Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tar bort filer men det frigör inget utrymme på HDDn


Pretorian

Rekommendera Poster

37 minuter sedan, Alix säger:

Som sagt, Omnidisksweeper talar om för dig hur mycket du lagrar på din hårddisk och var du lagrar detta. Bry dig inte om vad du tror att du har tagit bort. Leta i stället upp det som tar plats och antingen flytta eller ta bort detta. 

Men problemet är att oavsett hur mycket jag tar bort så får jag inte mer plats på hårddisken. Det känns som att det jag tar bort faktiskt inte tas bort. Jag undrar vad som hände med min Iphone-backup. Det spelar ju ingen roll om OMNI säger att saker tar plats och jag tar bort det men jag får inte mer plats.

Jag måste hitta felet som gör att det inte frigörs utrymme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 98
  • Created
  • Senaste svar
16 minuter sedan, SirKnasen säger:

Låter ju som att du fyller på din MacBook med filer från iCloud. Fullt normalt om du slagit på den tjänsten.

Oj.. är det så det kan vara? Men måste jag fylla min dator från Icloud? Jag vill att tex mina bilder som jag har på min lokal HDD ska finnas på Icloud Drive så det är en backup om något händer. Men jag vill inte att min HDD fylls med massa saker. Går det att ändra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog bort ytterligare 3GB och tömde papperskorgen. Nu gick mitt utrymme ner till 3,01GB.  EDIT... nu är det 2,9GB ledigt

 

Så ju mer jag rensar desto mindre plats får jag kvar. Är det här TWILIGHT ZONE!? Vad gör jag för fel?

 

Jag vill alltså ta bort filer så jag har mer ledigt utrymme. Varför kan jag inte det? Det har alltid fungerat för mig under alla 30 år jag haft dator. Vad gör jag för fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Pretorian säger:

Oj.. är det så det kan vara? Men måste jag fylla min dator från Icloud? Jag vill att tex mina bilder som jag har på min lokal HDD ska finnas på Icloud Drive så det är en backup om något händer. Men jag vill inte att min HDD fylls med massa saker. Går det att ändra?

Som sagt, det är ingen backup, utan en synktjänst. Flytta bilderna från Icloud drive till en extern hårddisk i stället, via kabel eller trådlöst (NAS). Eller skaffa Google foton dit du gratis kan ladda upp alla bilder och filmer i helt okej kvalitet utan kostnad. Du kan också ladda upp dem i fullständig kvalitet men då kostar det pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl bättre att använda sig av Apples Bilder-program att lagra bilderna i om inte det redan används istället för iCloud-drive?

Slå på iCloud bildbibliotek och välja att optimera bildlagringen i MacBooken för att spara lokalt lagringsutrymme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.. det är en bra grej förstås.. att flytta bilderna till en annan tjänst. Men jag undrar fortfarande varför mitt utrymme krymper hela tiden. Det måste vara fel någonstans och det hjälper inte att jag flyttar bilder. Jag måste hitta felet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, SirKnasen säger:

Är väl bättre att använda sig av Apples Bilder-program att lagra bilderna i om inte det redan används istället för iCloud-drive?

Slå på iCloud bildbibliotek och välja att optimera bildlagringen i MacBooken för att spara lokalt lagringsutrymme.

Jag optimerar bilderna via programmet Bilder (Apples program).

Men det ändrar inte problemet att jag får mindre och mindre plats på datorn. Snart kommer den inte kunna starta när den går ner till 0GB. 

 

Vad kan det vara som gör att plats försvinner? Har aldrig varit med om det här. Känner ni till det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, SirKnasen säger:

Vad är det för bilder du lagrar i iCloud-drive då?

Bilder Library ligger på min HDD lokalt och tar ca 140GB. Dessa ligger även på Drive.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Pretorian säger:

Bilder Library ligger på min HDD lokalt och tar ca 140GB. Dessa ligger även på Drive.

 

Och det ska dom INTE göra för det betyder att dom tar dubbelt så mycket plats iCloud.

Man kan inte lägga filer i iCloud Drive och tro att dom inte tar plats lokalt på datorn för det gör dom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Och det ska dom INTE göra för det betyder att dom tar dubbelt så mycket plats iCloud.

Man kan inte lägga filer i iCloud Drive och tro att dom inte tar plats lokalt på datorn för det gör dom.

 

Ouch.

 

Men ska jag flytta ut Bilder Library från Drive-mappen? Men de tar fortfarande plats på min HDD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Pretorian säger:

Ouch.

 

Men ska jag flytta ut Bilder Library från Drive-mappen? Men de tar fortfarande plats på min HDD.

 Jag naturligtvis så ska du flytta ut den från iCloud drive mappen.

Har du den där OCH iCloud bildbibliotek betyder det att den upptar plats i iCloud två ggr.

Bildbiblioteket kommer alltid ta plats på datorn om du inte lägger den på en extern hdd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok... det jag kan göra är att flytta den till min externa HDD. Men då måste den vara inkopplad när jag startar Bilder gissar jag?

 

Av olika anledningar är den inte alltid det. Den är nämligen kopplad till en Apple Display som jag ibland har min bärbara dator vid. Men oftast så har jag min bärbara dator "fri" och den externa HDDn står i viloläge inkopplad i min Apple Display. Sen vaknar ju den så snart jag kopplar in min bärbara dit förstås.

