Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Startskivan är nästan full och sedan full


Fligan

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vet att det finns trådar om detta och jag har läst dem men inte hittat någon lösning som fungerar/passar för mig.

Jag har en macbook 13 tums aluminium, slutet på 2008.

OS X Lion 10.7.4.

Processor 2 GHz Intel Core 2 Duo

 

Minne 2 GB 1067 MHz DDR3

 

 

 

 

Får felmeddelanden om att startskivan är nästan och sedan full.

 

 

 

 

Har kört What size och enligt den har jag typ en tredjedel minne kvar på startskivan.

 

 

 

 

Återställde nyss något värde genom att hålla inne Alt, Command, P och R, vilket gjorde att den startade upp lite snabbare.

 

 

 

 

Köpte nyligen en Time-capsule som har fungerat utan problem.

 

 

 

 

Jag har inga konstiga, stora och krävande program på datorn, inte heller några stora filer. Mest det vanliga som musik, foton och standarddokument.

 

 

 

 

Så, vad är era tips, hur löser man detta problem?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som växlingsfilen för minnet slår i gränsen för hårddisken. Du har ju bara 2Gb i datorn, det innebär att datorn lägger ut mer minne på hårddisken för programmen du jobbar i. Så det är något i din dator som äter upp minnet. Frågan är vad... Kör du många program samtidigt? Har många fönster öppna samtidigt? Många bilder öppna samtidigt? Stora bilder (kamera med många Mp?)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter troligt.... felmeddelandet har kommit och gått i några dagar.... går ju att använda normalt tex nu....nu har jag inte många program igång och inte många fönster heller, generellt så undviker jag jag massa program samtidigt eftersom jag tycker det går segare då... det trodde jag berodde på att min dator ändå är typ fyra år gammal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom var det inga problem att ladda ner what size appen eller göra uppdateringen på OS X nyss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle nog säga att 4 GB RAM är minimum för Lion men knö i allt som går för RAM är billigt. Är det en Late 2008 så kan du ha 8 GB RAM och det är som att få turbo på en äldre Mac!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, så du råder mig och gå och köpa lite mer ram-minne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut! Grafikkortet i din MBP har inget eget inbyggt minne utan lånar av RAM. Där är du av med 250 MB så i praktiken har du mindre än 2 GB RAM till förfogande.

...

Det som händer när RAM tar slut är att datorn börjar använda hårddisken som tillfällig lagring vilket dels skapar onödiga filer och dels går det segt eller ännu segare. Börjar det dessutom bli fullt på hårddisken kan hela datorn frysa och låsa sig. Har du mindre än 20 GB ledigt på hårddisken börjar du definitivt komma i riskzoonen. Under 10 GB ledigt för du vara glad om den fungerar överhuvudtaget.

...

Lösningen är att köpa mer RAM och har du 8 GB då klarar du dig utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tror också på att uppgradera RAM-minnet till åtminstone 4Gb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom din dator är äldre än tre år så kan det vara dags att blåsa hårddisken och göra en helt ren installation ( och kanske kosta på en ny större som är betydligt snabbare ) Magnetismen avtar och det uppstår skador vilket gör att datorn inte presterar 100%.

...

När du raderar hårddisken gör det med Säkerhetsalternativet Överskrivning av nollor så får du en riktig radering plus att alla defekta sektorer undantas. Då får du bästa förutsättningarna för en säker drift utan probelm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope inge file vault, vet inte ens vad det är...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Osäker på hur jag blåser hårddisken och även på hur man får tillbaka det man sparat på time-machine (för det är väl därifrån man återställer sen efter att man blåst hårddisken).

 

Klart jag helst av allt skulle vilja köpa en ny, men det känns lite fel när datorn ändå fungerar (och jag har inte skyhöga krav och surfar och skriver mest)... dessutom skakar man inte fram 10-12 tusen bara sådär....

 

Vad kostar RAM typ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope inge file vault, vet inte ens vad det är...

En smula ambivalent svar. I vart fall är det en kryptering av hemmamappen, se Systeminställningar>Säkerhet, och den krypterade hemmamappen kan som enhetlig fil ibland svälla till enorma proportioner.

 

Om det inte är aktiverat är det sannolikt så att orsaken till att startskivan anges som full är att du har för lite RAM installerat, som tidigare har sagts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Osäker på hur jag blåser hårddisken och även på hur man får tillbaka det man sparat på time-machine (för det är väl därifrån man återställer sen efter att man blåst hårddisken).

 

Klart jag helst av allt skulle vilja köpa en ny, men det känns lite fel när datorn ändå fungerar (och jag har inte skyhöga krav och surfar och skriver mest)... dessutom skakar man inte fram 10-12 tusen bara sådär....

 

Vad kostar RAM typ?

