Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac 27" svart kant högst upp


gockelinus

Rekommendera Poster

Hej!!

 

Har en fråga till er som har imac´s , har sett att det finns ett svart mellanrum högst upp på iMac mellan lcd skärm och den svarta ramen, är det så på alla eller har min lcd skärm slocknat högst upp. Längst ner så går lcd skärmen

ända ner till den svarta ramen. Kan någon vänlig själ kolla på sin iMac och se om det är en likadant som jag beskrivit?

 

Tack/ Henric

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör en skärmdump och posta här.

 

Hej!

 

Om jag gör en skärmdump så får jag inte med den svarta kanten som jag menar!! Om jag försöker förklara igen... där själva skrivbordsbilden slutar så precis ovanför är det ett svart parti ca 3mm innan den svarta ramen till glaset kommer. Detta gäller då bara uppe och inte nere där slutar bilden precis vid den nedre svarta ramen.

 

Ungefär så här:

 

Svarta glasramen

Svart sträck ca:3mm

Skrivbordsbild.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser det likadant oavsett vilken skrivbordsbakgrund du har?

 

Japp det gör det...! såg det igår när jag torkade av skärmen att det var en svart kant där, har faktiskt aldrig tänkt på det innan men det kanske ska vara så?!

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på min iMac mitten 2010 och 21.5 tum så kan jag då inte se någon sådan svart smal kant. Å andra sidan så är det lite svårbedömt att se exakt var den svarta ramen börjar, för när skrivbordsbilden med dess belysta bakgrund tar slut så börjar den svarta ramen. Om det sen är på exakt rätt ställe är ju lite svårt att avgöra. Men den svarta ramen är uppskattningsvis lika bred runt om på min dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på min iMac mitten 2010 och 21.5 tum så kan jag då inte se någon sådan svart smal kant. Å andra sidan så är det lite svårbedömt att se exakt var den svarta ramen börjar, för när skrivbordsbilden med dess belysta bakgrund tar slut så börjar den svarta ramen. Om det sen är på exakt rätt ställe är ju lite svårt att avgöra. Men den svarta ramen är uppskattningsvis lika bred runt om på min dator.

 

Ok... Tack för ditt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En idé vore att använda en bakgrundsbild (med lättobserverade detaljer överst) och se om de försvinner i överkant jämfört med att samma bild i ett vanligt fönster. Om detaljerna inte syns som de borde i skrivbordsbakgrunden så är den svarta randen inte normal. Hård- eller mjukvarufel är dock svårt att säga, men snarare det förstnämnda, kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På min iMac 27" (2011) är det likadant, en svart kant längst upp. Som nämnts tidigare är det ganska svårt att se var ramen slutar och den svarta kanten börjar. Tydligast märks det om man går upp med markören/muspekaren till övre kanten, då går den inte ”ända upp” till ramen. På vänstersidan, högersidan och nedtill döljs markören delvis av ramen om man gör likadant där.

På äldre iMacar, med CRT-skärm, kunde man flytta runt skrivbordsbilden och även ändra storlek på den, en möjlighet som inte finns med LCD-dito.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gockelinus

Ok....Tack för era svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en väldigt tunn svart kant också på min late 2012 21,5". Fast på min så är det kring alla kanter. Är detta normalt eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller rättare sagt, där är ett pyttelitet mellanrum mellan den stora svarta skärmen där bilden är och själva svarta ramen. Kommer att lägga upp 2 bilder imorgon om ni inte riktigt förstår vad jag menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om jag spammar tråden men muspekaren försvinner till typ 4/5 när man drar den längst ut åt höger och kanske 1/5 när man drar den längst ut till vänster. Längst upp så är muspekaren kvar och drar man längst ner så försvinner den också typ 4/5. Någon som har likadant eller är det läge att ringa till Apple?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om jag spammar tråden men muspekaren försvinner till typ 4/5 när man drar den längst ut åt höger och kanske 1/5 när man drar den längst ut till vänster. Längst upp så är muspekaren kvar och drar man längst ner så försvinner den också typ 4/5. Någon som har likadant eller är det läge att ringa till Apple?

 

det är vanligt, har haft det så på alla mac-datorer våran familj har ägt (10+)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gockelinus

Eller rättare sagt, där är ett pyttelitet mellanrum mellan den stora svarta skärmen där bilden är och själva svarta ramen. Kommer att lägga upp 2 bilder imorgon om ni inte riktigt förstår vad jag menar.

 

Precis så menar jag också....!!! Men du skriver att din skärm är så runt alla kanter? på min har jag bara den kanten uppe, alltså inte på kanterna och nere vid dockan!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis så menar jag också....!!! Men du skriver att din skärm är så runt alla kanter? på min har jag bara den kanten uppe, alltså inte på kanterna och nere vid dockan!!

 

Ja jag har runt alla kanter vad jag kan se. Jag har skrivit ett ärende och kommer att ringa Apple imorgon och höra med dem och återkommer med svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattis.se

Det ska vara så. Det är inget fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer att lägga upp 2 bilder imorgon om ni inte riktigt förstår vad jag menar.

 

Väntar med spänning på bilderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SirKnasen

Så här ser det ut på min 21,5" mid-2010.

Är det samma lilla svarta kant ni andra också menar?

20130507130304-194.18.231.75.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag drar markören över skärmen blir det en vit fläck som följer efter den. Fläcken försvinner när jag stannar markören.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om jag spammar tråden men muspekaren försvinner till typ 4/5 när man drar den längst ut åt höger och kanske 1/5 när man drar den längst ut till vänster. Längst upp så är muspekaren kvar och drar man längst ner så försvinner den också typ 4/5. Någon som har likadant eller är det läge att ringa till Apple?

Alla markörer har en så kallad "hot spot" som inte kan föras utanför skärmen. Vad gäller pilmarkören så är det (förstås) pilspetsen som är "hot spot". Så om du för markören till övre vänstra hörnet på skärmen så syns hela markören, medan den nästan försvinner i nedre högra hörnet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... om du för markören till övre vänstra hörnet på skärmen så syns hela markören, ...

Inte hos mig, lite av den försvinner i över- och vänsterkant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte hos mig, lite av den försvinner i över- och vänsterkant.

 

Var nog litet otydlig där. Jag menade själva markören, inte den vita ramen. För ramen försvinner mycket riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var nog litet otydlig där. Jag menade själva markören, inte den vita ramen. För ramen försvinner mycket riktigt.

Det stämmer, ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

?

 

Är det här ett problem? Egentligen..... borstatanderna.giftotaltgalen.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...