Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook Pro till TV [färgfel]


Lunchbox

Rekommendera Poster

Tja.

 

kopplade nyligen in min Macbook Pro till en Sony Bravia KDL-32D2600 via en Mini display/HDMI adapter(som jag köpt i en MAC butik) och upplever att färgerna blir fel för vissa upplösningar. Som ni ser i detta exempel med upplösningen 1360x768 (ursäkta att kvalitén är dålig), dock är skärpan knivskarp. Alla upplösningar blir så här bortsett från 480p, 720p, 1080i och konstigt nog även 720x576, för dessa är kvalitén väldigt dålig, i nivå med SCART, men färgerna är ok.

Jag vill ju helst använda 1360x768 då TVn ska klara av det, helst 1366x768 vilket TVn ska klara av, men det finns inte att välja.

 

Jag har provat att lekt runt lite grann med färger i inställningspanelen för bildskärmar, samt i TV:ns menyer, utan resultat. Jag kan inte säga att jag är bra på Mac, eller TV-apparater för den delen så vet inte riktigt vad jag kan göra. Jag har ingen annan TV jag kan testa med heller, ska man gå och köpa en VGA eller DVI sladd i hopp om att det blir bättre? eller finns det andra lösningar?

MvH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken upplösning som själva LCD-panelen har är inte nödvändigtvis den upplösning du ska skicka signalen med (även om det oftast är så).

 

Kolla i TV-manualen vilken upplösning datorn ska ha för anslutning till TVn.

 

Kolla också upp programmet SwitchResX (alltså ett program till Macen, inte ett TV-program. ;) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska försöka leta upp manualen då, ingen aning vart den existerar dock.

Jag kör med duplicerad skärm (så man får samma bild på MACen som på TVn) och jag ändrar upplösningen för SONY TV i bilskärmar i systeminställningar, dvs inte Färg-LCD som är Mac:ens upplösning .

 

 

Jag testade SwitchResX och la till upplösningar jag ville prova, men jag fattade inte riktigt hur man använde det :P Hittade inte hur man ändrade till de upplösningar man la till själv.

 

Går det att förklara relativt enkelt eller måste jag hitta en guide någon stans?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Du skickar en Videosignal (färgkodning) och din tv visar en annan.

 

Detta fenomen uppstår på min TV om jag vill att den skall visa Färg 4:2:2 och matar den med 4:4:4.

 

Alternativt Färg 16-256 och skickar in Färg 0-256.

 

Du måste ställa in Tv'n på rätt färgkodning, borde stå i Manualen....

 

 

Lycka till!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Schysst! Då blir det till att hitta manualhelvettet då :) Återkommer inom en snar framtid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Letade där men hittade för min modell finns det bara manualer på kravskovanska och bangladeshiska.

 

Kollade för andra modeller i samma serie hittade en del under " Referenstabell över PC-insignaler för pc " samt för för "HDMI IN". Vilket jag tyckte lät relevant, jag har do k ingen aning om vad det är jag kollar på. Det står en del olika upplösningar och frekvenser för signalera VGA, SVGA, XGA, samt 3 st WXGA. (que?)

 

Vilken ska jag kolla under samt vad är det jag ska ställa in och var? Jag måste även använda SwitchResX för att använda mig av de upplösningar som ges (vilket jag inte vet hur), eftersom de inte finns i menyn för bildskärmen.

 

Jag undrar också vart man brukar ändrar färgkodningen för signalen mellan de du föreslog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter knäppt kanske men pröva att stänga av bildskärmsdubbleringen och att koppla ur och in kabeln en gång.

 

post-2898-014777100 1311435097_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Ganska vanligt problem och det uppstår när du matar RGB in i teven och får för sig att det är YCbCr som kommer in. Tvärtomfelet ger en magentafärgad bild.

 

post-244-080120200 1311437917_thumb.jpg

 

Felet är en gissningsvis en kombination av sämre elektronik i teven och alla dessa halvkassa och billiga hdmi-adaptrar som finns i omlopp.

 

Ifall teven har en inställning som låter dig låsa hdmi-ingången på RGB-signal så använd den. En del Sony-apparater har det. Eventuellt PC-läge kan också hjälpa.

 

Finns inte lösningen i teven, pröva då att växla ingång på teve fram och tillbaka så att bilden synkas om när felet uppstår. Återkommer det ofta, testa med annan adapter, förslagsvis Apples DVI-adapter för där torde det inte bli någon elektronisk förvirring om att det är RGB-signal som används.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Schysst att ni fortfarande svarar!

 

Testat mycket med och utan bildskärmsdublering, samt olika portar på TVn utan resultat tråkigt nog.

 

Jo, jag läste om det med RGB och YCbCr, jag har kollat igenom alla TVs menyer utan att hitta någonting relevant, varken om HDMI eller signaltyp. Sladden borde det inte vara något problem med då det är en Apple-tillverkad sladd som är köpt på Macoteket i Uppsala.

 

Ska testa med PC porten, tror jag redan gjort det men kan missat nått.

 

Färgfelet uppstår direkt när man koppar in datorn, det är inget som uppkommer slumpmässigt efter en viss tid, så vet inte om det spelar någon roll om jag byter port.

 

Skiter sig allt blir det nog en DVI-Adapter ändå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ganska vanligt problem och det uppstår när du matar RGB in i teven och får för sig att det är YCbCr som kommer in. Tvärtomfelet ger en magentafärgad bild.

