Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Från non fusion HDD till SSD iMac 27 5k late 2015


anfars

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Köpte nyligen en iMac modell 17.1 27 5K late 2015 med 1TB hdd, har kört SSD på min MB pro som jag bytte själv och vill givetvis inte gå tillbaka till långsam hantering.

 

För att få undan den frågan så behövde jag dator kvickt och hade inte tid att vänta på 2 veckors leverans från Apple och denna var tillgänglig på dagen från annan källa.

 

Nu självklart behöver detta åtgärdas och jag ska lösa HDD situationen med replacement kit från OWC: http://eshop.macsales.com/item/OWC/K27IM12HE480/

 

 

Frågan är om någon annan här på forumet gjort det?

 

Största jobbet verkar ju ligga i displayen.

 

Någon med erfarenhet som har något att dela med sig? Något säkerhetsmässigt eller saker som är bra att tänka på?

 

Finns en bra video på OWCs hemsida där de plockar isär en 2013 modell samt ifixit har ju bra guide.

 

 

Tack för svar och glad påsk!

 

/A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Var nu medveten att garantin ryker i samma veva som du öppnar skärmen för att komma in i datorn.

 

Dumheter att inte vänta de extra dagarna istället för att gå miste om garantin.

 

Skulle nu logic-kortet paja (tex grafiken ge upp, eller annat), så är risken riktigt stor att Apple inte kommer reparera din datorn, då det finns spår av att du vart inne i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det smartaste är att köra OS X från en extern SSD-hårddisk med USB3. Det blir nästan lika snabbt som att ha en SSD internt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det smartaste är att köra OS X från en extern SSD-hårddisk med USB3. Det blir nästan lika snabbt som att ha en SSD internt.

 

Just nu gör jag så, en SSD i ett externt case och bootar via USB, dock tvivlar jag på att caset stödjer USB3.

 

Det som händer nu är att allt som lagras på SSD disken även hamnar på interna HDD.

 

Det jag frågar mig i detta är: Är det hållbart att köra via USB på detta viset? kan det uppstå några problem? Annars är ju detta väldigt simpelt, åtminstone till garantin löpt ut och jag kan öppna burken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var nu medveten att garantin ryker i samma veva som du öppnar skärmen för att komma in i datorn.

 

Dumheter att inte vänta de extra dagarna istället för att gå miste om garantin.

 

Skulle nu logic-kortet paja (tex grafiken ge upp, eller annat), så är risken riktigt stor att Apple inte kommer reparera din datorn, då det finns spår av att du vart inne i datorn.

Ja jag tänker kanske att jag kör med nuvarande lösning till dagarna löpt ut. som du säger kan ju annat hända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Just nu gör jag så, en SSD i ett externt case och bootar via USB, dock tvivlar jag på att caset stödjer USB3.

 

Det som händer nu är att allt som lagras på SSD disken även hamnar på interna HDD.

 

Det jag frågar mig i detta är: Är det hållbart att köra via USB på detta viset? kan det uppstå några problem? Annars är ju detta väldigt simpelt, åtminstone till garantin löpt ut och jag kan öppna burken.

Det är hållbart att köra USB på det viset. Om caset inte stöder USB3 går du ju miste om allt det som SSD kan leverera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är hållbart att köra USB på det viset. Om caset inte stöder USB3 går du ju miste om allt det som SSD kan leverera.

Okej tack! Då blir det att jaga tag i ett bra USB3 case och en liten större SSD då!

 

Är det bara att rensa och formatera inbyggda HDD i skivverktyg för att den inte ska dubbla allt som görs på SSDn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej alla kunniga igen!

 

Sitter och ska beställa denna samsung ssd:n nu då jag förhoppningsvis kommer slippa det slumpvisa laggandet som händer ibland med denna USB 2 lösning.

 

Vad är det egentligen för skillnad på dessa två?:

 

 

Samsung T3 500GB SSD

och

Samsung T1 500GB SSD

 

På jämförelsen jag hittar så är det USB C samt cacheminne på T1, men T3 är nyare. Något annat? Bör jag gå för T1an?

 

Tackar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla kunniga igen!

 

Sitter och ska beställa denna samsung ssd:n nu då jag förhoppningsvis kommer slippa det slumpvisa laggandet som händer ibland med denna USB 2 lösning.

 

Vad är det egentligen för skillnad på dessa två?:

 

 

Samsung T3 500GB SSD

och

Samsung T1 500GB SSD

 

På jämförelsen jag hittar så är det USB C samt cacheminne på T1, men T3 är nyare. Något annat? Bör jag gå för T1an?

 

Tackar

Googlade lite och hittade denna länken till Cnets jämförelse. Det enda skillnaden jag kan se är att T3 har USB C. I skalet sitter det en Samsung 850 EVO som är marknadens bästa konsumentSSD.

 

http://www.cnet.com/products/samsung-portable-ssd-t3/

 

Ladda ner Blackmagic Disk Speed Test för att se hur fort det går. Med en 850 Evo i iMacen borde läs och skriv ligga på 500 Mbs. Via USB 3 runt 350. JÄmfört med en vanlig mekanisk är det stor skillnad med SSD på USB 3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Googlade lite och hittade denna länken till Cnets jämförelse. Det enda skillnaden jag kan se är att T3 har USB C. I skalet sitter det en Samsung 850 EVO som är marknadens bästa konsumentSSD.

 

http://www.cnet.com/products/samsung-portable-ssd-t3/

 

Ladda ner Blackmagic Disk Speed Test för att se hur fort det går. Med en 850 Evo i iMacen borde läs och skriv ligga på 500 Mbs. Via USB 3 runt 350. JÄmfört med en vanlig mekanisk är det stor skillnad med SSD på USB 3.

 

Vid första anblick kom min skepticism från att den var nyare, snabbare och billigare!(?)

 

Jag kommer gå för T3 500, oavsett så förväntar jag mig bättre resultat än med nuvarande usb2

 

Stort tack för input Axelman!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vid första anblick kom min skepticism från att den var nyare, snabbare och billigare!(?)

 

Jag kommer gå för T3 500, oavsett så förväntar jag mig bättre resultat än med nuvarande usb2

 

Stort tack för input Axelman!

 

Varför skriver du USB 2?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skriver du USB 2?

 

 

Har använt en äldre 120gb ssd i ett externt usb2 case

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då blir det lite skillnad. USB 2 med äldre liten SSD kanske du kommer upp i 60 Mbs. USB 3 med ny Evo 350 Mbs. Ungefär. Kolla med Blackmagic och se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då blir det lite skillnad. USB 2 med äldre liten SSD kanske du kommer upp i 60 Mbs. USB 3 med ny Evo 350 Mbs. Ungefär. Kolla med Blackmagic och se.

Japp, riktigt söligt var det.. blev någonstans runt 30-40. Inga tvivel om vad som behöver göras. Jag återkommer med resultat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30-40 är ruggigt dåligt oavsett hårddisk. Plus fördröjningen som alla mekaniska hårddiskar har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30-40 är ruggigt dåligt oavsett hårddisk. Plus fördröjningen som alla mekaniska hårddiskar har.

 

Wow. vilken skillnad. kom upp i 391 skriv och 410 läs.. något sånt.

 

Blev T3.

 

 

Tack för all hjälp och input!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Wow. vilken skillnad. kom upp i 391 skriv och 410 läs.. något sånt.

 

Blev T3.

 

Det är väldigt bra. Toppen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...