Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Filöverföring (bilder och videos) från Samsung Galaxy S7 till Macbook


AnnaSz
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en Samsung G S7 och vill nu föra över bilder och videos från mobilen till datorn via usb men det fungerar inte.

 

Har laddat hem Smart Switch men den vill säkerhetskopiera rubbet (bra men onödigt i detta läge) och Android filöverföring som inte verkar fungera alls.

 

Mobilen syns inte på skärmen och jag förstår inte vad jag ska göra nu så snälla hjälp!

 

Gärna detaljerade instruktioner om möjligt...tack på förhand,

Anna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du kablar via USB är default att mobilen endast laddas. Dra ned i statusfältet på mobilen och välj Överföra foton i stället för laddning via USB. Nu ska Bilder startas automatiskt. Om inte, öppna det och leta efter din mobil i Bilder.

 

Android filöverföring (AFT) fungerar. I läge Överföra filer verkar det dock först som att det inte funkar i AFT. Klicka på okej så startas AFT om och du får upp ett fönster med mappar från telefonen. Därefter kan du överföra filer till och från mobilen.

 

Om du nyss installerade AFT kan du behöva starta om datorn först (ett hjälpprogram läggs till efter omstart).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du kablar via USB är default att mobilen endast laddas. Dra ned i statusfältet på mobilen och välj Överföra foton i stället för laddning via USB. Nu ska Bilder startas automatiskt. Om inte, öppna det och leta efter din mobil i Bilder.

 

Android filöverföring (AFT) fungerar. I läge Överföra filer verkar det dock först som att det inte funkar i AFT. Klicka på okej så startas AFT om och du får upp ett fönster med mappar från telefonen. Därefter kan du överföra filer till och från mobilen.

 

Om du nyss installerade AFT kan du behöva starta om datorn först (ett hjälpprogram läggs till efter omstart).

Tack :) Har startat om och nu fungerar det men...väljer överför bilder och nu öppnas Bilder och jag ser över 1000 bilder varav jag har tagit max 50 med kameran? Det verkar vara alla möjliga bilder från nätet, måste jag verkligen manuellt välja de jag vill föra över? Med min gamla mobil, Sony Xperia, var det endast mina bilder som dök upp...varför finns de ens på min telefon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Eureka!

 

Det var eGP-appen som ställde till det med alla bilder. Har avinstallerat den och ser endast mina bilder nu och kan importera dem :)

 

Däremot så kommer inte mina video-filer med men dem kan jag nu få över via Smart Switch genom att dra över dem till datorn...lite meckigt men det fungerar.

 

Skriver detta ifall någon har en bättre lösning som får över både foton och filmer alternativt om denna information kan underlätta livet för någon annan...

 

Tack för hjälpen Alix!

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Jag har numera en Samsung A40, eftersom den gamla iPhånen 5's batteri inte vill vara med längre än ett par timmar.

Givetvis uppstod samma issue som för många andra med en "Androidlur" när jag ville föra över bilderna från A40'n till MacBookPro'n.

Läste denna tråd och lite annat på nätet.

Provade att ladda ner programmet Handshaker, men det ville inte A40'n vara med om. Det är inte säkert eller vad det stod.

Så jag testade därför AFT och det fungerade direkt. Lite knepigt att man inte kan se bilderna INNAN man för över de till datorn, men men... Och det är inte heller så enkelt att föra över bilder som t.ex. ligger enbart i What'sApp. Man måste tydligen spara den i mobilen först.

Och man måste tydligen markera bilderna en åt gången, det går inte att markera allihopa på en gång...

Tackar för tipsen i denna tråd och även andra trådar.

/H

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, 113Nilsson säger:

Jag har numera en Samsung A40, eftersom den gamla iPhånen 5's batteri inte vill vara med längre än ett par timmar.

Givetvis uppstod samma issue som för många andra med en "Androidlur" när jag ville föra över bilderna från A40'n till MacBookPro'n.

Läste denna tråd och lite annat på nätet.

Provade att ladda ner programmet Handshaker, men det ville inte A40'n vara med om. Det är inte säkert eller vad det stod.

Så jag testade därför AFT och det fungerade direkt. Lite knepigt att man inte kan se bilderna INNAN man för över de till datorn, men men... Och det är inte heller så enkelt att föra över bilder som t.ex. ligger enbart i What'sApp. Man måste tydligen spara den i mobilen först.

Och man måste tydligen markera bilderna en åt gången, det går inte att markera allihopa på en gång...

Tackar för tipsen i denna tråd och även andra trådar.

/H

 

Om du vill se bilderna först ska du välja PTP eller kameraläge och sedan öppna programmet Bilder. Där visas de!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...