Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

hur kan jag nedgradera till snö leoparden?


TigerDejan

Rekommendera Poster

la som sagt in lion på min mbp igår och vill lägga in snö leoparden igen då det inte fungerade riktigt som jag ville med ett program.

kan jag bara stoppa in den skivan man fick/får med när man köper datorn och lägga in allt från scratch eller ? typ installationsskiva 10.6.8 tror jag det är eller nått sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får formattera om datorn först. Allt du har försvinner givetvis, så ta backup på alla program, dokument mm

 

Formattera i Mac OS Extended(Journalförd) samt i GUID partitionstabell

 

Därefter installerar du SnowLeopard igen , efter det låter du Flyttassistenten hämta hem alla din filer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är bara att installera från skivan som följde med datorn.

Efteråt får du en mapp som heter "Previous System" som innehåller all Lion-specifika filer. Den mappen kan du slänga sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har aldrig gjort det på en Mac ... är det bara stoppa in skivan och följa instruktioner eller ?

behöver jag klicka på någonting speciellt för att komma in i någon "formaterings meny" ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har aldrig gjort det på en Mac ... är det bara stoppa in skivan och följa instruktioner eller ?

Ja!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är bara att installera från skivan som följde med datorn.

Efteråt får du en mapp som heter "Previous System" som innehåller all Lion-specifika filer. Den mappen kan du slänga sedan.

 

Vänta nu här, den "funktionen" försvann ju med lanseringen av 10.6. "Previous System" fanns bara i OS X upp till 10.5 Leopard. Dessutom så tvivlar jag på att man kan "nedgradera" ett befintligt system utan att formatera disken så var skulle då en mapp med ditt tidigare system komma ifrån?

 

Som sagt glöm inte backup på viktiga filer, allt försvinner från hårddisken vid formatering.

 

 

 

Sen finns det ingen OS X Snö Leopard, däremot Snöleopard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoppa in skivan, välj språk, gå upp i menyraden och välj Skivverktyg > fliken Partitionera..sedan som jag skrev

 

Backup?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta nu här, den "funktionen" försvann ju med lanseringen av 10.6. "Previous System" fanns bara i OS X upp till 10.5 Leopard.

Surt!

 

OK, jag hade fel. Man lär sig något varje dag. :)

 

Hittade denna artikel:

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2390348,00.asp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har för mig jag läste på skivan att man ska trycka på C eller någonting sånt för att komma in i någon meny ... men det kanske man inte ska göra ?

känns ju inte som den kommer fatta att jag vill formatera bara för att jag stoppar i skivan liksom ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får trycka C för att den ska starta datorn från skivan. Sedan i skivan kan du välja Skivverktyg och där formaterar du.

När du har kört Skivverktyg så kan du därefter starta en installation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju alltid värt oavsett vilket att skaffa extern HDD och ta backup på allt viktigt. Ibland kan det vara skönt med en nystart och radera minst hälften av allt xD

 

Hej förresten :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ändå ska omformatera hårddisken, varför inte partitionera den så att du kan installera Mountain Lion på "huvudpartitionen" och Snow Leopard på den andra (lilla)? Jag har gjort så och det har funkat fint, så länge. Jag kör alltså huvudsakligen MLion, men en del spel och program som inte går bra där kan jag köra på SnowL-partitionen. Tillochmed PowerPC-program funkar där, nåt som absolut inte går i MLion. En annan fördel kan vara att kunna använda Skivverktyg från respektive systemen vis-à-vis varandra, utan att behöva "släpa" med sej separata skivor med verktygsprogram och dylikt på. Sen kan man ju även lättare våga testa "riskabla" projekt på ett av systemen, utan att riskera skada det andra.

 

Vidare -något jag ännu inte har testat- kan man kanske tänkas använda den ena (stora) partitionen som backup-skiva för den andra. Time Maskin "borde" tänkas vilja acceptera detta (eller så fordrar den en till, separat partition?) men annars finns det andra backup-program som garanterat gör det. Idén ska snart testas här. Har man bara gott om plats på hårddisken, gör det inget att man fyller på i den med diverse kloner och dubletter, allt för säkerhets skull. Givetvis bör man ha minst en extern backup av hela härligheten, något som du absolut rekommenderas att göra, alltså innan du tar itu med omformateringen.

 

Var bara några idéer…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Stetch

haha tjenare :) aaah jag har redan lagt in allt jag behöver på mina externa hårddiskar , har ett par st :D

 

@climacx

ouuuff det där är jag inte så jävla bra på att göra, två partitioner , och lägga in olika osx på dom ...

måste jag ha inte ha skiva till båda för att klara det ? sorry guys , newbie på sånt blushing.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@climacx

ouuuff det där är jag inte så jävla bra på att göra, två partitioner , och lägga in olika osx på dom ...

måste jag ha inte ha skiva till båda för att klara det ? sorry guys , newbie på sånt blushing.gif

Det kan verka avancerat innan man har gjort det första gången, men är i själva verket inte något stort steg för nybörjaren. Inte mycket extra jobb för den som ändå ska omformatera och installera ett system. Det vore klart en fördel att sitta bredvid någon som visar hur man gör, men Macens eget "Hjälp" guidar faktiskt nästan lika bra. Sök på "partition" i Finders "Hjälp" och börja förslagsvis med ämnet "Partitionera en hårddisk". Det finns många fördelar med det, och nästan bara fördelar. Men om du inte tror på din förmåga ännu, spara det då till ett senare tillfälle… för snart är du nog där, redo :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...