Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Foton från iPad till Mac


uecsjo

Rekommendera Poster

Jag vill flytta mina foton från IPAD till MAC med bibehållna namn och bibehållna datum för skapad fil.

Försökt med AIRDROP,  DOPBOX USB-minne mm men namn och/eller skapatdatum skrivs om. Hur gör man???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, uecsjo säger:

Jag vill flytta mina foton från IPAD till MAC med bibehållna namn och bibehållna datum för skapad fil.

Försökt med AIRDROP,  DOPBOX USB-minne mm men namn och/eller skapatdatum skrivs om. Hur gör man???

så här tror jag är bästa sättet

 

 

Skärmklipp 2019-03-19 21.24.54.png

Skärmklipp 2019-03-19 21.24.44.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, uecsjo säger:

Jag vill flytta mina foton från IPAD till MAC med bibehållna namn och bibehållna datum för skapad fil.

 

iOS version? macOS version? vilket program ska bilderna ligga i på din Mac?

se inlägg ovan. Ronny har visat anvisningar för iCloud Bilder (det aktuella namnet för det jag kallade iCloud bildbibliotek). Om du inte vill använda den metoden så är Delade album ett möjligt alternativ.

 

Datumen för foto mm finns i varje fotos EXIF-data.  Datumen för filen ändras när du importerar till t ex Bilder men det ändrar inte EXIF-infon.

https://support.apple.com/sv-se/guide/photos/phta4e5a733f/mac

ett resonemang från 2016 finns här, ungefär lika nu. https://www.99.se/forum/t/317368-mojligt-att-behalla-tid-datum-for-foton-vid-kopiering-fran-bilder

 

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, det absolut enklaste är att köra iCloud Bilder. Slå på iCloud bildbibliotek i iPad och Mac. Så får du dem där. 
Om du har äldre Mac som inte klarar ett Mac OS som har Bilder/iCloud bildbibliotek, då får du köra med "Bildinsamling" istället. 

Alternativt att du kopplar in en kabel mellan din iPad och din Mac och så kör du in bilderna genom programmet Bildinsamling som kan lägga bilderna i programmet Bilder. Programmet Bilder läser EXIF-informationen i bilden om när fotot är taget, så det gör inget att bildfilen får datumet när den sparas på Macen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Raphael säger:

Alternativt att du kopplar in en kabel mellan din iPad och din Mac och så kör du in bilderna genom programmet Bildinsamling som kan lägga bilderna i programmet Bilder. Programmet Bilder läser EXIF-informationen i bilden om när fotot är taget, så det gör inget att bildfilen får datumet när den sparas på Macen. 

Om man vill ha bilderna i "Bilder" så kan man väl importera därifrån. För när jag ansluter min iPhone så startar Bilder automatiskt och den vill importera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Telly82 säger:

Om man vill ha bilderna i "Bilder" så kan man väl importera därifrån. För när jag ansluter min iPhone så startar Bilder automatiskt och den vill importera.


Javisst. Det är Bildinsamling som är förinställt för att importera till Bilder, det är utgångsinställningen. Men kan också importera till andra program eller mappar då får man ställa in det i Bildinsamling. Ställer man inte in något så är det i Bilder allting hamnar och man ser inte ens Bildinsamling. Men det opererar i bakgrunden. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Raphael säger:

 Men kan också importera till andra program eller mappar då får man ställa in det i Bildinsamling. 
 

OK, jag kan inte välja att starta iPhoto när en kamera ansluts. Hur gör jag det? Mac OS X 10.11.? El Capitan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha kameran ansluten med kabel och öppna Bildinsamling. 
Längst ner i arbetsfönstret för Bildinsamling så ska du ha till vänster en rad där det står:
"Anslutning av denna kamera öppnar:"

Bredvid denna en rulllist och där ska ma kunna leta sig fram till iPhoto. 

Till höger om denna ska du ha "Importera till:" och där en rullist där man kan välja olika alternativ.
Det ska även gå att ställa in i iPhoto så att det öppnar sig, men det minns jag inte hur man gör längre för det var så länge sen som jag satt med det. :)
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Raphael säger:

Ha kameran ansluten med kabel och öppna Bildinsamling. 
Längst ner i arbetsfönstret för Bildinsamling så ska du ha till vänster en rad där det står:
"Anslutning av denna kamera öppnar:"

Bredvid denna en rulllist och där ska ma kunna leta sig fram till iPhoto. 

 

Ah. Det fanns en liten symbol för att "fälla upp" fler val och där hittade jag att iPhoto ska öppnas. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Axelman changed the title to Foton från iPad till Mac

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...