Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skum hastighet


tomo53

Rekommendera Poster

27 minuter sedan, tomo53 säger:

Ska jag skapa ett nätverk till, eller hur går jag tillväga?

Du ska se till att rutan Nätverksnamn 5GHz är ibockat och att nätverksnamnet i rutan avviker från det nätverksnamn du har för 2,4GHz. T ex genom att göra tillägget 5GHz i nätverksnamnet. Så som jag visat på bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, tomo53 säger:

Ok, så här alltså.5a9aaee041e89_Skarmavbild2018-03-03kl_15_18_28.png.3c6033bbc0e30b3753f14cfec469bb5f.png

Japp, det blir bra. När du gjort det kan du i datorn välja mellan 2,4GHz och 5GHz och se ordet gör skillnad på hastighet. Var denna ruta ikryssad innan? Hade du ett avvikande namn eller ändrade du nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rutan var inte kryssad tidigare. Jag har bara kryssat i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då var frekvenshopp tyvärr inte orsaken till ditt problem. Nu har du dock ett betydligt snabbare nät att använda. Se till att det ligger överst i listan på nätverk du visade tidigare från Macans inställningar så kommer den välja detta i första hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AirPorten kör 5GHz utan rutan Nätverksnamn 5Ghz ikryssat men har märkt att det i praktiken fungerar dåligt med den automatiska växlingen mellan 2,4 och 5GHz. Eller ja, växlingen från 5 till 2,4 fungerar vid sämre mottagningen men återkoppling från 2,4 till 5 eller från N till AC när man går från dålig mottagning till bra genom att ställa sig bredvid Airporten får jag aldrig att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min tanke var att kanske man kunde köra på en fast kanal typ 36 eller liknande i stället för auto, men vet inte om det fungerar bättre. Bästa är väl att dra en kabel över vinden så man får fullt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, tomo53 säger:

Min tanke var att kanske man kunde köra på en fast kanal typ 36 eller liknande i stället för auto, men vet inte om det fungerar bättre. Bästa är väl att dra en kabel över vinden så man får fullt. 

Du kan hålla inne alt-tangenten och trycka på Wi-Fi symbolen i överkant av skärmen och välja "Öppna trådlös diagnos"

Välj sen "Avsökning" under Fönstermenyn i överkan av skärmen.

Efter en avsökning bör du se vilka kanaler dina grannar använder och kan välja en ledig kanal.

Kanalerna överlappar dock varandra en del så om möjligt välj kanaler långt från använda kanaler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, SirKnasen säger:

Du kan hålla inne alt-tangenten och trycka på Wi-Fi symbolen i överkant av skärmen och välja "Öppna trådlös diagnos"

Välj sen "Avsökning" under Fönstermenyn i överkan av skärmen.

Efter en avsökning bör du se vilka kanaler dina grannar använder och kan välja en ledig kanal.

Kanalerna överlappar dock varandra en del så om möjligt välj kanaler långt från använda kanaler.

Nu har jag kolla läget. Men ser att det inte finns så många kanaler att välja på. Ändå ligger jag nu i autoläget på 100 som inte finns med i listan.

Skärmavbild 2018-03-03 kl. 18.26.54.png

Skärmavbild 2018-03-03 kl. 18.26.20.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, tomo53 säger:

Bästa är väl att dra en kabel över vinden så man får fullt. 

Kabel är alltid bäst. Näst bäst är Homeplug, nätverk via eluttagen.

Exempel:

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/tradlost-natverk/homeplug/tp-link-tl-pa4010kit-homeplug-500-mb-s-2-pack-p97255

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Homeplug har jag liggande, så det är väl bara att plugga in den igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, tomo53 säger:

En Homeplug har jag liggande, så det är väl bara att plugga in den igen.

Du menar väl att du har ett PAR?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2018-03-03 på 19:07, Telly82 säger:

Jag köpte ett par Homeplug, men hastigheten blev inget bra. Borde det inte bli bättre än så här?

Skärmavbild 2018-03-06 kl. 12.53.02.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan lägga till att jag får röd indikering i de uttag jag har att välja på. Dålig förbindelse ska det bero på. Då faller den möjligheten. Ca 5 m från routern. Kan det bero på att jag sätter kabeln i min Airport router? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, tomo53 säger:

Kan lägga till att jag får röd indikering i de uttag jag har att välja på. Dålig förbindelse ska det bero på. Då faller den möjligheten. Ca 5 m från routern. Kan det bero på att jag sätter kabeln i min Airport router? 

Vanlig orsak är att sändare och mottagare  inte sitter på samma fas. I ditt proppskåp framgår vilka eluttag som är anslutna till samma fas. Om ditt proppskåp har tre rader med säkringar brukar de på samma rad tillhöra samma fas. Anslut din mottagare i ett eluttag som sitter på samma fas som sändaren. Uttag i ett rum är oftast anslutna till samma säkring. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, så är det. De ligger på olika faser. Det kan man inte påverka hur som helst. Ska man välja uttag på samma faser får man långa kablar i alla fall, vilket var syftet att eliminera. Då är det bättre att dra kabel över vinden som det var tänkt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, tomo53 säger:

Kan lägga till att jag får röd indikering i de uttag jag har att välja på. Dålig förbindelse ska det bero på. Då faller den möjligheten. Ca 5 m från routern. Kan det bero på att jag sätter kabeln i min Airport router? 

Du bör ha Homeplug direkt i vägguttaget, utan skarvsladd.

Du bör ha switchade nätaggrerat en bit ifrån homeplug, via skarvsladd.

 

Fas gör ingen skillnad för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har sett rekommendationerna och följt det. Men ser också i många forum att det är lite av ett lotteri om det ska fungera fullt ut. Hos mig funkar det inte så de åker tillbaka och byter mot en lång kabel i stället. Då vet jag att det fungerar utan strul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Homeplug är inte speciellt snabbt om du inte köpte produkter märkta 1800-2000Mbps vilka i praktiken inte ger mycket mer än 350Mbps.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, SirKnasen säger:

Homeplug är inte speciellt snabbt om du inte köpte produkter märkta 1800-2000Mbps vilka i praktiken inte ger mycket mer än 350Mbps.

 

Ja, Homeplug är sällan ett bra alternativ även om det ibland är bättre än trådlöst .

Techadvisor gjorde nyligen en test och Homeplug suger verkligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...