Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur mycket stryk tar datorn av att spela på


walak

Rekommendera Poster

För när jag spelar wow så går fläktarna på max och då kommer funderingarna på om man sliter ut datorn i förväg när datorn arbetar på max Så nu går tankarna på att köpa en iMac och jag vet att mac inte är en spel dator men jag vill ha en mac dator helt enkel

 

Den ´jag har nu

 

MacBook Pro (13 tum, 2016,

Cpu 2,9 GHz Intel Core i5

ram 8 GB 2133 MHz LPDDR3

grafik Intel Iris Graphics 550 1536 MB

 

 

så den jag funderar på att köpa är denna

 

 

iMac 21,5" med Retina 4K-skärm

 

CPU

Intel Core i5 7:e gen. 3.4 GHz

 

 

Max. turbohastighet 3.8 GHz

 

Antal kärnor Fyrkärnig

 

Huvudfunktioner för processor Intel Turbo Boost Technology 2

 

Installerad storlek 8 GB / 32 GB (max)

 

Teknik DDR4 SDRAM

 

Effektiv minneshastighet 2400 MHz

 

Formfaktor SO DIMM 260-pin

 

Typ Hybridenhet Kapacitet 1 x 1 TB Typ av gränssnitt SATA Egenskaper Fusion Drive

 

Bildskärmstyp LED - IPS Diagonal storlek 21.5" Ursprunglig upplösning 4096 x 2304 (4K) Bredbildsskärm Ja Monitoregenskaper LED-bakgrundsbelysning

 

Grafikprocessor AMD Radeon Pro 560 Videominne 4 GB VRAM

https://www.netonnet.se/art/dator/stationara-datorer/all-in-one-dator/apple-imac-21a5-4k-mne02ksa/245641.8942/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat att blåsa ur datorn tex med sådan här? http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator-och-natverk/Tillbehor/Luftspray-2000033264/

 

Den iMac du listar är najs, jag harde gjort två ändringar:

 

- lägg till så du får 16 GB RAM istället för 8. Det går inte (eller, går gör det men det är svårt) att addera RAM i efterhand på 21".

- Dumpa Fusiondrive, satsa på SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat att blåsa ur datorn tex med sådan här? http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator-och-natverk/Tillbehor/Luftspray-2000033264/

 

Den iMac du listar är najs, jag harde gjort två ändringar:

 

- lägg till så du får 16 GB RAM istället för 8. Det går inte (eller, går gör det men det är svårt) att addera RAM i efterhand på 21".

- Dumpa Fusiondrive, satsa på SSD.

 

Tyvärr så finns den inte med 16gb ram där jag tänker köpa den

 

detta med fusiondrive är det dårligt eller? för det testet jag kollade på så låg inte fusiondrive så långt efter ssd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tyvärr så finns den inte med 16gb ram där jag tänker köpa den

 

detta med fusiondrive är det dårligt eller? för det testet jag kollade på så låg inte fusiondrive så långt efter ssd

 

Skilnaden är, enkelt uttryckt, att en SSD är mycket snabbare än en hårddisk och att en fusiondrive är en hårddisk som har en liten inbyggd (och för användaren osynlig) SSD. Sedan gissar fusiondriven, med hjälp av för mig okända algoritmer, vilka filer som vid varje tidpunkt bör finnas på SSD-delen.

 

Så en fusiondrive är aldrig långsammare än en hårddisk och en fusiondrive kan i vissa fall vara lika snabb som en SSD, men aldrig snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Skilnaden är, enkelt uttryckt, att en SSD är mycket snabbare än en hårddisk och att en fusiondrive är en hårddisk som har en liten inbyggd (och för användaren osynlig) SSD. Sedan gissar fusiondriven, med hjälp av för mig okända algoritmer, vilka filer som vid varje tidpunkt bör finnas på SSD-delen.

