Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MBP fryser tillfälligt High Sierra + Safari


Landberg

Rekommendera Poster

Hej!

Min MacBook Pro retina fryser till tillfälligt ett par gånger per dag. Frysningen pågår i ca 5 sekunder. Jag hittar inget vettigt om det på nätet? Någon som vet vad det beror på? Är det mjukvarufel eller hårdvarufel?

 

Safari beter sig också underligt. Det händer att Safari vägrar ladda in sidor. Safari slutar liksom svara ibland och måste startas om.

 

Vad är det som händer med apple just nu? Telefoner och hårdvara krånglar massor både för mig och människor i min närhet. Trodde aldrig jag skulle fundera på PC igen efter att ha haft Mac i 13 år.

Jag bytte till Mac för att slippa krångel. Men det är mer och mer småfel hela tiden på Mac och iPhone. tråkigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går inte att fixa. Byt till Windows och Android :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går inte att fixa. Byt till Windows och Android :D

 

 

Menar du på riktigt att denna typen av buggar är något man ska stå ut med? Har aldrig vart med om liknande buggar under de 13 år jag använt mac.

 

Blir också påmind om varför jag lämnade detta forumet. Fanboys ger inte så mycket hjälp! Hoppas det finns kvar lite folk som kan ge seriösa svar också. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du på riktigt att denna typen av buggar är något man ska stå ut med? Har aldrig vart med om liknande buggar under de 13 år jag använt mac.

 

Blir också påmind om varför jag lämnade detta forumet. Fanboys ger inte så mycket hjälp! Hoppas det finns kvar lite folk som kan ge seriösa svar också. :hihihi:

Vem har sagt att det är buggar? Det kan bero på många saker. Tillägg i webbläsaren som krånglar,malware mm.

 

Ingen som tvingar dig att komma tillbaka :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn är ominstallerad från grunden. Inga tillägg finns. Den gör samma som innan ominstallationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då är det som det ska. Det kallas för feature :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då är det som det ska. Det kallas för feature :)

Haha!

Men skämt och sido. Finns det någon som känner igen det och som har någon lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det låter som det inte helt ovanliga med en delvis korrupt cache. Rensa lokal cache med något som Dr. Cleaner. Rensa systemcache genom en säker start, håll nere shift direkt efter pling vid omstart tills äpplet dyker upp. Starta sedan om normalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova CleanMyMac 3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De enda gångerna som jag upplevt problem med Mac eller iPhone så har det varit relaterat till vissa program / appar som inte har uppdaterats till att fungera med senaste OS. Apple har gjort några teknikskiften i mjukvaran, ett stort var när iOS gick från 10 till 11 - för då upphörde stödet för app:ar som inte var gjorda för 64 bitars. Ett annat var när Apple höjde säkerheten på Mac genom att kräva att program använde sk "sandbox" dvs att de körde i ett eget utrymme som inte var tillgängligt utanför. När Apple gör stora teknikskiften i mjukvara så är det inte alltid som programtillverkarna hänger med, men det handlar också på vilka programtillverkare man har program från. Det är ju olika hur snabba de är på att uppdatera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Min MacBook Pro retina fryser till tillfälligt ett par gånger per dag. Frysningen pågår i ca 5 sekunder. Jag hittar inget vettigt om det på nätet? Någon som vet vad det beror på? Är det mjukvarufel eller hårdvarufel?

 

Safari beter sig också underligt. Det händer att Safari vägrar ladda in sidor. Safari slutar liksom svara ibland och måste startas om.

 

Vad är det som händer med apple just nu? Telefoner och hårdvara krånglar massor både för mig och människor i min närhet. Trodde aldrig jag skulle fundera på PC igen efter att ha haft Mac i 13 år.

Jag bytte till Mac för att slippa krångel. Men det är mer och mer småfel hela tiden på Mac och iPhone. tråkigt.

 

Vilken dator har du? Vilket OS X har du? Vilket Safari har du? Har du andra program än Apples igång när det fryser? Har du externa prylar anslutna då? Finns det tillräckligt med ledigt utrymme på hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha du SSD-disk i datorn, och kör High Sierra med APFS så kan du möjligen ha program som gör att din dator fryser.

