Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Var köpa Macbook Pro 2016?


starsmaker

Rekommendera Poster

Efter några år utan Mac pillade jag på en förra veckan och blev sugen. Så nu ska jag införskaffa en Macbook Pro. Grejen är den att jag helst inte vill lägga ut 15 papp. Det viktigaste för mig är att datorn inte laggar när jag har många flikar och program öppna, vilket Mac inte brukar göra.

 

Till saken. Jag skulle kunna köpa förra årets modell, jag vill helst inte ha adaptrar. Men var kan man köpa dem? Vill inte ha en begagnad dator då jag inte är säker på hur den har hanterats.

 

Har kollat Macoteket, Digital Inn utöver de vanliga som Apple, Elgiganten osv...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förra årets modell brukar bara finnas i liten omfattning just vid modellbytet hos vanliga Applenissar. Så här långt efter modellbytet blir det stormarknader typ Mediamarkt som suger upp restlager och prånglar ut. Det är bara att leta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, som Axelman skrev så är det typ Mediamarkt, Elgiganten osv. Kanske Dustin, CDON, NetOnNet? Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja köp inte 2016 MBP Touch bar. Köp den innan isf.

De som kom med Touch bar är inget vidare, dålig batteritid, hemska tangentbord (knappar som fastnar) etc... dyra donglar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat runt, men det blir i princip billigare att köpa en ny Macbook Pro från Apple, plus att jag får Beats hörlurar med.

 

Är 16GB värt priset? Tänkte 256GB och 16GB ram, men det blir saftigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat runt, men det blir i princip billigare att köpa en ny Macbook Pro från Apple, plus att jag får Beats hörlurar med.

 

Är 16GB värt priset? Tänkte 256GB och 16GB ram, men det blir saftigt...

Du ska absolut inte ha lägre än 16 GB RAM, om du frågar mig. Men, vad ska du använda datorn till? Ska du bara surfa runt och skriva mail så kan du absolut köpa med 8 GB RAM. Lagring samma, ska du lagra mycket foton osv, köp så stor disk du har råd med (men glöm ändå inte att ha backup).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat runt, men det blir i princip billigare att köpa en ny Macbook Pro från Apple, plus att jag får Beats hörlurar med.

 

Är 16GB värt priset? Tänkte 256GB och 16GB ram, men det blir saftigt...

 

Dessvärre går det inte att uppgradera RAM i efterhand så 16 GB är att rekommendera för framtiden.

...

Sen är det nyaste PCIe-baserade SSD-tekniken i dessa datorer som är typ fem gånger snabbare än den vanliga tekniken. Som är fem gånger snabbare än mekanisk hårddisk. 128 GB blir för litet. Tänk så här:

En grunduppsättning med OS X och program drar väl ca 20 GB. Sen ska du ha minst 20 GB ledigt utrymme. Då återstår 80 GB att använda med en 128 GB disk. 210 GB om du köper 256 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för input. Då blir det nog 256GB och 8GB RAM. Runt 20 papp är ju väldigt mycket pengar för en dator, för mig. Men den räcker väl hoppas jag! Min förra, Macbook 2008 white (modellen innan unibody) höll i 5 år (skärmen, backlight, dog, men datorn i sig funkar). Så ja, man får väl se det lite som en investering...

 

Jag tänker surfa, göra kontorsarbete, se på film, lyssna på musik, kanske lite Photoshop och spela något spel via Steam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min förra, Macbook 2008 white (modellen innan unibody) höll i 5 år (skärmen, backlight, dog, men datorn i sig funkar).

 

Detta går att åtgärda, gissar att det är på din som på många andra - kabeln mellan logickortet och invertern i skärmen gnags av efter användning.

Byt den lilla sladden, så har du ljus igen på skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för input. Då blir det nog 256GB och 8GB RAM. Runt 20 papp är ju väldigt mycket pengar för en dator, för mig. Men den räcker väl hoppas jag! Min förra, Macbook 2008 white (modellen innan unibody) höll i 5 år (skärmen, backlight, dog, men datorn i sig funkar). Så ja, man får väl se det lite som en investering...

 

Jag tänker surfa, göra kontorsarbete, se på film, lyssna på musik, kanske lite Photoshop och spela något spel via Steam.

Hoppas du blir nöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja köp inte 2016 MBP Touch bar. Köp den innan isf.

De som kom med Touch bar är inget vidare, dålig batteritid, hemska tangentbord (knappar som fastnar) etc... dyra donglar

Så den här är inte en bra ide att slå till på då? https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/MACBPMLH32KSA/macbook-pro-15-rymdgra

Är donglarna dyrare till den än till nuvarande MacBook Pro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så den här är inte en bra ide att slå till på då? https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dator/MACBPMLH32KSA/macbook-pro-15-rymdgra

Är donglarna dyrare till den än till nuvarande MacBook Pro?

 

Ser väl ut att vara ett klipp tycker jag. Och jag vet inte vad för donglar ni pratar om. Den billigaste MBP 13" har begränsat med portar 2 st, vilket skapar behovet av en USB/Thunderboltdocka. 15" har 4 st Thunderbolt/USB-portar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att svara lite på vissa frågor som ställts i tråden samt förtydliga dongel frågan:

 

2017 Modellen av MBP 15" som jag har har bra batteritid inga problem med tangenter etc, donglar/adaptrar kostar lika oavsätt modell du skall ju ha usb-c kontakter in till datorn, ingen skillnad på 2016 och 2017 där. Jag har endast en USB hubb från satechi som har hdmi ut 4k 30hz samt två usb-3 typ a portar och en usb-c in. fungerar perfekt för mig och den behöver jag endast hemma.

 

Här finns även min egen recension av datorn jag köpte om det kan vara till någon hjälp:

https://forum.macworld.se/topic/182570-recension-av-nya-mbp-15-2017-kaby-lake/?do=findComment&comment=1877956

 

 

Skulle jag köpa en dator idag skulle jag inte vilja ha mindre än 16gb ram för att vara framtidssäkrad, men som sagt priset kan bli lite häftigt för många.

 

Hoppas du blir nöjd med ditt köp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

MacBook Pro - 2,2GHz QC 16GB 256GB 15 tum finns ju fortfarande ny på Elgiganten och NetonNet för 18790 kr. Köpte själv den för ett par månader sedan - eftersom jag ville ha magsafe, usb3 och thunderboltkontakter och slippa donglar.. Kör photoshop varje dag och redigera film är inga problem. Det enda som kändes konstigt var att köpa en ny dator som kom i mitten av 2015, men jag har kommit över det nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...