Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fungerar inte mellanslag?


ogren

Rekommendera Poster

Tangentbordet heter Apple Keyboard. Det är en ny Mac Pro och nytt tangentbord. Sedan provade jag ett annat nytt tangentbord som en kollega fick och det är samma fel där. Båda tangentborden köptes in i mars fast vid två olika tillfällen.

 

Om jag trycker med en tumme så registreras bara trycket ibland. Om jag trycker mitt på tangenten eller med båda tummarna så fungerar det utmärkt. Precis samma beteende på båda tangentborden.

 

Om man vill återskapa felet så prova tryck i ett hörn på mellanslagstangenten hela vägen ned tills tangenten ligger i linje med tangentbordet. Då händer inget på mitt tangentbord. Men om jag trycker till extra hårt så får jag oftast till ett blanktecken. Alla andra tangenter fungerar bra.

Har samma dator och tangentbord. :)

 

Trycker man just i ett av hörnen så blir det ingenting, men man behöver inte pressa speciellt hårt för att det skall kicka igång. Klickar du bara en liten bit in på tangenten så funkar det bra. Om du klickar just på ett hörn och ser att det hörnet går ner till kanten, så ser du även att de andra hörnen(el hela tangenten) inte går riktigt ända ner. Det är för att den är så lång.

 

Och det är/blir så p g a av designen på tangenten med. Mellanslagstangenten är lång och har 2 “saxar” under, med en pinne/bygel mellan.

 

post-64246-0-60123500-1491994821.jpg

 

Att trycka så långt ut (som i hörnet) på en så lång tangent, som har 2 tryckpunkter, då blir det fel belastning.

 

Så är det på det flesta nya tangetbord med samma/liknande design av tangenter - f f a de med lågprofil.

 

Gamla tjocka tangenbord är av en helt annan design/konstruktion, så det blir inte alls samma där.

 

Undvik själva hörnet bara. 1cm in så funkar det jättebra - med jämnare tryck/avlastning. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Så, nu är jag tillbaka på jobbet. Ledsen att ni fick vänta och att min felbeskrivning var för kortfattad.

 

Tangentbordet heter Apple Keyboard. Det är en ny Mac Pro och nytt tangentbord. Sedan provade jag ett annat nytt tangentbord som en kollega fick och det är samma fel där. Båda tangentborden köptes in i mars fast vid två olika tillfällen.

 

Länk till tangentbordet hos Apple:

https://www.apple.com/se/shop/product/MB110S/B/apple-keyboard-med-numeriskt-tangentbord-svenska?fnode=56

 

Om jag trycker med en tumme så registreras bara trycket ibland. Om jag trycker mitt på tangenten eller med båda tummarna så fungerar det utmärkt. Precis samma beteende på båda tangentborden.

 

 

Om man vill återskapa felet så prova tryck i ett hörn på mellanslagstangenten hela vägen ned tills tangenten ligger i linje med tangentbordet. Då händer inget på mitt tangentbord. Men om jag trycker till extra hårt så får jag oftast till ett blanktecken. Alla andra tangenter fungerar bra.

 

Jag har ett sådant liknande (samma?) tangentbord (A1234 EMC2171) och jag kan använda mellanslag genom att till och med trycka på kanterna av mellanslagstangentens kortsidor med ett enda finger. Samma gäller mitt trådlösa (A1314).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett sådant liknande tangentbord (A1234 EMC2171), som jag köpte med iMac 2015.

 

Om jag trycker med nageln längst ut på kanten på mellanslagstangenten fungerar det bara ibland. Trycker jag bara litet längre in på tangenten så att jag får rum med fingret eller tummen utan att samtidigt trycka ner CMD-tangenten så fungerar det felfritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis det tangentbordet och det fungerar bra för mig, jag trycker på mellanslagstangenten med tummarna och kör fingersättning enligt skrivmaskinsstandard. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Då är det dålig design som är orsaken och inget jag kan göra något åt. Jag får försöka lära om mig och flytta tummarna längre in mot mitten av mellanslagstangenten. Inte lätt efter ha skrivit på tangentbord på samma sätt i 30 år. Bara den här texten fick mig att missa blanktecken 6 gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Då är det dålig design som är orsaken och inget jag kan göra något åt. Jag får försöka lära om mig och flytta tummarna längre in mot mitten av mellanslagstangenten. Inte lätt efter ha skrivit på tangentbord på samma sätt i 30 år. Bara den här texten fick mig att missa blanktecken 6 gånger.

Att döma av andra vittnesmål här ovan, inklusive mitt eget, verkar det snarare vara något fel på ditt tangentbord. Skräp som är i vägen kan det också vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en handposition som innebär att jag har pekfingrarna på F respektive J, sedan de övriga fingrarna (utom tummarna) på tangenterna på DSA respektive KLÖ. Tummarna vilar på mellanslagstangenten och ligger då nedanför pekfingrarna alltså en rak linje ner från F respektive J och då hamnar vid sidorna om mitten av mellanslagstangenten. Med denna fingersättning så når jag de flesta tangenter med minimal förflyttning av fingrarna. Tummarna når mellanslag, cmd och alt. Lillfingrarna når shift.

Men om jag lägger en tumme så jag känner kanten av mellanslaget och trycker... så fungerar det fint

båda sidorna om mellanslaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock är det väldigt obekvämt tycker jag att lägga tummarna precis på kanten av mellanslaget för vinkeln på tummen blir så kraftig så inte är någon viloposition, och alldeles för lätt att också få ner cmd-tangenten ofrivilligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...