Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Datorn startar, för att sedan stänga av sig


Jag vet inte

Rekommendera Poster

Hej,

hoppas att ni kan hjälpa mig med mitt problem.

 

MacBook Pro, late -11 (köpt i US of A om spelar någon roll)

Senaste OS (ja, jag vet inte vad det heter... uppdaterad via Appstore från modellen innan... bra beskrivning va?)

Har inte datorn framför mig heller.

 

Igår hade jag världens oflyt. Har köpt en Timec Capsule och har dragit mig för att säkerhetskopiera (undvik att stö salt i såren nu...) Så igår efter jobbet så skulle jag göra slag i saken, men i väntan på att min fru skulle komma hem (hade lite frågor) så roade jag mig med att kolla runt i Macen och bestämde mig för att kontrollera hårddisken. Självklart så stod det att den behövde repareras, så jag startade om datorn enl instruktionerna (hålla ner command + R (eller vad det nu var för tangent utöver R)), och väljer reparera.

Får då upp en ruta där det står att disken inte går att reparera, och att jag ska starta om datorn för att säkerhetskopiera filer och installera om OS.

Startar om datorn, får upp en vit skärm med loggan, samt en sån där "bar" nedanför med en stapel som sakta rör sig (tänk er när ni installerarer ett program).

Efter nån minut rör sig inte stapeln mera, utan den försvinner och efter ytterligare några sekunder så stängs datorn av! Startar upp den igen och samma sak händer. Håller inne command + R igen och försöker reparera disken. Samma resultat och samma procedur.

Googlar lite, försöker hålla nere shift när den startar - ingenting händer. Försöker hålla nere command + shift + R + P för att reseta nånting - ingen skillnad. Reseta SMC - ingen skillnad.

Tänkte att jag ska försöka installara om OS (via command + R). Men när jag ska välja vilken disk jag ska ha den på så står det "This disk is locked" och jag kan alltså inte ens installera om det...

 

Så nu sitter vi alltså här med en dator som startar upp och dör efter någon minut, och som vi inte heller verkar kunna installera om OS på. Dessutom med en massa bilder osv på som frugan kommer hugga mig för om jag inte lyckas rädda.

 

Så några tips på vad som kan göras?

Tilläggas bör att vi köpte datorn för typ 366 dagar sedan, dock har vi den där förlängda Apple-garantin på tre år eller vad det var. Vill naturligvis inte släppa datorn ifrån mig om jag kan lösa det på egen hand.

 

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...