Brottas själv med ett sånt problem

Har Crossover och det lirar inte bra ihop med APFS.

Sitter just nu och läser på CrossOvers forum och ser att jag inte är ensam om problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en mbp 13 retina 2014, ssd. Allting är det senaste.

 

Jag testade att installera om datorn från grunden. Formaterade disken. Jag testade en dag utan att installera nya program för att utesluta att det är något program som förstör och den frös ändå.

 

Hmm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en mbp 13 retina 2014, ssd. Allting är det senaste.

 

Jag testade att installera om datorn från grunden. Formaterade disken. Jag testade en dag utan att installera nya program för att utesluta att det är något program som förstör och den frös ändå.

 

Hmm

 

Fungerade samma konfiguration med Sierra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I datormått så är din dator gammal. Det skulle kunna vara hårddisken som trilskas. Lägg OS X på en extern hårddisk och se om det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I datormått så är din dator gammal. Det skulle kunna vara hårddisken som trilskas. Lägg OS X på en extern hårddisk och se om det fungerar.

 

Även SSD-diskar?

 

 

Fungerade samma konfiguration med Sierra?

Ja, den har aldrig haft problem med frysningar innan HS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Macbook Pro Retina 2015, alltså den senaste modellen som kom innan Touch-bar modellerna kom. Fungerar utmärkt med High Sierra. Kör SSD och AFPS. Om datorn har problem även när man inte har laddat den med annan mjukvara än Apples och den inte har några anslutna tillbehör, då skulle jag misstänka ett hårdvarufel - kan handla om hårddisk/SSD eller något annat fel. Har man anslutna tillbehör så kan det handla om något med dem, t ex en för gammal drivrutin till en skrivare eller något annat problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova CleanMyMac 3

 

Ska testa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Även SSD-diskar?

 

Även SSD-diskar. Kör OS X från en extern disk och testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även SSD-diskar. Kör OS X från en extern disk och testa.

 

Tack! Det var ny info för mig. Jag har testat Pocahontas tips om cleanmymac 3 och hittills har datorn inte fryst. (peppar peppar)

 

Hoppas det löste det. Annars får jag väl köpa en disk och testa. Går det byta ssd i en mid 2014 MBP retina?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack! Det var ny info för mig. Jag har testat Pocahontas tips om cleanmymac 3 och hittills har datorn inte fryst. (peppar peppar)

 

Hoppas det löste det. Annars får jag väl köpa en disk och testa. Går det byta ssd i en mid 2014 MBP retina?

 

Köpte du programmet eller körde du bara provversionen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Köpte du programmet eller körde du bara provversionen?

jag köpte det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack! Det var ny info för mig. Jag har testat Pocahontas tips om cleanmymac 3 och hittills har datorn inte fryst. (peppar peppar)

 

Hoppas det löste det. Annars får jag väl köpa en disk och testa. Går det byta ssd i en mid 2014 MBP retina?

 

Jupp. Kolla länken. Se till att det är korrekt modell! Det är inte svårare än att byta RAM. Men Apple har krånglat till det så den ser ut som en vanlig M2-sticka men har en annan indelning på kontaktblecken. Mig veterligen har förutom Apple bara OWC och Trancend minnen som passar.

 

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-Inch+Retina+Display+Mid+2014+SSD+Replacement/27849

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag köpte det. :)

 

Det är bra, köpte det själv, för en användare, går ju att deaktivera programmet och flytta över koden till an annan dator man har.

Kör det veckovis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jupp. Kolla länken. Se till att det är korrekt modell! Det är inte svårare än att byta RAM. Men Apple har krånglat till det så den ser ut som en vanlig M2-sticka men har en annan indelning på kontaktblecken. Mig veterligen har förutom Apple bara OWC och Trancend minnen som passar.

 

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-Inch+Retina+Display+Mid+2014+SSD+Replacement/27849

 

tack!

 

Jag har testat diverse diagnosprogam på hårddisken och alla säger, Health: Good. Men det kanske man inte kan lite så mycket på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...