Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpråd Imac för filmredigering


morbidhans85

Rekommendera Poster

Tack för alla svar som klargjort lite saker för mig :)

 

Jag tror att jag har bestämt mig för att köra på följande:

 

iMac 27"

* 4,2 GHz fyrkärnig sjunde generationen Intel Core i7, Turbo Boost upp till 4,5 GHz

 

* 8 GB 2400 MHz ddr4 +

​​

Istället för:

  • iMac 27"

    * 4,2 GHz fyrkärnig sjunde generationen Intel Core i7, Turbo Boost upp till 4,5 GHz

    * 32 GB 2400 MHz ddr4

    • * 512 GB SSD
    • * Radeon Pro 580 med 8 GB grafikminne
    • = 34.465 kr (studentpris på apple).

  • Vill jag även ha 64 GB RAM senare, kan jag ju byta 2x4GB RAM till ännu ett 2x16GB, för samma pengar som om jag uppgraderar till 32GB RAM på apple på en gång! :)

Hojta gärna till om ni har funderingar eller fler tips!

Hittade även denna video på hur man sätter in RAM i nya iMac. Är det så enkelt som det ser ut att vara så är det ju jätteskönt. https://9to5mac.com/2017/06/21/how-to-upgrade-ram-2017-5k-imac-video/

Jag har identiskt med det du funderar på - är supernöjd!

 

Det är riktigt enkelt att sätta i mer minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har identiskt med det du funderar på - är supernöjd!

 

Det är riktigt enkelt att sätta i mer minne.

 

Skönt att höra! :D Är det samma RAM du köpt till extra också (det jag länkade till webhallen)?

 

Använder du till videoredigering eller animering? eller vad har du din dator till? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Skönt att höra! :D Är det samma RAM du köpt till extra också (det jag länkade till webhallen)?

 

Använder du till videoredigering eller animering? eller vad har du din dator till? :)

Jag köpte dessa: https://www.dustinhome.se/product/5010970172/ddr4?ssel=false

 

Jag använder datorn till musik (i Logic pro), men kommer att göra enklare videoredigering (något min gamla dator också hade klarat i och för sig).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

:ThumbsUp:

Så, man kan väl säga att jag inte stressat datorn lika hårt som du kommer göra med video. Men, jag tror du blir nöjd. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, man kan väl säga att jag inte stressat datorn lika hårt som du kommer göra med video. Men, jag tror du blir nöjd. :)

 

Tack. Jag tror jag blir nöjd också. Om jag märker att jag behöver mer RAM än 40 GB finns ju möjligheten att köpa mer :) (tror 40 räcker långt, kört med 32 på skolans pc-laptops tidigare).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack. Jag tror jag blir nöjd också. Om jag märker att jag behöver mer RAM än 40 GB finns ju möjligheten att köpa mer :) (tror 40 räcker långt, kört med 32 på skolans pc-laptops tidigare).

Absolut, 40 räcker nog långt.

 

Det jag gjorde, som jag fick tips om var att jag satte befintliga minnet på plats 3 och 4 och de ny större på plats 1 och 2. Det var något med minnesbussarna, att de stora minnesmodulerna skulle sitta "först". Det där är jag inte man nog att förklara, men jag gjorde iallafall det när jag satte i de nya minnena. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut, 40 räcker nog långt.

 

Det jag gjorde, som jag fick tips om var att jag satte befintliga minnet på plats 3 och 4 och de ny större på plats 1 och 2. Det var något med minnesbussarna, att de stora minnesmodulerna skulle sitta "först". Det där är jag inte man nog att förklara, men jag gjorde iallafall det när jag satte i de nya minnena. :)

 

Tack för tipset! Jag läste något om det också när jag letade efter info förut. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack för tipset! Jag läste något om det också när jag letade efter info förut. :)

Topp! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När RAM-minnet tar slut och datorn börjar skriva till hårddisken sk chachefiler så ser man det i Aktivitetskontrollen/Minne. Växelfilen berättar om du saknar minne. Går den upp till GB på en dag är det behov av mer RAM. Den kan tillfälligtvis bli större än några MB utan att det är behov av mer RAM.

...

Det fina i kråksången med hypersnabb hårddisk är att tillfälliga filer hanteras blixtsnabbt och datorn beter sig som om det finns mer RAM. Med en mekanisk disk skulle det bli mycket mer väntetid på att disken ska spinna upp och sen skriva och läsa i snigelfart och den sk badbollen skulle ge gråa hår i förtid.

 

Om Aktivitetskontrollen

https://support.apple.com/sv-se/HT201464

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder en gammal MacBook Air från 2011 och redigerar video på med 256 GB flashdisk och 4 GB RAM. Det funkade så där tills jag köpte en extern lagringsenhet från Lacie med två mekaniska 4TB hårdiskar och Thunderboltkoppling vilken jag kör i Raid 0. Allt material ligger på den externa disken när jag redigerar och det funkar bra. Arbetar i Final Cut Pro X och ibland använder jag Plural Eyes för att lägga ihop olika kameravinklar och externt ljud med varandra. Har även anslutit en extern 27" Apple skärm via Thunderbolt till datorn för att se lite bättre vad jag gör. Detta sagt om video i 1080p och häftigare video än så tror jag inte min utrustning klarar.

