Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Överföring RAW-bilder.


Benbjo
 Share

Rekommendera Poster

Kopierade ett antal RAW-bilder via ett USB minne från Bilder i min MacBookPro till Bilder i min iMac 2017. Inga problem.

Men vid ett senare tillfälle när jag öppnade Bilder i iMacen så visades de bilderna som en grå ruta. Bildens nr och beteckningen

RAW var angivet under rutan. Kollade då info och där stod bildens beteckning RAW med datum. Men ingen kamera och linsinfo.

På höger sida i infon anges bilden som en TIFF. När jag exporterar den grå tomma rutan och öppnar den i PS Elements så öppnas

den automatiskt i Camera RAW som en RAW-bild brukar göra. Hur kan bilderna i programmet Bilder omvandlas från en RAW-fil till en TIFF?

Redigerad av Benbjo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kopierade du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kopierade originalen från Bilder (MacBook Pro) till en mapp som jag sedan kopierade in till Bilder i iMacen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Benbjo säger:

Jag kopierade originalen från Bilder (MacBook Pro) till en mapp som jag sedan kopierade in till Bilder i iMacen.

 

Menar du mappen Bilder eller exporterade du från programmet Bilder? Eller gick du in i Bilder-biblioteket från Finder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag öppnade programmet Bilder och kopierade över till USB-minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Benbjo säger:

Jag öppnade programmet Bilder och kopierade över till USB-minnet.

Hur då? Genom dra-och-släpp? Det skulle kunna vara problemet, för då får du inte raw-filen.

 

https://discussions.apple.com/thread/7849830

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vid något tillfälle har öppnat bilden i ett externt program utanför Bilder för redigering, t ex Affinity Photos eller något annat, så gör Bilder om RAW till TIFF. När du är klar med redigeringen i det externa programmet så skickas bilden tillbaks till Bilder och fortfarande som TIFF.

 

Nu har du två bilder, en RAW och en TIFF. Men Bilder visar de som en bild. Bilder visar normalt inte RAW-bilden. Den ligger ”dold bakom” kan man säga. 
 

Om du exporterar bilden så kan du välja att exportera original och då blir det RAW som kommer ut. 
 

Du säger du har Photoshop Elements, har du vid något tillfälle använd funktionen i Bilder att redigera med externt program? Då har Bilder skickat den som TIFF till PSE och sen har PSE skickat tillbaks den som TIFF till Bilder. 
 

Detta är det enda jag kommer på... :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Telly82 säger:

Hur då? Genom dra-och-släpp? Det skulle kunna vara problemet, för då får du inte raw-filen.

 

https://discussions.apple.com/thread/7849830

Jag gör alltid som det står i länken. Det har jag gjort otaliga gånger men aldrig tidigare fått problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Raphael säger:

Om du vid något tillfälle har öppnat bilden i ett externt program utanför Bilder för redigering, t ex Affinity Photos eller något annat, så gör Bilder om RAW till TIFF. När du är klar med redigeringen i det externa programmet så skickas bilden tillbaks till Bilder och fortfarande som TIFF.

 

Nu har du två bilder, en RAW och en TIFF. Men Bilder visar de som en bild. Bilder visar normalt inte RAW-bilden. Den ligger ”dold bakom” kan man säga. 
 

Om du exporterar bilden så kan du välja att exportera original och då blir det RAW som kommer ut. 
 

Du säger du har Photoshop Elements, har du vid något tillfälle använd funktionen i Bilder att redigera med externt program? Då har Bilder skickat den som TIFF till PSE och sen har PSE skickat tillbaks den som TIFF till Bilder. 
 

Detta är det enda jag kommer på... :) 

Jag gör alltid enligt länken som Telly82 skickade. Bilden läggs på skrivbordet och sedan drar jag den till PSE och där öppnas den direkt i Camera Raw för redigering. När jag är klar i Camera Raw klickar jag på "Open image" (Mac). Då öppnas bilden i PSE för eventuell ytterligare redigering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Benbjo säger:

Jag gör alltid som det står i länken. Det har jag gjort otaliga gånger men aldrig tidigare fått problem.

Dra/kopiera fungerar inte att få med RAW. 

Du måste välja att exportera original filen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag klickar på Exportera = Exportera oförändrat original av en bild. Det fungerar alltid med RAW.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...