Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Usb-hub för hårddiskar


Rockoholic

Rekommendera Poster

Hej på er! Jag skulle vilja ha tag i en usb-hub som pallar med 4 st externa diskar. Jag hade en belkin tidigare med extern matning. Men det blev lite för mycket för den så den började glappa och till sist "brann" den.

 

Finns det nån som klarar ett flertal diskar utan strul?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde du fyra diskar som enbart strömmatades från huben?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus

(läs under rubriken "Power" i mitten av dokumentet)

 

"Some devices, such as high-speed external disk drives, require more than 500 mA of current[42] and therefore may have power issues if powered from just one USB 2.0 port: erratic function, failure to function, or overloading/damaging the port. Such devices may come with an external power source or a Y-shaped cable that has two USB connectors (one for power+data, the other for power only) to be plugged into a computer. With such a cable, a device can draw power from two USB ports simultaneously."

 

Detta är inte något jag är expert på men torde vara upplagt för trubbel om du kopplar man tex 4 externa hårddiskar utan strömförsörjning till en USB-hubb utan egen strömförsörjning. USB-porten ger 2,5W och en vanlig mekanisk HDD drar 1-2,5 Watt när den arbetar... Möjligen om du bara kopplar externa SSD-er...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus

(läs under rubriken "Power" i mitten av dokumentet)

 

"Some devices, such as high-speed external disk drives, require more than 500 mA of current[42] and therefore may have power issues if powered from just one USB 2.0 port: erratic function, failure to function, or overloading/damaging the port. Such devices may come with an external power source or a Y-shaped cable that has two USB connectors (one for power+data, the other for power only) to be plugged into a computer. With such a cable, a device can draw power from two USB ports simultaneously."

 

Detta är inte något jag är expert på men torde vara upplagt för trubbel om du kopplar man tex 4 externa hårddiskar utan strömförsörjning till en USB-hubb utan egen strömförsörjning. USB-porten ger 2,5W och en vanlig mekanisk HDD drar 1-2,5 Watt när den arbetar... Möjligen om du bara kopplar externa SSD-er...

 

Eh, fast nu inser jag att jag läste fel... tolkade som att du letade efter en hubb utan strömförsörjning... Ursäkta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har extern matning till alla diskar och har tänkt mig extern matning till huben. Glömde visst säga det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då tycker jag det borde funka med vilken hub som helst. Jag har kört en Belkin i flera år till tre diskar utan problem. Du skulle ju kunna satsa på en sjuportas hub för att ha marginal strömmässigt men jag har svårt att tänka mig att det var felorsaken ifall dina diskar hade extern ström försörjning. Jag trodde först det ar en hel hög 2,5" diskar utan extern strömförsörjning du hade kopplat in. Så tyvärr har jag ingen rekommendation. De hubar jag har finns inte att få tag på idag. Kanske idé att skaffa en USB3 hub för att vara framtidssäker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Hehe. ja - man blev lite konfunderad över det där med att förra hubben "brann"... :D

 

Håller annars med Mr Walker, om du tror du kommer använda den mer än sporadisk kan det vara en god idé att framtidssäkra med USB3

Har själv gått runt och pillat på diverse hubbar senaste tiden men inte riktigt kommit till skott... De här ser väl rätt gedigna ut?

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=842088

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=842073

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att det inte finns någon SNYGG USB-3.0-hub.

Att det ska vara så svårt..?!?

Men jag antar att dom i första hand görs för PC, och där brukar ju inte design vara direkt viktigt ...

 

Den översta av dom här två är riktigt snygg, men finns bara för USB 2.0, och jag köper inte gammal teknik. Hur snygg den än är.

Tänk, aldrig får man vara riktigt nöjd.

http://itechnews.org/gadgets/satechi-st-uha-4-port-aluminum-usb-hub-for-mac-and-st-u3h4p-4-port-usb-3-0-hub.html

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att det inte finns någon SNYGG USB-3.0-hub.

Att det ska vara så svårt..?!?

Men jag antar att dom i första hand görs för PC, och där brukar ju inte design vara direkt viktigt ...

 

Den översta av dom här två är riktigt snygg, men finns bara för USB 2.0, och jag köper inte gammal teknik. Hur snygg den än är.

Tänk, aldrig får man vara riktigt nöjd.

http://itechnews.org...sb-3-0-hub.html

 

 

 

 

 

 

Här går den att beställa

 

http://www.amazon.com/Satechi-Premium-Aluminum-cable-MacBook/dp/B007X6XJ98

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då tycker jag det borde funka med vilken hub som helst. Jag har kört en Belkin i flera år till tre diskar utan problem. Du skulle ju kunna satsa på en sjuportas hub för att ha marginal strömmässigt men jag har svårt att tänka mig att det var felorsaken ifall dina diskar hade extern ström försörjning. Jag trodde först det ar en hel hög 2,5" diskar utan extern strömförsörjning du hade kopplat in. Så tyvärr har jag ingen rekommendation. De hubar jag har finns inte att få tag på idag. Kanske idé att skaffa en USB3 hub för att vara framtidssäker?

 

Det jag hade var en sjuportars belkin men den gav upp ganska tidigt och glappade till lite då och då, vilket t o m pajade en disk. Som tur var lyckades jag rädda allt vilket var rätt skönt då den innehöll alla bilder.

 

Efter den smällen hade jag bara en disk inkopplad och sedan lite annan "skit". Usb-minnen, mottagare till gps-klockan, minneskortsläsare och dylikt. Men det kanske var ett måndagsex och att övriga funkar bättre? Jag kanske bara hade otur. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att det inte finns någon SNYGG USB-3.0-hub.

Vad spelar det för roll, egentligen? Så länge den inte är spygrön eller chockrosa, alltså. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad spelar det för roll, egentligen? Så länge den inte är spygrön eller chockrosa, alltså. :)

 

Hahaha den gillade jag !sick.gifbiggrin.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag hade var en sjuportars belkin men den gav upp ganska tidigt och glappade till lite då och då, vilket t o m pajade en disk. Som tur var lyckades jag rädda allt vilket var rätt skönt då den innehöll alla bilder.

 

Efter den smällen hade jag bara en disk inkopplad och sedan lite annan "skit". Usb-minnen, mottagare till gps-klockan, minneskortsläsare och dylikt. Men det kanske var ett måndagsex och att övriga funkar bättre? Jag kanske bara hade otur. :)

 

 

 

Den jag länkade till med 10 Portar Har Nät del som ger 4000m Amp ! ( Används till att utöka Serv med 10 st HHD n ! )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad spelar det för roll, egentligen? Så länge den inte är spygrön eller chockrosa, alltså. :)

 

Snygg design (och backup) wink.gif ÄR allt!

Dom som finns idag är så fula så klockorna stannar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snygg design (och backup) wink.gif ÄR allt!

Dom som finns idag är så fula så klockorna stannar.

 

 

 

Då får du nog ge upp dt Fins inga snygga USB 3 hubbar enu !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får du nog ge upp dt Fins inga snygga USB 3 hubbar enu !

 

Jag vet. Det är det som jag tycker är så synd.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...