 

Så en fusiondrive är aldrig långsammare än en hårddisk och en fusiondrive kan i vissa fall vara lika snabb som en SSD, men aldrig snabbare

Okej då vet jag men om jag skulle köpa den imagen jag undrade om skulle det bli någon prestanda ökning? eller det kanske inte blir så stor skillnad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej då vet jag men om jag skulle köpa den imagen jag undrade om skulle det bli någon prestanda ökning? eller det kanske inte blir så stor skillnad

 

1 TB fusiondrive innehåller 32 GB SSD, de större modellerna (2 eller 3 TB) innehåller 128 GB SSD, vilket innebär att du måste skyffla mer data till/från disk får att märka skillnad. Du bör också vara medveten om att datorns RAM (i ditt fall 8 GB) kan sparas på disken och att det rimligtvis är högprioriterat. Bärbara datorer har/hade den funktionen, jag är osäker på om den finns/fanns på stationära. Det handlar om att om batteriet tar slut i viloläge så ska datorn snabbt kunna återställas från ett ickeflyktigt minne.

Se fusiondrive som en vanlig hårddisk med ett extra cacheminne av varierande storlek.

 

Jag skulle säga att oavsett vad som krävs av lagringsskäl så ska du välja SSD eller minst 2 TB fusiondrive.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

1 TB fusiondrive innehåller 32 GB SSD, de större modellerna (2 eller 3 TB) innehåller 128 GB SSD, vilket innebär att du måste skyffla mer data till/från disk får att märka skillnad. Du bör också vara medveten om att datorns RAM (i ditt fall 8 GB) kan sparas på disken och att det rimligtvis är högprioriterat. Bärbara datorer har/hade den funktionen, jag är osäker på om den finns/fanns på stationära. Det handlar om att om batteriet tar slut i viloläge så ska datorn snabbt kunna återställas från ett ickeflyktigt minne.

Se fusiondrive som en vanlig hårddisk med ett extra cacheminne av varierande storlek.

 

Jag skulle säga att oavsett vad som krävs av lagringsskäl så ska du välja SSD eller minst 2 TB fusiondrive.

 

Tack för svaret men nu undrade jag om det skulle bli någon märkbar prestanda ökning mellan min macbook pro och imacen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack för svaret men nu undrade jag om det skulle bli någon märkbar prestanda ökning mellan min macbook pro och imacen

 

Kan inget om prestandaskillnaderna, men separat grafik avlastar ju CPU och RAM en del, annars lite snabbare processor (sett endast till klockfrekvens) och RAM. Förutsatt att det är en SSD i nuvarande dator så antar jag att imacen riskerar att kännas långsammare i en jämförelse ombud trycker in en liten (1 TB) fusiondrive, men det beror bland annat hur snabba gränssnitt lagringsenheterna har i de olika datorerna.

 

Gällande fläktar som snurrar så bör imacen vara lite tystare då den inte behöver vara lika kompakt utformad, vilket bör sprida värmen bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tyvärr så finns den inte med 16gb ram där jag tänker köpa den

 

detta med fusiondrive är det dårligt eller? för det testet jag kollade på så låg inte fusiondrive så långt efter ssd

Köp den vi Apple.se då. Jag hade aldrig köpt en dator 2017 med 8 GB RAM. :)

 

På frågan om fusiondrive har du redan fått svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fusion Drive är en kompromiss mellan fart och utrymme. Med tanke på hur galet snabb de nyaste SSD-diskarna som är baserade på PCIe-Flash så är det värt att satsa på en större sådan och lägga lagring på en extern vanlig hårddisk. Det är samma typ av SSD både på FusionDriven och Flashdisken ( SSD ). De nyaste Flash-diskarna är typ 20 gånger snabbare än en vanlig mekanisk hårddisk och ca fem gånger snabbare än en vanlig SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fusion Drive är en kompromiss mellan fart och utrymme. Med tanke på hur galet snabb de nyaste SSD-diskarna som är baserade på PCIe-Flash så är det värt att satsa på en större sådan och lägga lagring på en extern vanlig hårddisk. Det är samma typ av SSD både på FusionDriven och Flashdisken ( SSD ). De nyaste Flash-diskarna är typ 20 gånger snabbare än en vanlig mekanisk hårddisk och ca fem gånger snabbare än en vanlig SSD.

