Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Förlängning till iPhone-headset?


Jeaz

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag håller på att bli galen - jag letar efter en förlängningssladd för mitt iPhone headset och det verkar vara lättare sagt än gjort.

 

För att det ska skicka vidare både tal och ljud måste sladden vara 4-polig och även ha jordningen på rätt ställe (det är tydligen unikt för iPhones). Prövat hos Kjell och Clas Ohlson, men ingen lycka där. Inte heller teknikmagasinet verkar ha något. Jag har hittat en leventör i USA som har dem, men det är blir runt 4-500 kr med frakt och allt så känns inte så kul.

 

Är det någon som har ett tips på vart man kan hitta dem? Tillverkaren Mogami har dem, men även om vissa hifibutiker i Sverige säljer deras sladdar, har de inte iPhone sladdarna och rätt ointresserade av att beställa in dem (vilket jag kan förstå).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som är speciellt med jordningen?

Vad jag vet ska det vara en "vanlig" 4-polig 3.5mm-plugg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen expert på kablage, men jag har lärt mig i alla fall att vilken del som är jord på headsetkablar är inte det samma som används i vissa andra 4-pol. Jag låter det vara osagt vilket som är vanligast så jag uttryckte mig lite fel först kanske. Hursomhelst är de inte lätta att få tag i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen expert på kablage, men jag har lärt mig i alla fall att vilken del som är jord på headsetkablar är inte det samma som används i vissa andra 4-pol. Jag låter det vara osagt vilket som är vanligast så jag uttryckte mig lite fel först kanske. Hursomhelst är de inte lätta att få tag i.

Ja men så länge kabeln är likadan i båda ändar så gör det ju ändå ingen skillnad.

Jord brukar vara den längst ifrån spetsen på 3-pin iaf. Hur det står till med 4-pin vet jag inte.

 

EDIT:

http://pinoutsguide....et_pinout.shtml

 

Gäller iPhone samt en hel del andra telefoner tydligen.

Jord är 3:e från spetsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men som sagt, 4-pol kablar verkar inte vara särskilt vanliga, så något tips på vars man kan tänkas få tag på en?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttar tråden till rätt avdelning. /moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttar tråden till rätt avdelning. /moderator

 

Tja, ska vi vara petiga så är anledningen att jag ska ha den för att koppla till min iMac, så då egentligen Tillbehör till Macs, men något sådant finns ju inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, ska vi vara petiga så är anledningen att jag ska ha den för att koppla till min iMac, så då egentligen Tillbehör till Macs, men något sådant finns ju inte.

Visst finns det en avdelning för tillbehör till Macs, men eftersom det är för ett iPhone-headset så passar tråden bäst i iPhone-tillbehörsavdelningen. /moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag ser finns det bara en generell avdelning för tillbehör, ingen specifikt för Macs, jaja, strunt samma, 8 inlägg och inget i ämnet än

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tackar för tipset. Hade ju helst tagit det från Sverige, men tror nog det får bli nått sådant, i brist på annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan sätta ihop en av "elfadelar" om du vill, så får du handla från Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Hummel för erbjudandet och iBamse för tipset, men det fick bli en sladd från Korea. Beställde i natt för $8 inklusive frakt för den längd jag ville ha. Nu återstår bara att se om den kommer fram innan pensionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...