Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Städa temporärfiler


TB-000

Rekommendera Poster

När jag använder datorn skapas mängder av temporärfiler (filer med saker som bara behövs tillfälligt). De här filerna är inte farliga på något sätt, men de gör att säkerhetskopian blir litet större än nödvändigt och tar litet mera rum än nödvändigt. Att söka igenom disken tar också litet längre tid än nödvändigt om det finns väldigt många gamla temporärfiler. Jag brukar därför försöka städa bort onödiga gamla temporärfiler.

 

Stacken "hämtade filer" är ju väl synlig så den är enkel att städa.

 

Att starta Firefox och Safari och i menyn be dom radera cache-filerna är också rätt enkelt (förutom att man glömmer var i menyn det är mellan gångerna).

 

I hemkatalogen finns Bibliotek/Mail Downloads. Jag tycker att det här också verkar vara temporärfiler, men är osäker. Kan jag radera de här filerna, eller är det här "originalet" till bilagor i mail?

 

Finns det fler ställen där Mac OS X lagrar temporärfiler och som man skulle vinna på att städa?

 

Finns det något verktyg som hjälper mig att hitta onödiga temporärfiler, och avgöra vad som är onödiga temporärfiler?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Kör detta då och då

https://forum.macworld.se/topic/129367-detta-aer-saeker-start-safe-boot/

 

Du kan även använda Onyx men det gäller att veta vad man sysslar med...

Ett verktyg kan ställa till det om man gör fel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man rensa Cache manuellt så rekommenderar jag Cache Out X och vill man köra underhålls-scipt så är Maintenance som gäller och är "lillebror" till Onyx och är skapat av samma tillverkare.

 

Annars fixar alltid en säker start biffen samt att OS X har ett bra sätt att göra självunderhåll utan att du som användare märker det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...