Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Låsa USB-minne


engelbrekt

Rekommendera Poster

engelbrekt

Kan man spärra ett USB-minne så att det endast går att titta på innehållet men inte spara det som finns? Om man tex vill leverera bilder och skickar ett USB till påseende är det ju möjligt för mottagaren att spara ner utan att betala. Rekommendera gärna jpeginställning storlek, pixlar, bredd x höjd för att det ska vara möjligt att se bilden någorlunda men inte kunna använda i tryck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det kan man inte.

Kan man titta på bilden så kan man spara den.

 

Du får väl skriva "Till påseende" i stora bokstäver tvärs över bilden. Eller åtminstone såpass prominent att bilden inte kan användas.

 

Om de ska ha en bild på ett visitkort så räcker det ju med 300 pixlar för en 2-3 cm liten bild, så att reducera antalet pixlar är ingen bra metod.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

engelbrekt

Jo jag förstår  att det man ser kan man spara. Det är ju ett bekymmer då man till kund vill visa ett jobb och vill vara säker på att urvalet som görs betalas. Tack för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, engelbrekt säger:

Jo jag förstår  att det man ser kan man spara. Det är ju ett bekymmer då man till kund vill visa ett jobb och vill vara säker på att urvalet som görs betalas. Tack för svar.

I så fall är väl det enklaste att man betalar för ditt jobb och inte per bild?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

engelbrekt

Det faller sig lite olika i den här branschen. Timarvode + antal redigerade bilder är en variant.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, engelbrekt säger:

Jo jag förstår  att det man ser kan man spara. Det är ju ett bekymmer då man till kund vill visa ett jobb och vill vara säker på att urvalet som görs betalas. Tack för svar.

Det där beror ju också på vilka kunder man har…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Aayden säger:

Så här får du usb hårddisk  så att den endast går att läsa.

Kompisen har gjort det med USBstickor han har lämnat ut.

 

https://apple.stackexchange.com/questions/24115/how-can-i-write-protect-make-read-only-a-usb-drive-in-os-x

Det där handlar väl om att se till så att det inte går att skriva över innehållet på USB-stickan – om jag förstått det rätt.

Kopiera innehållet går fortfarande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, KMN säger:

Det där handlar väl om att se till så att det inte går att skriva över innehållet på USB-stickan – om jag förstått det rätt.

Kopiera innehållet går fortfarande.

Jag testade att kopiera en USB sticka han lämnade till mig för ett tag sedan och det blev tvärstopp fick upp att jag skulle fylla i lösenord.

Han gör enligt guiden säger han

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Aayden säger:

Jag testade att kopiera en USB sticka han lämnade till mig för ett tag sedan och det blev tvärstopp fick upp att jag skulle fylla i lösenord.

Han gör enligt guiden säger han

Jag har själv inte testat, så jag vill inte säga emot dig.

Men rent prinicipiellt så innebär möjlghet att öppna bilderna, titta på dem, också möjlighet att spara dem – om inte annat så i form av skärmdump.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om kunderna ska ha en chans att kunna titta på bilderna är det svårt att skydda sig mot skärmdumpar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...