Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa begagnad MacBook Pro


Korken1

Rekommendera Poster

Hejsan! Gör en comeback här på forumet. Det är så att jag går i köptankar på en MacBook Pro. Min fråga är om vad ni tycker om att köpa begagnat, ex Blocket, Mtorget.se osv.

 

Någon som har erfarenheter från Mtorget?

 

Det känns dumt att lägga ut så mycket pengar på en ny om man kan köpa en "äldre" begagnad för en billigare slant :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte köpa något där säljaren inte kan visa upp kvittot för mig samtidigt som jag sitter vid hens köksbord och provkör datorn innan jag överlämnar pengarna kontant i handen, såvida det inte är av en forumit jag litar på.

 

Det är köparens ansvar att se till att det inte är stöldgods som hanteras. En dator som säljs där "laddaren gick sönder så den får du inte med" är det ditt ansvar att inte köpa. Du kan bli av med både pengar och dator. Begreppet "Köp i god tro" är borta sedan många år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man gör ju som man vill, men vi +50 tänker blåsning när man köper osett på grund av erfarenhet. Det finns statistik som säger att var tionde affär på nätet är bluff. Jag är otroligt förvånad att de som är unga idag förblindas av att det är "billigt" och hoppar på vad som helst bara man kan tjäna en spänn. En bärbar kan ha varit med om mycket som inte syns just därför att den är bärbar. Fukt, kyla, värme, smällar osv. Halva priset är dyrt när moderkortet hälsar hem och kostar typ 10.000:- att byta på verkstad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är otroligt förvånad att de som är unga idag förblindas av att det är "billigt" och hoppar på vad som helst bara man kan tjäna en spänn. En bärbar kan ha varit med om mycket som inte syns just därför att den är bärbar. Fukt, kyla, värme, smällar osv. Halva priset är dyrt när moderkortet hälsar hem och kostar typ 10.000:- att byta på verkstad.

Glädjen över ett lågt pris går över mycket snabbare än frustrationen över att ha blivit blåst...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man gör ju som man vill, men vi +50 tänker blåsning när man köper osett på grund av erfarenhet. Det finns statistik som säger att var tionde affär på nätet är bluff. Jag är otroligt förvånad att de som är unga idag förblindas av att det är "billigt" och hoppar på vad som helst bara man kan tjäna en spänn. En bärbar kan ha varit med om mycket som inte syns just därför att den är bärbar. Fukt, kyla, värme, smällar osv. Halva priset är dyrt när moderkortet hälsar hem och kostar typ 10.000:- att byta på verkstad.

 

Hm, ja är det för bra för att vara sant så är det oftast det. Men när man köper från Mtorget.se där man får 1 månads garanti på det man köper borde det väl vara säkrare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är väl OK för enkla saker. Men utan batteri och med bara 2 GB RAM priside´ ca 1500:- Dagens miniminivå för RAM är 4 GB, helst 8 GB. Mountain Lion lär inte rulla särskilt långt utan mer RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fem år gammal dator är väl ändå att ta i.

Skulle du köpa en 5 år gammal Windows dator?

Försök att hitta något med en core i processor som klarar 8 GB internminne.

Finns till vettiga priser på Blocket.

som nämnts tidigare i tråden, testa datorn innan köp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacBook late 2008 klarar 8 GB RAM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet, jag haft en exakt likadan.

Uttryckte mig otydligt, Core i processor var det viktiga och alla dessa klarar minst 8GB eller mer för att förtydliga ännu mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snålheten bedrar visheten...Något som bevisas gång på gång när någon blir lurad på begagnat köp.

 

Men om man får sätta sig ner och prova maskinen,syna den ordentligt,och man märker att den fungerar bra så varför inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev tidigare har jag haft en likadan med maxar internminne samt en SSD disk i. Den var helt OK och funkar till det mesta. Men ska man köpa mer minne samt en SSD disk faller ju onekligen idén om att hitta något hyfsat billigt.

