB-PC2-6400S-DDR2-800MHZ-200Pin-CL6-1-8V-SODIMM-Notebook-Memory-Ram/353042086882?hash=item5232f2bbe2:m:mDmIDZpcyN6s8Fp_q_U17rA

tack så longt......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Telly82 säger:

Precis.

 

Men i brist på det så stäng program och webbläsarflikar så fort du är klar.

En omstart varje dag (inte bara vila) kan också lösa problemet.

efter stängning eller vila tuggar den en bra stund, före den kommer i g. men sen funkar den hyfsat  tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, KANCHO säger:

efter stängning eller vila tuggar den en bra stund, före den kommer i g. men sen funkar den hyfsat  tack

Kolla i Systeminställningar->Startskiva så rätt startskiva verkligen är vald.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Telly82 säger:

Kolla i Systeminställningar->Startskiva så rätt startskiva verkligen är vald.

Snarare är det en beskrivning av hur en gammal trött snurrhårddisk fungerar nuförtiden. :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Kolla i Systeminställningar->Startskiva så rätt startskiva verkligen är vald.

jo kollat rätt hd öppnas  tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, KANCHO säger:

jo kollat rätt hd öppnas  tack

Det var inte riktigt det som var frågan. Om fel skiva är vald så tillbringar Macen kanske en halv minut med att leta efter just den startskivan. Om/när den inte hittas så startar Macen från det system som den hittar, och det brukar bara finnas ett (som ligger på den interna hårddisken). Och då har du (som sagt) väntat en halv minut helt i onödan.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-05-04 på 13:22, Telly82 säger:

Det var inte riktigt det som var frågan. Om fel skiva är vald så tillbringar Macen kanske en halv minut med att leta efter just den startskivan. Om/när den inte hittas så startar Macen från det system som den hittar, och det brukar bara finnas ett (som ligger på den interna hårddisken). Och då har du (som sagt) väntat en halv minut helt i onödan.

hum.... nu funkar den nästan bra, alla fal. har tagit bort några program fån dockan och startat om så där 10ggr . kvar är ibook och kalender som jag får varnings felmeddelande men bara varningar...... nöjd med alla tips tack men rätt ram minne håller ja på och letar ....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, KANCHO säger:

hum.... nu funkar den nästan bra, alla fal. har tagit bort några program fån dockan och startat om så där 10ggr . kvar är ibook och kalender som jag får varnings felmeddelande men bara varningar...... nöjd med alla tips tack men rätt ram minne håller ja på och letar ....

 

Att du tar bort program från Dockan påverkar absolut ingenting. Det är genvägar till program som ligger på hårddisken. Att du tar bort program från hårdisken påverkar inte heller eftersom det är RAM-minnet som är för lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, lappen71 säger:

Att du tar bort program från Dockan påverkar absolut ingenting. Det är genvägar till program som ligger på hårddisken. Att du tar bort program från hårdisken påverkar inte heller eftersom det är RAM-minnet som är för lite.

så tänket jag med med mina experter, men nu funkar det utan  extra störande skyltar vad var de som jorda det ,vet ej men är nöjd allafal såm det är nu..... hoppas de varar .  men var ser jag hyr mycket ram mine av 2x2gb 880mnz. använder jag just nu.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, KANCHO säger:

var ser jag hyr mycket ram mine av 2x2gb 880mnz. använder jag just nu.......

Här: https://support.apple.com/sv-se/HT201464#memory

 

Titta på Växelfilens storlek (längst ner). Där ser du hur mycket MER minne du behöver JUST NU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...