Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhone4 - hur fotar ni: HDR på/av - stående/landskapsläge?


vote

Rekommendera Poster

Är inte speciellt erfaren med fotografi så jag har ett gäng frågor.

 

Jag har tagit måttliga bilder med iPhone, dock börjat få kläm på det nu. Största problemet har väl varit att de blivit aningen gryniga/suddiga, varför vet jag inte. Jag antar att det också har att göra med att man ska hålla sin telefon stilla när man knäpper av bilden - det verkar väldigt avgörande.

 

Nu har jag provat back and forth med att knäppa av bilder med HDR, både på och av. Märkt en rejäl förbättring när man tar bilder i mörkare rum och belysning. Med HDR blir bilderna mer färgrealistiska, och jag blev positivt överraskad. Men om jag förstått det rätt är HDR ingenting som jämt bör vara påslaget? Man ska undvika för mycket rörelser och hålla sig till "döda objekt". Stämmer det?

 

I övrigt har jag provat fota i både landskapsläge (titlar min iPhone på bredden) och stående. Nu beror det förstås på objektivet som ska fotas men hur är det tänkt att man SKA fota med telefonen, i vilket läge? För när jag provade fota ett objekt med telefonen stående, och skickade den på mail, så fick mottagaren upp en liggande (vänsterroterad) bild.

När jag provade fota i landskapsläge och mailade iväg den, fick jag fram bilden i rätt läge från början, d.v.s. den var INTE roterad åt något håll.

 

Om jag ska "tolka resultaten" borde man rimligtvis hålla sig till landskapsläge när man fotar? Vad säger ni?

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ny när det gäller iPhone4 men jag fotar stående eller liggande beroende på motivet. När jag filmar så gör jag det liggande för att få "film-känslan"... :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte speciellt erfaren med fotografi så jag har ett gäng frågor.

 

Jag har tagit måttliga bilder med iPhone, dock börjat få kläm på det nu. Största problemet har väl varit att de blivit aningen gryniga/suddiga, varför vet jag inte. Jag antar att det också har att göra med att man ska hålla sin telefon stilla när man knäpper av bilden - det verkar väldigt avgörande.

 

Nu har jag provat back and forth med att knäppa av bilder med HDR, både på och av. Märkt en rejäl förbättring när man tar bilder i mörkare rum och belysning. Med HDR blir bilderna mer färgrealistiska, och jag blev positivt överraskad. Men om jag förstått det rätt är HDR ingenting som jämt bör vara påslaget? Man ska undvika för mycket rörelser och hålla sig till "döda objekt". Stämmer det?

 

I övrigt har jag provat fota i både landskapsläge (titlar min iPhone på bredden) och stående. Nu beror det förstås på objektivet som ska fotas men hur är det tänkt att man SKA fota med telefonen, i vilket läge? För när jag provade fota ett objekt med telefonen stående, och skickade den på mail, så fick mottagaren upp en liggande (vänsterroterad) bild.

När jag provade fota i landskapsläge och mailade iväg den, fick jag fram bilden i rätt läge från början, d.v.s. den var INTE roterad åt något håll.

 

Om jag ska "tolka resultaten" borde man rimligtvis hålla sig till landskapsläge när man fotar? Vad säger ni?

 

Tack på förhand

 

 

Du kan så klart använda din kamera precis hur du vill. Det finns ingen apple-polis som kommer hem till dig och krossar dina knäskålar om du vänder kameran i stående läge...trust me.

 

Hur fotar du med en vanlig kamera? ibland vill man ha liggande bilder på motiv som sträcker sig på bredden...ibland stående motiv för bilder som sträcker sig på höjden. Ingen rocketscience involverad.

Rikta kameran och klicka av ett foto och känn dig allmänt tillfreds med vardagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ny när det gäller iPhone4 men jag fotar stående eller liggande beroende på motivet. När jag filmar så gör jag det liggande för att få "film-känslan"... :-)

Skulle du kunna rekommendera något liggunderlag? Just nu är det över lag väldigt kallt på marken och man vill ju gärna inte frysa i onödan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HDR funkar bäst till bilder man tar utomhus. Starka ljus från himlen och mörka skuggor på marken. Använder portrait och landscape beroende på motivet. Till film använder jag alltid landscape. Här har du ett exempel. Har postat dem innan men vet inte var.

post-56605-065364700 1292944158_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den högra är HDR. Det HDR gör är att i korta drag jämna ut skillnaden mellan de allra mörkaste och de ljusaste. Så att skuggorna inte blir svarta och det ljusaste helt vitt. enkelt förklarat? Om nån har en enklare och bättre förklaring dela gärna med er. Det finns inget rätt eller fel, liggandes eller stående. Man brukar hitta sin stil? Det finns "riktiga" fotografer som i princip bara fotar ståendes eller liggandes. Men de viktigaste är väl att försöka komponera så att du får så bra bild som möjligt!

 

Haade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, HDR bör bara användas när du fotar stillastående, eftersom kameran i själva verket tar 3 st bilder nästan samtidigt så får du ghosting om objektet eller kameran rör sig för mkt under exponeringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...