 

Så... ska jag flytta BILDER LIBRARY till min externa och peka om Bilder-programmet till att Library finns där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja om du vill frigöra utrymme på både iCloud och din datorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, lappen71 säger:

Ja om du vill frigöra utrymme på både iCloud och din datorn

Men när jag flyttat den.. ska jag ändra något i Bilder eller Icloud då? Eller blir det "löst" när jag flyttar Library bort från lokala HDDn och Drive-mappen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Pretorian säger:

Men när jag flyttat den.. ska jag ändra något i Bilder eller Icloud då? Eller blir det "löst" när jag flyttar Library bort från lokala HDDn och Drive-mappen?

Ett alternativ till att flytta Bilderbiblioteket kan vara att optimera Bilders lagring i inställningarna, se dump. Det kanske kan räcka för dig, man kan alltid testa. Jag vet dock inte om Bilder tar så mycket utrymme som finns, eller om det börjar optimera långt innan hårddisken nästan är full.

 

dump.png.81e254c4834fd3b9cc4015ea30638d2c.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Ett alternativ till att flytta Bilderbiblioteket kan vara att optimera Bilders lagring i inställningarna, se dump. Det kanske kan räcka för dig, man kan alltid testa. Jag vet dock inte om Bilder tar så mycket utrymme som finns, eller om det börjar optimera långt innan hårddisken nästan är full.

 

dump.png.81e254c4834fd3b9cc4015ea30638d2c.png

 

Men att ha biblioteksfilen på datorn och iCloud drive är fortfarande dumt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag flyttat Library till extern. Det är ca 140GB. Kollat så allt fungerar där och tagit bort det gamla library på min lokala dators HDD men jag har bara 2GB ledigt. Jag har ju tagit bort 140GB!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, Pretorian säger:

Nu har jag flyttat Library till extern. Det är ca 140GB. Kollat så allt fungerar där och tagit bort det gamla library på min lokala dators HDD men jag har bara 2GB ledigt. Jag har ju tagit bort 140GB!

Jag skulle ta reda på exakt vad det är som tar upp så mycket plats samt förmodligen ladda ner en app för att automatisera städningen. Enklast så. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag tittar under System Lagring så har Icloud minskat men System har växt. 

Så nör jag tog bort 140GB från Drive-mappen så har det på något vis flyttats till System. Hur kan det vara så? Varför försvinner inte sakerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har tydligen valt optimera lagring, datorn skickar det som inte får plats lokalt till ditt utrymme i iCloud. När tråden startade 128 GB på datorn och 150 GB i iCloud. Du kastar från datorn, utrymmet fylls av filer som fanns på iCloud.  du fortsätter kasta, först när 150 GB är borta och iCloud är tomt kan du radera från datorn så att av de tillgängliga 128 GB några kan bli tomma.

 

läs mer här: https://support.apple.com/sv-se/HT206996

Gällande bilder så kan programmet Bilder och funktionen Bildbibliotek användas på flera sätt. Har du flera datorer kanske du inte vill synka ner alla foton från molnet och fylla en specifik dators hårddisk.  Då går det att stänga av funktionen på den datorn. iCloud är en synkningstjänst! Det betyder att det inte är en back-up!  Kasta bort en bild och den försvinner från alla enheter och ditt moln! Bilder som du vill ha kvar kan t ex ha säkerhetskopia i Time Machine. Om du väljer att ha Bilders bibliotek på en separat, extern hårddisk så blir det inte automatiskt Time Machine på den.  Lite mer här:

https://support.apple.com/sv-se/HT204570

https://support.apple.com/sv-se/HT204264

Raphael här på forumet brukar kunna förklara Bilder, iCloud på ett tydligt sätt, du kan hoppas han är tillbaka från julfirande snart!  eller sök i inlägg han gjort i frågor som liknar din!

Sven

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag förstår fortfarande inte vad jag ska göra.

Jag har inte saker som fyller 256GB men ändå så fylls 256GB. Jag fattar inte var allt kommer från. Varför fylls min hårddisk när jag tar bort saker Jag kan inte ta bort er. Finns inget att ta bort. Det är OSX som är kvar.

Ska jag stänga av Icloud Drive? Jag försökte bocka ur den men då varnar Apple att om jag fortästter tas filerna bort från hårddisken. Jag vill inte det. Dom ska vara på hårddisken. Jag blir galen på det här.

 

Hur får jag plats på hårddisken och varför kan jag inte ta bort saker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Pretorian säger:

jag förstår fortfarande inte vad jag ska göra.

Jag har inte saker som fyller 256GB men ändå så fylls 256GB. Jag fattar inte var allt kommer från. Varför fylls min hårddisk när jag tar bort saker Jag kan inte ta bort er. Finns inget att ta bort. Det är OSX som är kvar.

Ska jag stänga av Icloud Drive? Jag försökte bocka ur den men då varnar Apple att om jag fortästter tas filerna bort från hårddisken. Jag vill inte det. Dom ska vara på hårddisken. Jag blir galen på det här.

 

Hur får jag plats på hårddisken och varför kan jag inte ta bort saker?

Vänligen posta en färsk skärmdump av Omnidisksweeper. Markera gärna det ställe där det ligger mest GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...