 

Men om jag nu ändå skulle köpa den imacen med 1tb Fusion Drive är det så då att den kommer bli flaskhallen i datorn

 

För det jag gör med datorn är internet och spelar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men om jag nu ändå skulle köpa den imacen med 1tb Fusion Drive är det så då att den kommer bli flaskhallen i datorn

 

För det jag gör med datorn är internet och spelar

 

Troligen är det inte ett problem. Men jag föredrar att tänka ett steg till och inte bara köpa nåt som fungerar idag. En dator har man några år. Risken är nog större att 8 GB RAM kan bli en "flaskhall". :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Troligen är det inte ett problem. Men jag föredrar att tänka ett steg till och inte bara köpa nåt som fungerar idag. En dator har man några år. Risken är nog större att 8 GB RAM kan bli en "flaskhall". :whistling:

 

Ska nog köpa 27 dummare istället så kan jag uppgradera ram minnet när det kommer behövas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fusion Drive är en kompromiss mellan fart och utrymme. Med tanke på hur galet snabb de nyaste SSD-diskarna som är baserade på PCIe-Flash så är det värt att satsa på en större sådan och lägga lagring på en extern vanlig hårddisk. Det är samma typ av SSD både på FusionDriven och Flashdisken ( SSD ). De nyaste Flash-diskarna är typ 20 gånger snabbare än en vanlig mekanisk hårddisk och ca fem gånger snabbare än en vanlig SSD.

 

Hur snabba är, inklusive anslutningsflaskhallar, SSD-delen i Apples fusiondiskar jämfört med Apples SSD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska vara samma hastighet på läs och skriv ca 2000 MB/s. Sen dalar farten ner till mekanisk hårddiskhastighet 100 MB/s. Drabbar främst stora filer och ickeprioriterade program och diverse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska vara samma hastighet på läs och skriv ca 2000 MB/s. Sen dalar farten ner till mekanisk hårddiskhastighet 100 MB/s. Drabbar främst stora filer och ickeprioriterade program och diverse.

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ska nog köpa 27 dummare istället så kan jag uppgradera ram minnet när det kommer behövas

Bra val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisk-delen i en Fusion Drive används för de program och dokument som man inte använder så ofta. Operativsystemet ligger på SSD och de mest använda programmen och dokumenten ligger också där samt den skyfflar över arbetsminne till SSD:n. Se en Fusion Drive som en arbetsenhet (SSD) och en arkivenhet (hårddisken).

Jag har en SSD 256 Gb i min Macbook Pro och ca hälften använt (ca 128 Gb använt alltså) vilket motsvarar SSD-enheten i den större Fusion Drive. Det är säkert bara ca 30 procent av de dokument och lagring jag har som jag använder frekvent (typ 40 Gb alltså). Jag har 8Gb RAM och det räcker för mig, men jag spelar inte. :)

Rekommenderade specifikationer för WoW (inte minimum nu, utan rekommenderade för en bra spelupplevelse) är 8Gb RAM och 42Gb lagringsutrymme på hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisk-delen i en Fusion Drive används för de program och dokument som man inte använder så ofta. Operativsystemet ligger på SSD och de mest använda programmen och dokumenten ligger också där samt den skyfflar över arbetsminne till SSD:n. Se en Fusion Drive som en arbetsenhet (SSD) och en arkivenhet (hårddisken).

 

Jag har en SSD 256 Gb i min Macbook Pro och ca hälften använt (ca 128 Gb använt alltså) vilket motsvarar SSD-enheten i den större Fusion Drive. Det är säkert bara ca 30 procent av de dokument och lagring jag har som jag använder frekvent (typ 40 Gb alltså). Jag har 8Gb RAM och det räcker för mig, men jag spelar inte. :)

 

Rekommenderade specifikationer för WoW (inte minimum nu, utan rekommenderade för en bra spelupplevelse) är 8Gb RAM och 42Gb lagringsutrymme på hårddisken.

 

 

 

Undrar hur det blir då eftersom jag spelar wow och och det kräver 40gb men det lär ju inte räcka eftersom 1tb Fusion Drive bara har en 32gb ssd men det kanske är så att även om spelet kräver 40gb så använder man inte 40gb hela tiden när man spelar??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Undrar hur det blir då eftersom jag spelar wow och och det kräver 40gb men det lär ju inte räcka eftersom 1tb Fusion Drive bara har en 32gb ssd men det kanske är så att även om spelet kräver 40gb så använder man inte 40gb hela tiden när man spelar??

Nej, den behöver inte det hela tiden.

