Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Alla SMS går till alla i familjen


Pretorian

Rekommendera Poster

Av någon anledning har meddelanden börjat skickas till alla i familje. Jag svarar på ett från X men det skickas till Y.

 

Dessutom kommer ett utomstående meddelanden som ska till X kommer till mig istället.

 

Vad händer?

 

När jag går in på Meddelande-inställningar i min telefon så finns alla familjens nummer valbara. Jag har alla urbockade.

 

Ska alla i familjen ha ett eget Apple-id?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, alla i familjen ska ha ett eget Apple ID, det är Apple ID't som kopplar ihop de olika enheterna så att de får samma meddelanden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det säger sig självt att varje individ ska ha ett eget Apple-ID eftersom iMessage använder det för att identifiera var meddelandet ska skickas. Tänk om du och alla dina grannar hade samma adress. Hur ska brevbäraren veta vem som ska vilket brev

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan illustrera det enkelt - jag bytte nyligen mobilnr. Jag loggade ut från Apple ID och FaceTime på min telefon, och sen loggade jag in igen, med mitt nya mobilnr. När jag kollar i min Mac i Meddelanden och FaceTime så ser jag mitt nya mobilnr, fast jag har inte ändrat det i Macen, jag har inte gjort någonting i Macen. Den fick mitt nya mobilnr från min telefon... för Macen är inkopplad på samma Apple ID.

Går jag in på mitt Apple ID på webben ser jag också mitt mobilnr, fast jag inte har ändrat det på webben, det enda jag gjorde var att jag bytte i telefonen, sen fick allt som var inkopplad på samma Apple ID också det nya numret - det hände av sig självt.

Det är så Apple ID fungerar, det vet om alla nummer som är kopplat till Apple ID't, och om ett nummer ändras i en telefon eller så så uppdateras andra enheter automatiskt med det som har samma Apple ID.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...