Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stäng av brandväggen i din Mac...


Alix

Rekommendera Poster

Brandväggen mjuk- eller hårdvarubaserad är inte bättre än den konfigurationen du sätter, Min liknelse brukar vara en ytterdörr, men i detta fall skulle jag kanske säga en kattlucka i en låst ytterdörr, antingen har du en kattlucka som bara släpper in din katt som du givit ett halsband som låser upp den. Eller så kör du utan brandvägg så att vilken katt som helst kan komma in.

 

Sen om det är din katt eller grannens som har sovit i din säng, skitit i kattlådan och ätit kattmaten ja det vet du inte om du inte är hemma och övervakar huset eller sätter upp kameror etc (logg analyserar, har aktiv övervakning på ditt nätverk etc)

 

Man får givetvis göra som man vill, och om man använder en mjukvarubaserad brandvägg som är inbyggd i os x eller om man väljer en hårdvarubaserad eller någon annan mjukvarubaserad spelar ingen roll, konfigurera den för att endast ta emot inkommande för de tjänster du vill nyttja och stäng alla andra så är du säkrare än du var innan. Det är fakta inte tyckande. Sedan om just du eller Macanvändare generellt löper lägre risk för attacker vill jag inte uttala mig om men risken för att bli attackerad är aldrig 0 oavsätt operativsystem eller plattform.

 

Att säga att en konfigurera brandvägg inte tillför säkerhet till en dator, visar bara för bristande förståelse för hur man kan göra datorintrång samt hur nätverk inom datorvärden fungerar.

 

Bifogar en liten länk till Nist.gov för er som vill fördjupa er lite https://www.nist.gov/publications/protecting-information-systems-firewalls-revised-guidelines-firewall-technologies-and

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[+] :yeahbaby:

 

Nej, precis, varför skulle det göra det? :D;)

Ja, det var det jag undrade över, och därför frågade. Var intresserad av att höra vilket scenario du såg framför dig. Det kan bara du svara på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Ja, det var det jag undrade över, och därför frågade. Var intresserad av att höra vilket scenario du såg framför dig. Det kan bara du svara på.

Jag behagade skämta med mig själv eftersom jag har nedanstående (inramad) inställning (vilket är fullt rimligt givet Gatekeepers funktion):

 

post-28798-0-11953900-1504547440_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Alix fråga är viktig sett ur en praktisk synvinkel. Hur många har upplevt ett intrång i Macen? Hur många har rapporterat det på forumet? Hur många har vi hört talas om överhuvudtaget som har fått sin Mac besökt olovandes? Svaret är nästan helt obefintlig rapportering. Det som förekommer är svepande notiser "om att någon någonstans har haft något".

...

Det föranleder mig inte att stänga av brandväggen eller dra ned på försiktigheten. Körde en Winburk för några år sedan på ett jobb med en mjukvarubrandvägg konfigurerad för att rapportera olovlig verksamhet. Du milde tid vad det plingade och tjoade i den! Det lär inte vara mindre nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Alix fråga är viktig sett ur en praktisk synvinkel. Hur många har upplevt ett intrång i Macen? Hur många har rapporterat det på forumet? Hur många har vi hört talas om överhuvudtaget som har fått sin Mac besökt olovandes? Svaret är nästan helt obefintlig rapportering. Det som förekommer är svepande notiser "om att någon någonstans har haft något". ...

Tack!!! Äntligen (now is the time for debunking the urban legend). :kramis:

 

... Det föranleder mig inte att stänga av brandväggen eller dra ned på försiktigheten. ...

Inte mig heller. Särskilt inte som jag inte har några problem av att brandväggen är på. Då spelar det ingen roll om den gör någon nytta eller ej. Att ta det säkra före det osäkra. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!!! Äntligen (now is the time for debunking the urban legend). :kramis:

 

 

Nja, vet int ja. Men det är ju alltid intressant när man ställer frågan som ingen tänkte på för att det verkar så uppenbart. Jag är ju en långkörare och tillbringar för mycket tid här men kan konstatera att upplevda och/eller dokumenterade intrång lyser med sin frånvaro. Då är vi mer drabbade av virus.

 

 

 

viannen_16.gif

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, vet int ja. Men det är ju alltid intressant när man ställer frågan som ingen tänkte på för att det verkar så uppenbart. Jag är ju en långkörare och tillbringar för mycket tid här men kan konstatera att upplevda och/eller dokumenterade intrång lyser med sin frånvaro. Då är vi mer drabbade av virus.

 

 

 

viannen_16.gif

 

 

I bästa fall beror de uteblivna problemen på att alla macanvändare aktiverar sina brandväggar. Jag tror verkligen inte att det är så, men det spelar väl egentligen ingen roll. Huvudsaken är att det funkar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...