 

Edit: men jag hade verkligen lagt några mer kronor på att köpa en SSD och 16 GB RAM (som sagt). Om du nu ändå köper ny. På sikt blir det bättre. För, ska du köpa ny snart igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisk-delen i en Fusion Drive används för de program och dokument som man inte använder så ofta. Operativsystemet ligger på SSD och de mest använda programmen och dokumenten ligger också där samt den skyfflar över arbetsminne till SSD:n. Se en Fusion Drive som en arbetsenhet (SSD) och en arkivenhet (hårddisken).

 

Jag har en SSD 256 Gb i min Macbook Pro och ca hälften använt (ca 128 Gb använt alltså) vilket motsvarar SSD-enheten i den större Fusion Drive. Det är säkert bara ca 30 procent av de dokument och lagring jag har som jag använder frekvent (typ 40 Gb alltså). Jag har 8Gb RAM och det räcker för mig, men jag spelar inte. :)

 

Rekommenderade specifikationer för WoW (inte minimum nu, utan rekommenderade för en bra spelupplevelse) är 8Gb RAM och 42Gb lagringsutrymme på hårddisken.

 

 

Liten detalj bara men allt ligger väl på hårddiskdelen? Och det viktigaste finns också på SSD-delen?

 

 

Undrar hur det blir då eftersom jag spelar wow och och det kräver 40gb men det lär ju inte räcka eftersom 1tb Fusion Drive bara har en 32gb ssd men det kanske är så att även om spelet kräver 40gb så använder man inte 40gb hela tiden när man spelar??

 

Med tanke på att en Volkswagens DSG-låda med god säkerhet kan gissa nästa växel (50 % sannolikhet) och "förbereda" den (vilket ger behagligare växlingsupplevelse) så borde väl Apple kunna gissa vilka 32 av 40 GB som troligast kommer behövas snart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, den behöver inte det hela tiden.

 

Edit: men jag hade verkligen lagt några mer kronor på att köpa en SSD och 16 GB RAM (som sagt). Om du nu ändå köper ny. På sikt blir det bättre. För, ska du köpa ny snart igen?

 

Eftersom jag kommer köpa 27 tummaren så kan jag uppgradera ram minnet senare med tanke på vad apple ta för att uppgradera minnet så det är detta med ssd som jag får fundera på

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt används inte hela tiden, jag minns min ungdom då man spelade äventyrsspel på disketter, och olika disketter innebar olika "kapitel" i spelet, så man bytte diskett vid behov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha

 

Allt används inte hela tiden, jag minns min ungdom då man spelade äventyrsspel på disketter, och olika disketter innebar olika "kapitel" i spelet, så man bytte diskett vid behov.

Haha jag det kommer man ihåg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liten detalj bara men allt ligger väl på hårddiskdelen? Och det viktigaste finns också på SSD-delen?

 

En Fusion drive ses av systemet som 1 diskenhet där vissa delar är snabbare än andra. OSX/MacOS skyfflar filer (eller egentligen delar av filer, block) mellan snabb/långsam del vid behov, på ett ganska smart sätt. Filer lagras inte dubbelt. Andra hybridlösningar, exempelvis Seagate SSHD, som jag har ett par stycken, är inte lika smarta, har mindre SSD, och lagrar allt på hårddisken och har SSD-delen främst som halvintelligent cache. (mycket bättre än vanlig hårddisk, men inte som fusion drive).

När Fusion drive kom (10.8?) satte jag ihop en 40GB SSD (Intels gamla V25-budget-SSD) och en 160GB slö-som-grisen-hårddisk. Resultatet blev skitbra. Ca 200GByte blev min fusion drive totalt (minus sedvanligt formateringshärj). Min erfarenhet var att system, program, mapplistningar och itunes/iphoto-"thumbnails" laddade snabbt från SSD-delen. Det var rätt sällan man hörde hårddisken knattra nämnvärt vid dagligt användande. Vid skrivningar så hamnar filerna först på SSD, så skriver man inte väldigt stora filmfiler (typ) så går det riktigt fort. Installation av program likaså.

 

Jag tror absolut att WOW funkar utmärkt från 2TB Fusion drive, kan inte tänka mig annat, även 1TB borde funka fint med tanke på mina erfarenheter av 40GB jättelångsam Fusion-drive-SSD.

 

(Kan tillägga att jag tycker illa om extern lagring och tycker man ska försöka få så stor intern lagring som möjligt - givetvis efter ekonomi och behov också).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...