Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Imac startar inte upp efter uppdatering. Hårddisk full!


Zico1

Rekommendera Poster

DiskWarrior har ofta bevisat att det kan finnas bot för åkommor som Apples Skivverktyg går bet på. Drive Genius och TechTool Pro är andra appar som kan fixa "omöjliga" diskproblem. Alla de kostar pengar, men har man någon kompis som råkar sitta på någon av dessa så finns det kanske anledning att inte ge upp riktigt än.

 

Skulle också följa SirKnasens råd och återansluta datorerna då och då. Det har faktiskt hänt mej att "plötsligt" går någonting som nyligen misslyckats 50 gånger i rad (typ).

 

Att starta dina Macar i T-mode omväxlande i "motsatt" riktning; har du prövar det?

 

Ett annat exempel "direkt från livet" (mitt alltså): efter en misslyckad backup-kloning med SuperDuper gick inte disken att få liv i, dök inte upp nånstans, gick öht inte att göra någonting med alls, ända till jag fick (den fantastiska, hmm ja lite lagom brigta då) idén att koppla den till en 11 år gammal Mac... och se! Ja, disken dök upp i Skivverktyg (antikvarianten), lät sej inte lagas men däremot formateras, varpå den fungerade igen i nya(re) Macen, tog emot nya klonade backuper och funkar finfint fortfarande. Två år senare nu, hehe.

 

En annan omöjlig grej (enligt Apple samt flera av det här forumets veteraner) var när jag lyckades få Time Machines backup att bli bootable. Vete fan hur jag gjort, måste ha varit något misstag, men fungerade gjorde det. Det blev stört omöjligt att komma på hur, och lyckas göra det igen. Men nu tror jag att jag har ett recept som kan fungera... (shhh).

 

Så håll på lite till!

 

Det finns nästan alltid något mer man kan göra innan man inte kan göra nånting mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan också köra Skivverktyg flera ggr, (5-7 ggr) och det kan plötsligt bli bra...börja med det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som redan nämnts, kör skivkontroll/reparation flera gånger. Om inte filsystemet är allt för korrupt får man upp en dialogruta med en text likt "Skivverktyget kan inte reparera Macintosh HD, säkerhetskopiera dina filer...." och Macintosh HD blir tillfälligt läsbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som redan nämnts, kör skivkontroll/reparation flera gånger. Om inte filsystemet är allt för korrupt får man upp en dialogruta med en text likt "Skivverktyget kan inte reparera Macintosh HD, säkerhetskopiera dina filer...." och Macintosh HD blir tillfälligt läsbar.

Jag har gjort detta och får upp den texten men vad skall jag göra sedan menar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort detta och får upp den texten men vad skall jag göra sedan menar du?

 

Läggs den anslutna datorns Macintosh HD på skrivbordet som en ikon du kan klicka på?

Syns den anslutna datorns Macintosh HD i Finder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Läggs den anslutna datorns Macintosh HD på skrivbordet som en ikon du kan klicka på?

Syns den anslutna datorns Macintosh HD i Finder?

Nu får jag nog backa lite? Jag får alltså ingen kontakt via firewire. Den krånglande datorn dyker inte upp på min MacPro och inte då heller i Finder på MacPro. Det enda jag kan göra är när jag trycker på strömknappen på datorn som strular så håller jag inne CMD+R och får då grå bakgrund och denna bild macos-sierra-recovery-mode-reinstall.png

Här väljer jag då Skivverktyg och får då följande resultat:

Kört skivkontroll på OS X Base System (inga problem)

Apple Disk image Media (inga problem)

ST31000528AS Media (inga problem)

Macintosh HD (Skivkontroll misslyckades. Står bl.a Volymen kunde inte kontrolleras fullständigt. Avslutningskoden för filsystemkontrollen är 8. Kontroll eller reparation filsystemet misslyckades.

Åtgärden misslyckades....

Ser också att det står under Inlänkningsplats: Ej lagd på skrivbordet. (om det har någon betydelse)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Macintosh HD (Skivkontroll misslyckades. Står bl.a Volymen kunde inte kontrolleras fullständigt. Avslutningskoden för filsystemkontrollen är 8. Kontroll eller reparation filsystemet misslyckades.

Åtgärden misslyckades....

Kör skivkontrollen några gånger. Ibland tar det några försök att få rätt på alla problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör skivkontrollen några gånger. Ibland tar det några försök att få rätt på alla problem.

Har kört den 5-6 ggr men provar vidare och hoppas på ett annat utfall :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört den 5-6 ggr men provar vidare och hoppas på ett annat utfall :)

Får du EXAKT samma resultat 5-6 gånger i rad så är det nog kört med Apples verktyg.

 

I så fall kan jag rekommendera DiskWarrior (som redan nämnts i tråden om jag minns rätt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...