Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte öppna EXEC-filer


Agnes
 Share

Rekommendera Poster

Det var en tid sedan, flera år faktiskt, som jag hade anledning att ställa frågor här i forumet. Men nu är det kris: Kan inte öppna några exec-filer!

Filerna är från 2006, ligger på en CD och jag har kopierat över dem till hårddisken. De är i tiff- och jpegformat, möjligen skapade i Photoshop Elements 3 i vår gamla iMac Globe som inte går att starta.

Har försökt att installera PE3 på vår iMac men det går inte, kanske för att den inte funkar på inteldatorer.

Jag har dammsugit nätet men utan resultat. Jag har provat att ändra behörighetsinställningar och jag har försökt öppna med en massa möjliga och omöjliga appar utan framgång.

Är det någon som har det minsta lilla tips på vad jag mer kan försöka med (jag vågar mig inte på Terminalen), så är jag ytterst tacksam.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle ge Gimp en chans gratis fotoprogram som brukar kunna öppna det mesta. 

Har öppnar gamla foton från Cs3 med den förut 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det gamla PSE3 ha kört i Mac OS 9 läget (Classic mode) på iMac Globe och inte Mac OS X?
Jag misstänker att det är så här: Du har sparat filerna från ett Mac OS 9 system. När du försöker öppna den på en modern mac så hittar inte systemet en associerad filtyp till dem och då får de Exec-beteckningen. Och bildprogram kan inte öppna filer med ändelsen Exec. 

Du kan prova att döpa om dem till JPEG eller TIFF, alltså ändra ändelsen på dem. Och se om de går bättre att öppna nu. 
 

Redigerad av Raphael
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, Aayden säger:

Skulle ge Gimp en chans gratis fotoprogram som brukar kunna öppna det mesta. 

Har öppnar gamla foton från Cs3 med den förut 

 

 

Ska prova det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt med GraphicConverter och fått fram enstaka delmoment av bilden. Bilden som jag vill få fram är ett montage av många illustrationer och jag börjar luta åt att den möjligen kan vara skapad i Illustrator 9.0. I så fall är det, som Raphael skriver, att den är gjord i OS 9.

Jag har redan försökt att lägga till .JPEG eller .TIFF (skrivet på olika sätt) men inget av det har fungerat.

Inte lätt att hitta en lösning då jag varken minns hur eller i vilket program som bilden framställts, det var ju 13 år sedan. Jag måste rota vidare i arkivet.... 

Tack för era svar i alla fall. Jag hoppas få återkomma om det behövs.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Agnes säger:

 jag börjar luta åt att den möjligen kan vara skapad i Illustrator 9.0.

 

Testa då filändelsen .ps

Har nämligen för mig att Illustrator skapade postscriptfiler.

 

Borde kunna öppnas i Apples Förhandsvisning ifall jag har rätt. :) 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, Telly82 säger:

Testa då filändelsen .ps

Har nämligen för mig att Illustrator skapade postscriptfiler.

 

Borde kunna öppnas i Apples Förhandsvisning ifall jag har rätt. :) 

Tyvärr, det gick inte.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan nu öppna ( med ändelsen.tiff) i Förhandsvisning, GraphicConverter och PsE 6. Kruxet är bara att endast en enda tecknad vinjett, av ett tjugotal monterade i samma bild, visas. Och jag kan inte se några dolda lager. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lyckats öppna filen – i vår lilla iMac Blueberry från år 2000 (tror jag) som startade direkt! 

Filen öppnades i PageMaker 7.0. Självklart med facit i hand. 

Då återstår att få den läsbar i Mojave 10.14.6. Har tidigare sett att det finns en del skrivet om PageMaker till InDesign men jag har ingen InDesign.

Får googla vidare...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Agnes säger:

Nu har jag lyckats öppna filen – i vår lilla iMac Blueberry från år 2000 (tror jag) som startade direkt! 

Filen öppnades i PageMaker 7.0. Självklart med facit i hand. 

Då återstår att få den läsbar i Mojave 10.14.6. Har tidigare sett att det finns en del skrivet om PageMaker till InDesign men jag har ingen InDesign.

Får googla vidare...

 

I Mac OS 9 skulle du kunna installera en Laserwriter drivrutin och via den spara en postscriptfil (via utskrift). Den kan du sedan öppna i Apples Förhandsvisning och spara som PDF.

Läsbart, men inte (direkt) redigerbart.

Du skulle kunna kopiera texten och bilder från PDF:en och klistra in i ett modernt program.

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Telly82 säger:

I Mac OS 9 skulle du kunna installera en Laserwriter drivrutin och via den spara en postscriptfil (via utskrift). Den kan du sedan öppna i Apples Förhandsvisning och spara som PDF.

Läsbart, men inte (direkt) redigerbart.

Du skulle kunna kopiera texten och bilder från PDF:en och klistra in i ett modernt program.

? Det ska jag absolut prova! Underbart med kreativa människor!

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-09-13 på 15:18, Telly82 säger:

I Mac OS 9 skulle du kunna installera en Laserwriter drivrutin och via den spara en postscriptfil (via utskrift). Den kan du sedan öppna i Apples Förhandsvisning och spara som PDF.

Läsbart, men inte (direkt) redigerbart.

Du skulle kunna kopiera texten och bilder från PDF:en och klistra in i ett modernt program.

Det fungerade! Stort tack! ?

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...