Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad kostar 1 watt ett år?


Semmelman

Rekommendera Poster

Just köpt en LED-lampa som ska ersätta gamla 15watt-lampan i en prydnadsbelysning, den är på 1,2 Watt, men säg för enkelhets skull att den drar 1 Watt vad skulle det kosta att ha den på dygnet runt i ett år?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 77
  • Created
  • Senaste svar

Den lyser alltså 24*365,25 = 8766 timmar på ett år. Man betalar elkraft i kiloWattTimmar (kWh). kilo betyder 1000.

 

Din LED-lampa drar 1/1000 = 0,001 kW.

 

0,001*8766=8,766 kWh på ett år. Om du räknar med 1:50 per kWh så kostar det cirka 13 kronor att ha den brinnande. (Den gamla kostade 15 ggr så mycket, eller 197 spänn om året.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, härligt Telly vilket fullödigt svar! Great, jag beundrar er som kan sånt här. :ThumbsUp:

 

Men hallå... det är grundläggande grejjor.stjarnsmall.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 kr... om jag har den på dygnet runt vintertid, kan va trevligt att ha nåt tänt när man kommer hem, och har den tänd kvällstid på sommarhalvåret så kostar den mig ca 9 kr då om året, det får gå. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hallå... det är grundläggande grejjor.stjarnsmall.gif

Nej jag är apdålig på matte så jag beundrar faktiskt folk som kan sånt här. Så kan du Axelman sug åt dig. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag är apdålig på matte så jag beundrar faktiskt folk som kan sånt här. Så kan du Axelman sug åt dig. :D

 

Jag är kass på matte men om jag tjänar eller inte på saker och ting brukar jag kunna räkna ut. Sen har jag hållit på med värme å sånt så den delen i hjärnan är uppvärmd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för extrainformationen att jag nu kommer spara 184 kronor.

 

Dock den släckte vi på dagarna, iofs, men säg jag spar en nittilapp, inte att snyta ur näsan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Dock den släckte vi på dagarna, iofs, men säg jag spar en nittilapp, inte att snyta ur näsan.

 

Enok Nitti...?totaltgalen.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enok Nitti...?totaltgalen.gif

Och hans korta fru:

 

 

Sirka Nitti. :hihihi:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den lyser alltså 24*365,25 = 8766 timmar på ett år. Man betalar elkraft i kiloWattTimmar (kWh). kilo betyder 1000.

 

Din LED-lampa drar 1/1000 = 0,001 kW.

 

0,001*8766=8,766 kWh på ett år. Om du räknar med 1:50 per kWh så kostar det cirka 13 kronor att ha den brinnande. (Den gamla kostade 15 ggr så mycket, eller 197 spänn om året.)

 

 

 

Imponerande ! yeahbaby.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaa, jag tror Axelman var avundsjuk, egentligen hade han ingen susning om hur man räkna ut detta. :hihihi:

 

 

Tyvärr är denna LED-lampa kall som attan, det står att den ska va warm-white men den är ju ice-cold. Förbannat trist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är denna LED-lampa kall som attan, det står att den ska va warm-white men den är ju ice-cold. Förbannat trist.

Varmvit säger i stort sett ingenting.

 

Det man brukar kunna få reda på är färgtemperaturen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Färgtemperatur

 

Du bör ha mellan 2700K och 3000K.

 

 

Viktigare än färgtemperaturen är Ra-index.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ra_(ljus)

100 motsvarar dagsljus.

Du bör ha minst 85. 90 är synbart bättre än 85.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaa, jag tror Axelman var avundsjuk, egentligen hade han ingen susning om hur man räkna ut detta. :hihihi:

 

 

 

fane.gif

 

 

 

wink.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varmvit säger i stort sett ingenting.

 

Det man brukar kunna få reda på är färgtemperaturen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Färgtemperatur

 

Du bör ha mellan 2700K och 3000K.

 

 

Viktigare än färgtemperaturen är Ra-index.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ra_(ljus)

100 motsvarar dagsljus.

Du bör ha minst 85. 90 är synbart bättre än 85.

När det står Warm white så tror man ju att det ska va det... men alla fall i det finstilta står 3000 K = warm white, ja okej de hamna precis på gränsen. :P

Hade föredragit 2700...

 

Vänta lite, de har Ra oxå, 85, skulle alltså ha föredragit 90...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det står Warm white så tror man ju att det ska va det... men alla fall i det finstilta står 3000 K = warm white, ja okej de hamna precis på gränsen. :P

Hade föredragit 2700...

 

Vänta lite, de har Ra oxå, 85, skulle alltså ha föredragit 90...

Vad är det för märke och modell så man kan undvika den då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet ej, oklart, V-light kanske, clasohlsson men läs på förpackningen med din nya kunskap.

 

Men det är okej, hänger i hallen så, skulle inte vilja ha som mysbelysning i vardagsrummet. Fast vid datorn har jag ju dagsljus mera typ.

 

 

Den har 15 års livstid, det är ju bra. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet ej, oklart, V-light kanske, clasohlsson men läs på förpackningen med din nya kunskap.

 

Men det är okej, hänger i hallen så, skulle inte vilja ha som mysbelysning i vardagsrummet. Fast vid datorn har jag ju dagsljus mera typ.

 

 

Den har 15 års livstid, det är ju bra. :D

Jag har en hallampa som är på jämt, när jag är hemma. Funderar på om jag kan tjäna på att sluta ha gamla lysrörslampor i den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...