Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac mini - extra SSD/flash eller ersätta SATA?


Cronica

Rekommendera Poster

1 timme sedan, iMarc säger:

Samsung 860 EVO kostar ca 900kr, sedan verktygen 400kr. Frågan är om det är värt 700kr för att lämna in den och få det gjort. 

 

Upp till dig men jag gjorde det själv. Men jag är utbildad tv-reparatör ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 82
  • Created
  • Senaste svar
1 timme sedan, Axelman säger:

Evon är marknadens bästa konsument-SSD. I datorn klarar den 500 MB/s läs/skriv. Externt i ett USB-3-kabinett ca 400 MB/s läs/skriv. Du kommer inte att märka skillnad. Men jag skulle ha monterat den internt för att slippa ha prylar i onödan utanför. Sen skulle jag inte köpa mindre än 500 GB. Vilket jag gjort till min iMac 2013. Går som ett skott!! 

Så det skiljer bara 100MB/s....

Själv har jag inte ont av en extra pryl bredvid. Har en USB-hubb 3.0 med egen strömförsörjning, så skulle jag kunna låta mus, tangentbord vara på den, och den externa SSD-disken vara direktkopplad till minin. 

Det borde väl göra en enorm skillnad i hastighet jämfört med den 5400 varv interna disken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I stället för ”logic board removal board tool” använde jag två mässingspikar... Gratis... :P  De andra verktygen har jag redan. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det annars med kompatibiliteten vad gäller externa portabla SSD, skulle det funka med den portabla Samsung 500GB disken jag länkade till förut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, iMarc säger:

Så det skiljer bara 100MB/s....

Själv har jag inte ont av en extra pryl bredvid. Har en USB-hubb 3.0 med egen strömförsörjning, så skulle jag kunna låta mus, tangentbord vara på den, och den externa SSD-disken vara direktkopplad till minin. 

Det borde väl göra en enorm skillnad i hastighet jämfört med den 5400 varv interna disken?

ENORM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, iMarc säger:

Hur är det annars med kompatibiliteten vad gäller externa portabla SSD, skulle det funka med den portabla Samsung 500GB disken jag länkade till förut?

Alla USB 3 diskar fungerar i USB 3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ja nu kommer snart en extern Samsung T5, 500GB med posten. :)

Frågan är om man ska klona hela den interna disken till SSD’n, och är Superduper det bästa programmet för det?

Eller är det bäst att tanka ned Mojave och göra en nyinstallation och lägga in alla program igen manuellt (mycket jobb). 

Om jag inte klonar disken, pluggar in den externa, går till skivverktyg, raderar disken, ska jag välja Mac OS Journalförd och välja GUID? Behöver jag partitionera disken i Skivverktyg? Ska jag sedan köra igång installationsprogrammet för Mojave och kan man där välja den externa disken som systemdisk?

Eller ska jag i systemverktyg ändra startskiva till SSD’n och starta om datorn och köra igång installationen den vägen?

Kan tilläggas att jag har en extern disk också som jag kör Time Machine på. 

När SSD’n är klar och systemet funkar fint, är det en bra eller dålig idé att radera den interna mekaniska disken och använda den som Backup? Har även planer på att eventuellt installera Windows med Bootcamp på den interna disken om det går. Många frågor och lite rörigt formulerat, men vore tacksam för bra tips och vägledning hur jag ska göra så inget går fel. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ominstallerat systemet igen, funkar bra men jag kan inte aktivera FileVault.

Skulle jag ha partitionerat disken innan installationen?

Jag antar att jag behöver starta om datorn med Command+R igen, starta Skivverktyg och partitionera disken?

Sen vill jag ju helst ha APFS filsystem.

Men hur går jag tillväga, ska jag starta om med den gamla mekaniska disken och Command+R och fixa detta i Skivverktyg för SSD-disken. Och hur partitionerar jag, hur stor ska systempartitionen vara?

Skärmavbild 2019-04-16 kl. 21.54.12.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...