Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte återskapa via Time Machine/Time Capsule


Der maurer

Rekommendera Poster

Hej

 

Arbetade härrom dagen i ett Worddokument, inloggad på ett universitets Office365. Senare visade min MacBook Pro (2009) en mapp med ett frågetecken på. Hade inte tid att kolla upp det utan la ner skärmen.

 

Följande dag gick det inte att starta upp datorn. Försökte diverse startprocedurer med shift, d och till slut cmd-r. Eftersom vi har en Time capsule så trodde jag det skulle gå smidigt att återskapa via den. Det går bra att logga in på den och man ser en lista med säkerhetskopior. Men när man väljer någon av dessa och går till nästa steg (Välj målplats) så står det att inga TM-säkerhetskopior hittades.

 

Har även testat Skivverktyg. En skivkontroll på HD visar fel som inte kan repareras. Verkar också som HD är helt full men det verkar inte korrekt.

 

Till sist testades även Installera om OS X. Har tydligen 10.11.6. Kommer till ett fönster med en disk som benämns Recovery HD och den är låst. Kommer inte längre här heller.

 

Det kanske finns tusen trådar med detta scenario men jag är mycket tacksam för svar hur jag ska komma vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mapp med frågetecken innebär att datorn inte hittar startsystemet på hårddisken, så din hårddisk har uppenbarligen kraschat. Recovery HD är partitionen med återställningsprogrammet, det du kommer in i när du startar datorn med cmd R. Att inga andra delar av hårddisken syns, visar också på att startsystemet har kraschat. Och du kan inte återställa från TimeMachine för du har just nu ingen fungerande hårddisk att återställa till.

Så det som du bör göra först det är att radera/formatera hårddisken. Börja om på nytt. Förhoppningsvis räcker det med det så du inte behöver byta ut hela hårddisken. Så radera/formatera hårddisken, välj Mac OS journalförd.

Därefter installera Mac OS.
Därefter hämta in din TimeMachine, när du startar en nyinstallerad Mac OS första gången så kommer systemet fråga dig om du har ett tidigare system att läsa in, och det är där och då du väljer att hämta in din TimeMachine.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är hårddisken original (2009) så är den nog inte frisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara dags för ett byte efter 8 år absolut... :) Men jag tycker man kan prova med radera / formatera den först och se om den går igång, men det kanske bara är att ge tillfälligt förlängt liv på en patient som ändå inte till slut överlever...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för svaren.

 

Om hårddisken visar att den gjort sitt, är det någon som har förslag på ny hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En SSD-disk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...