Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Höger-/sekundärklick öppnar Dashboard


p e t t e r

Rekommendera Poster

Hej, håller på att bli tokig i jakten på någon osynlig inställning som gör att högerklick/sekundärklick-funktionen öppnar dashboard istället för en högerklicksmeny.

 

Min gamla Macbooks styrplatta strulade så jag lånade en extern mus, med högerknapp, och det var då jag upptäckte detta problem. Nu sitter jag här med en splitterny Macbook Pro (2016) och trodde det var slut med denna oönskade effekt, men tydligen har den här buggen följt med i överföringen från min gamla dator, för när jag nu tvåfinger-klickar på min styrplatta: vips, så dyker dashboard upp!

 

Jag har gått in i Systeminställningar/Mission Control, sett till att inget kortkommando ('-') är valt för Dashboard. Jag har även testat att välja en av de obefintliga F-tangenterna som kortkommando, men även med ett annat kortkommando valt så fortsätter sekundärklickning att även den fungera som genväg till Dashboard.

 

Jag har även gått in i Systeminställningar/Styrplatta och avaktiverat, sedan återaktiverat, Sekundärklicka-inställningen.

 

Det enda som fungerar är att i Systeminställningar/Mission Control välja Dashboard: Av. Då fungerar äntligen sekundärklickningen som just en sekundärklickning, och jag får en 'högerklicksmeny' när jag klickar med två fingrar. Men då har jag ju ingen åtkomst alls till Dashboard, som jag ändå använder en del!

 

För att vara tydlig: min ideala setup är alltså att ha Dashboard som ett separat område som jag kommer åt genom att trefinger-svepa, men att genom tvåfinger-klicka alternativt högerklicka på mus få åtkomst till högerklicksmeny. Detta borde av allt jag läst vara normalinställningen, så varför kan jag inte få det så?

 

OBS: Jag är medveten om att Ctrl+klick fungerar som sekundärklickning. Det är så jag för närvarande opererar, men skulle gärna alltså vilja ha det enklare enhandsalternativet med. Framför allt när jag använder en extern mus som har en högerknapp så är det svårt att vänja av handen med att använda den.

 

Hoppas jag har varit tydlig nog för att få hjälp!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...