Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Konto med ö i lösenordet har loggats ut med amerikanskt tangentbord


edanielsson

Rekommendera Poster

Jag har ett akut problem som jag blir mycket tacksam för support. Jag har ett lösenord med ö i sig (idiotiskt, jag har lärt min läxa) och när jag jobbar med avid har jag bytt inställningarna till amerikanskt tangentbord. Efter ett tag sattes skärmsläckaren igång och jag kunde då inte skriva in mitt lösenord som innehåller ö. Jag har gjort säker uppstart och har försökt återställa lösenordet med mitt Apple-id, men det vill inte fungera.

Jag har försökt hitta alternativ till att skriva in ö med amerikanskt tangentbord, men har inte fått något specialkommando att fungera. Det är extra svårt eftersom jag inte vet vad jag skriver då det är dolda tecken.

Finns det någon möjlighet att få upp ett tangentbord på skärmen vid inloggning, så som man kan få när man väl är inloggad i osx, och kanske där kunna ändra språk?

Jag har försökt söka på forumet, men har inte hittat någon liknande tråd. Finns det, och jag har missat det, tar jag tacksamt emot hänvisning.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte fungerar via Apple ID för Mountain Lion eller Lion så kan det vara så att du vid inställningen av det första gången inte bockade för "Tillåt återställning av det här användarlösenordet via mitt Apple-ID"... Eller om du använder FileVault, för då fungerar det inte via Apple ID heller..

 

Då tror jag enda alternativet kan vara att återställa datorn, alltså ominstallera systemet (CMD-R). För jag antar att det är ditt administrationskonto detta handlar om? Om det är en annan användares konto så är det bara att logga in på admin-kontot annars och ändra lösenord för den användaren...

 

Jag hoppas du har TimeMachine säkerhetskopia?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa starta i systemåterställningspartitionen, öppna terminalen och skriv in detta

sudo rm Volumes/<Namnet på systempartitionen>/var/db/.AppleSetupDone
sudo "/Volumes/<Namnet på systempartitionen>/System/Library/CoreServices/Setup Assistant.app/Contents/MacOS/Setup Assistant"

 

Har inte testat om det fungerar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur startar jag i systemåterställningspartitionen?

 

 

När du startar datorn håller du inne CMD+R tills Apple loggan visas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...