 

post-244-080120200 1311437917_thumb.jpg

 

Felet är en gissningsvis en kombination av sämre elektronik i teven och alla dessa halvkassa och billiga hdmi-adaptrar som finns i omlopp.

 

Ifall teven har en inställning som låter dig låsa hdmi-ingången på RGB-signal så använd den. En del Sony-apparater har det. Eventuellt PC-läge kan också hjälpa.

 

Finns inte lösningen i teven, pröva då att växla ingång på teve fram och tillbaka så att bilden synkas om när felet uppstår. Återkommer det ofta, testa med annan adapter, förslagsvis Apples DVI-adapter för där torde det inte bli någon elektronisk förvirring om att det är RGB-signal som används.

 

Hejsan!

Jag har precis det problemet som du visar på bilden nu med min nya mac mini. Jag hade problem med detta då jag körde pc med, men det åtgärdades genom att ställa in grafikkortet på full RGB 4:4:4. Undrar om man kan göra liknande inställningar på mac:en? Sjukt irriterande att inte kunna använda den nya datorn mer än ca 5 min innan färgerna blir helt fel.

 

Väldigt tacksam för svar och förslag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

jag har exakt detta problem som ni håller på att reda ut. Men hur ställer man om grafikkortet på full RGB 4:4:4? Är det på tv:n el datan som man ska ändra på? Tacksam för all hjälp jag kan få... Har haft detta problem ett tag nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

jag har exakt detta problem som ni håller på att reda ut. Men hur ställer man om grafikkortet på full RGB 4:4:4? Är det på tv:n el datan som man ska ändra på? Tacksam för all hjälp jag kan få... Har haft detta problem ett tag nu.

 

På PC:n jag körde innan kunde jag gå in i inställningarna för grafikkortet men hittar inte denna inställning i mac:en. Så frustrerande att färgerna blir helt fel efter några minuter och att det inte verkar finnas någon inställning i apples egna menyer. Kanske finns det något program som löser detta?

 

Som sagt, jag är väldigt tacksam för svar!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Macarna skickar alltid ut RGB och RGB är per definition 4:4:4 subsampling (dvs ingen subsampling). Så felet ligger alltså i teven eller i hdmi-adaptern.

 

Det verkar som säkraste sättet att kringgå detta är att köra med Apples DVI-adapter istället för någon godtycklig hdmi-adapter. DVI är per definition RGB, så problemet löst där.

 

Sedan får man förstås dra ljudet separat eftersom du inte får ut ljud via DVI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macarna skickar alltid ut RGB och RGB är per definition 4:4:4 subsampling (dvs ingen subsampling). Så felet ligger alltså i teven eller i hdmi-adaptern.

 

Det verkar som säkraste sättet att kringgå detta är att köra med Apples DVI-adapter istället för någon godtycklig hdmi-adapter. DVI är per definition RGB, så problemet löst där.

 

Sedan får man förstås dra ljudet separat eftersom du inte får ut ljud via DVI.

 

Tack för svaret. Jag använder mig av den inbyggda HDMI-porten som finns bak på mac-mini. Skulle det alltså lösa problemet om jag använder thunderbolt-porten och använder mig av DVI och sedan i TV:n använda DVI-HDMI adapter? Jag läste en lång tråd där exakt detta diskuterades då det var exakt samma problem med Apple TV-2 och med Philips-tvapparater. Där blev lösningen att apple släppte en uppdatering till Apple TV som löste problemet. Jag ska ta kontakt med apple och se om de kan fixa någon lösning för Mac mini också!

 

Här är länken till tråden med Apple TV-2 problemet Problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det *bör* hjälpa med Apples MDP-DVI-adapter eftersom det också är ett skifte av elektronik. Att sätta dvi-kabel + enkla adaptrar på hdmi-anslutningarna hjälper i alla fall inte eftersom det endast får signalen att gå över lite annorlunda koppartråd.

 

Annars är detta ett typiskt Philips-problem där jag sett Philips egna demonstrationer lida av samma problem, trots att ingen Mac är inblandad. :)

 

Kopplar man via exempelvis en förstärkare kan det också hjälpa eftersom Macen då handskakar mot förstärkaren, inte mot teven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det *bör* hjälpa med Apples MDP-DVI-adapter eftersom det också är ett skifte av elektronik. Att sätta dvi-kabel + enkla adaptrar på hdmi-anslutningarna hjälper i alla fall inte eftersom det endast får signalen att gå över lite annorlunda koppartråd.

 

Annars är detta ett typiskt Philips-problem där jag sett Philips egna demonstrationer lida av samma problem, trots att ingen Mac är inblandad. :)

 

Kopplar man via exempelvis en förstärkare kan det också hjälpa eftersom Macen då handskakar mot förstärkaren, inte mot teven.

 

Tack ska du hasmile.gif

Har kontaktat Philips Sverige, men inget svar så vände mig direkt till deras kontor i USA. Enligt dem är det ett problem som de vet om, men de vill inte svara på om de kommer lösa det med en uppdatering eller intesad.gif

 

Om inte de vill släppa en uppdatering till TV:n hoppas jag att detta löses då apple släpper nästa version av Lion. Väldigt tröttsamt detta!

Synd att man inte har HDMI på förstärkaren, hade varit skönt om det fungerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...