 

Vad har du tänkt för prisbild?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev tidigare har jag haft en likadan med maxar internminne samt en SSD disk i. Den var helt OK och funkar till det mesta. Men ska man köpa mer minne samt en SSD disk faller ju onekligen idén om att hitta något hyfsat billigt.

 

Vad har du tänkt för prisbild?

 

Jag har absolut inget emot att köpa en ny men känner att om man kan göra ett "fynd" och spara ett par tusenlappar och om man får en väl fungerande dator för det så tar jag gärna det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snålheten bedrar visheten...Något som bevisas gång på gång när någon blir lurad på begagnat köp.

 

Men om man får sätta sig ner och prova maskinen,syna den ordentligt,och man märker att den fungerar bra så varför inte?

 

Jo, ta mig inte för snål men som alla andra så sparar man väl helst ett par tusen om det är möjligt. :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fem år gammal dator är väl ändå att ta i.

Skulle du köpa en 5 år gammal Windows dator?

Försök att hitta något med en core i processor som klarar 8 GB internminne.

Finns till vettiga priser på Blocket.

som nämnts tidigare i tråden, testa datorn innan köp.

 

Blandade ihop datorn med en nyare... Fem år är liiite väl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en MacBook Pro

13 tum, tidigt 2011

 

Grafik Intel HD Graphics 3000 512 MB

 

Minne 8 GB 1333 MHz DDR3

 

Processor 2,3 GHz Intel Core i5

 

Programvara OS X 10.8.4

Hårddisk: 120GB SSD Intel 520

 

 

Är du intresserad... den kan köpas men mindre SSD disk på 60GB ocz agility 3 Bytte den när jag satte i den stora disken... så den är näst intill okörd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Före late 2011 går de bärbara Macarna segt. 2011 kom SandyBridge och gav rejäl skjuts under huvuen och de är fullt i klass med dagens bärbara. Med SSD och 8 GB blir det ett rappt fartmonster. Bra dator!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Före late 2011 går de bärbara Macarna segt. 2011 kom SandyBridge och gav rejäl skjuts under huvuen och de är fullt i klass med dagens bärbara. Med SSD och 8 GB blir det ett rappt fartmonster. Bra dator!

 

Så du tror på den som "PCGuiden" presenterade här ovan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Så du tror på den som "PCGuiden" presenterade här ovan?

Bra dator i allt. Frågan är vad priset blir. Det kommer en ny Macbook Pro snart..... Den kommer inte att bli märkbart kraftfullare men ha andra värdefulla egenskaper som väldigt mycket bättre batteritid, extremt snabb SSD-hårddisk bla. Så alla äldre åker ner ett pinnhål i attraktionsvärde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra dator i allt. Frågan är vad priset blir. Det kommer en ny Macbook Pro snart..... Den kommer inte att bli märkbart kraftfullare men ha andra värdefulla egenskaper som väldigt mycket bättre batteritid, extremt snabb SSD-hårddisk bla. Så alla äldre åker ner ett pinnhål i attraktionsvärde.

 

Tack för allt! Btw så kan jag inte ta dig seriöst med den profilbild som du har, man får sig ett skratt varje gång :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

man får sig ett skratt varje gång :D

Det är ju meningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte min nuvarande MBP på mtorget och är mycket nöjd både med service och funktion. Men som vanligt får man ha lite koll på vad man köper och vad värdet kan vara på den dator man kan tänka sig köpa.

 

För min del så var det att det är säkrare att köpa i butik än privat, 14 dagars returrätt, möjlighet till betalning genom Klarna, garanti osv.... Det är för mig värt mer än att kunna köpa den "billigare" på annonser och hitta "rätt" säljare där. Slippa den cirkusen är skönt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Så du tror på den som "PCGuiden" presenterade här ovan?

Ge mig ett bra pris så skall vi se om jag säger ja eller nej.... sen funderar jag på om du vill ha disken som sitter i eller den mindre??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ge mig ett bra pris så skall vi se om jag säger ja eller nej.... sen funderar jag på om du vill ha disken som sitter i eller den mindre??

 

Jag funderar lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör så du.... Vidare konversation kan vi ta via PM tycker jag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...