Börja med att installera RAM och se hur datorn uppför sig efter det. Därefter kan man fundera på ominstallation. 8 GB RAM (2x4) kostar cirka 400-600 kronor, beroende på kvalitet, testning och tillverkare. Med mer RAM ska din dator hänga med ett tag till. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan köpa Macminne (dvs testad för mac, så man vet att det funkar, finns vanliga med och dom funkar oftast men man kan råka ut för att dom inte funkar och då får man drälla med retur osv)

HÄR är 8GB t ex, för 490:- plus frakt. Vet inte om dom är billigast men man kan inte (vad jag vet) söka på Mac-testade minnen på prisjakt tyvärr, och JME som är en annan butik som jag vet levererade mac-testade minnen har ju precis gått i graven. Annars kan du använda dig av Crucials minneskonfigurator på komplett för att hitta rätt minne till din dator, och man kan ju tänka sig att du får byta ifall något skulle krångla eftersom du använt deras konfigurator... Den hittar du HÄR.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om jag håller med om att 2GB minne är för lite, så tror jag inte att det är den huvudsakliga anledningen till problemen.

Den minsta hårddisk som såldes med den Macen var 120GB. En tredjedel ledigt som plötsligt försvinner är 40GB. 40GB i virtuellt minne är FRUKTANSVÄRT mycket.

 

Så återigen: Reparera hårddisken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan köpa Macminne (dvs testad för mac, så man vet att det funkar, finns vanliga med och dom funkar oftast men man kan råka ut för att dom inte funkar och då får man drälla med retur osv)

HÄR är 8GB t ex, för 490:- plus frakt. Vet inte om dom är billigast men man kan inte (vad jag vet) söka på Mac-testade minnen på prisjakt tyvärr, och JME som är en annan butik som jag vet levererade mac-testade minnen har ju precis gått i graven. Annars kan du använda dig av Crucials minneskonfigurator på komplett för att hitta rätt minne till din dator, och man kan ju tänka sig att du får byta ifall något skulle krångla eftersom du använt deras konfigurator... Den hittar du HÄR.

 

Bra tips! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade på Apple store och där kostar minnet typ dubbelt så mycket.... sen blev jag inte klok på vilken modell jag har heller, finns ju massa generationer av Macbook: http://store.apple.com/se/browse/home/shop_mac/mac_accessories/memory... men jag antar att när man väljer minne så är det minnestypen och processorn som man ska utgår ifrån....

 

Kommer minneskorten alltid i par? Dvs när man skriver 8 GB så menar man alltid 4+4?

 

Finns det någon maxgräns för hur mycket minne man kan stoppa in i min gamla dator, tänkte att det kanske var för mycket med 8 GB så att jag måste nöja mig med 4 GB?

 

Dumma frågor, men jag är inte så bevandrad på detta område....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade på Apple store och där kostar minnet typ dubbelt så mycket.... sen blev jag inte klok på vilken modell jag har heller, finns ju massa generationer av Macbook: http://store.apple.c...ories/memory... men jag antar att när man väljer minne så är det minnestypen och processorn som man ska utgår ifrån....

 

Kommer minneskorten alltid i par? Dvs när man skriver 8 GB så menar man alltid 4+4?

 

Finns det någon maxgräns för hur mycket minne man kan stoppa in i min gamla dator, tänkte att det kanske var för mycket med 8 GB så att jag måste nöja mig med 4 GB?

 

Dumma frågor, men jag är inte så bevandrad på detta område....

De som Öhrström länkar till på Dustin Home passar din dator, efter de uppgifter du lämnade i ditt första inlägg. Vill du vara säker ska du jämföra din dator med de här uppgifterna (länk).

 

Gör också som Telly82 säger. Kör Skivverktyg (Verktygsprogram) och kontrollera din hårddisk (eventuellt säger programmet att hårddisken behöver repareras - återkom då). Passa på att reparera skivbehörigheter i samma program. Gör också en säker start, håll nere skift vid uppstart, då byggs nya startcachar upp.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här:

 

http://support.apple...ale=sv_SE#link2

står det på min modell Macbook 13 inch aluminium sent 2008, att

 

Maximalt minne: 4GB

 

Betyder det då att jag inte får sätta i mer än 4 GB?

 

Din dator klarar 8GB, men inte officiellt.

Om du kollar i tex. Mactracker så står där:

8.0 GB (Actual) 4.0 GB (Apple)

 

Så om du ska köpa minne så köp 4+4 GB. Kostar inte mycket mer än 2+2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här:

 

http://support.apple...ale=sv_SE#link2

 

 

står det på min modell Macbook 13 inch aluminium sent 2008, att

 

Maximalt minne: 4GB

 

Betyder det då att jag inte får sätta i mer än 4 GB?

Nej, modellen ska klara 8 GB RAM. Se länken i mitt förra inlägg, där står följande:

 

post-28798-052445000 1336837717_thumb.png

 

Du kan läsa mer om detta här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom nuvarande Mbp stöder 8GB enligt Apple men massor av folk kör med 16GB, så det ska nog inte vara några problem.

 

Sen ska du göra som Telly säger också för han har en poäng och det skadar inte att fixa lite emellanåt så maskinen håller sig fräsch. Men 2GB för Lion är rätt lite verkar de allra flesta hålla med om, så för att lägga på lite livslängd i bemärkelsen att den orkar med så skulle det nog sitta bra med mer minne. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...