 

Nästa gång blir det köp av en iMac förmodligen. Bland det viktigaste för en videoredigerare är videokortet i datorn - köp det bästa. När det kommer till processorn rekommenderas en i7-processor. RAM-minne bör nog vara minst 16 GB. Flashdisk rekommenderas men det räcker förmodligen med 256 GB till operativsystem och mjukvara för videoredigering och så koppla till en extern lagringsenhet via Thunderbolt så som jag gjort och ha arbetsmaterialet på den. Min externa Thunderboltdisk gav jag lite drygt 7000kr för och jag kan lagra 4 TB på den vilket blir svårt att uppnå med intern disk i iMac om det ens är möjligt idag. Finns lösa diskar att köpa till den externa lagringsenheten om man vill ha att byta med och det går att koppla ihop fler lagringsenheter via Thunderbolt om man vill ha ett ännu snabbare system. Idag finns samma disk jag köpte att köpa för drygt 5000 kr från Dustin home:

 

https://www.dustinhome.se/product/5010994991/2big-thunderbolt-2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder en gammal MacBook Air från 2011 och redigerar video på med 256 GB flashdisk och 4 GB RAM.

Tar det inte gaaaalet lång tid när du ska lägga på en effekt eller koda ut filmen till något komprimerat format? En MBA är ju inte direkt snabb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar det inte gaaaalet lång tid när du ska lägga på en effekt eller koda ut filmen till något komprimerat format? En MBA är ju inte direkt snabb.

 

 

Det är inte världens snabbaste dator men den gör jobbet bra ändå, det den klarar av. Koda ut en film är ju inget jag behöver sitta och vänta på utan datorn sköter detta på egen hand när jag är på jobbet eller sover. Det finns några effekter i Final Cut Pro X jag inte kan använda och det är en del 3D textat som används till inledningar etc, för övrigt funkar allt annat i effektväg. Jag tror inte Apple skulle tillåta mig att installera Final Cut Pro X om datorn inte skulle klara av programmet.

 

Oftast arbetar jag med formatet h.264 som jag gör om till Apples ProRes-format och det funkar bra att jobba med men det ger väldigt stora filer i ProRes. Grovt räknat kanske 1 GB h.264 blir 35 GB ProRes men eftersom jag har så stor lagringsvolym på min externa lagringsenhet är det inga problem.

 

När redigeringen är klar gör jag en master i ProRes via Final Cut Pro X och går alltså från ProRes till ProRes när jag gör det. Efter det kör jag mastern genom Compressor och väljer oftast h.264 som slutresultat.

 

Min erfarenhet är att kamera och objektiv betyder mer för slutresultatet än vad datorns hård och mjukvara gör. Jag använder för tillfället en Panasonic GH3 med några riktigt bra objektiv till den video som har bäst kvalité. Övrig video kör jag med min iPhone 6 och det blir rätt bra det också om det finns bra belysning i scenen. Tyvärr inget drömläge att använda video från min GH3 och iPhone 6 då den första producerar 24, 25 eller 50 bilder per sekund och iPhone 6 levererar 30 bilder per sekund. Det finns en funktion i FinalCut Pro X som kan lägga ihop 30 och 25 bilder per sekund men det blir bättre med ett och samma format från början eller i alla fall 50 och 25 bilder per sekund då 50 delat med två blir 25.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Det är inte världens snabbaste dator men den gör jobbet bra ändå, det den klarar av. Koda ut en film är ju inget jag behöver sitta och vänta på utan datorn sköter detta på egen hand när jag är på jobbet eller sover. Det finns några effekter i Final Cut Pro X jag inte kan använda och det är en del 3D textat som används till inledningar etc, för övrigt funkar allt annat i effektväg. Jag tror inte Apple skulle tillåta mig att installera Final Cut Pro X om datorn inte skulle klara av programmet.

Om du har det som hobby så fattar jag, har du företag så verkar det jobbigt att exportera ut en fil för att kunden vill ha en pytteliten ändring och din nya kund vill se ett första utkast - idag. :) Kör du professionellt?

 

 

Min erfarenhet är att kamera och objektiv betyder mer för slutresultatet än vad datorns hård och mjukvara gör. Jag använder för tillfället en Panasonic GH3 med några riktigt bra objektiv till den video som har bäst kvalité. Övrig video kör jag med min iPhone 6 och det blir rätt bra det också om det finns bra belysning i scenen. Tyvärr inget drömläge att använda video från min GH3 och iPhone 6 då den första producerar 24, 25 eller 50 bilder per sekund och iPhone 6 levererar 30 bilder per sekund. Det finns en funktion i FinalCut Pro X som kan lägga ihop 30 och 25 bilder per sekund men det blir bättre med ett och samma format från början eller i alla fall 50 och 25 bilder per sekund då 50 delat med två blir 25.

Absolut, det är som med musik - skit in skit ut. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har det som hobby så fattar jag, har du företag så verkar det jobbigt att exportera ut en fil för att kunden vill ha en pytteliten ändring och din nya kund vill se ett första utkast - idag. :) Kör du professionellt?

 

 

Absolut, det är som med musik - skit in skit ut. :)

 

Jag kör som hobby. Det skulle inte bära sig att arbeta professionellt med den dator jag har. Däremot är kameran helt OK att använda professionellt.

 

Jag har jobbat professionellt med annan utrustning men det är en annan historia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...